Dank je wel Edd. Ik probeer een zo mondig mogelijke patiënt te zijn tegenover "de dokter".
Ik heb de begin-jaren '60 film (MPEG 2) die ik wil bewerken van de computer met de Ediusverkenner van Bin in de Bin gehaald. Toen ik deze, na hem aangeklikt te hebben, met de "add to timeline"-knop op de Bin-menu balk, op de time line wilde zetten, bleek deze knop echter onzichtbaar gebleven en dus niet te gebruiken. In de bijgeleverde E-handleiding wordt een alternatief gegeven: drag & drop van bin naar tijdlijn. De film staat nu op de tijdlijn op de bovenste track: 2V. (De film is een zwart, wit film, zonder geluid). De genoemde track is ook de track die oplicht, als ik de film in de bin aanklik. En tegelijkertijd, inderdaad, kwam de film ook in de record monitor.
Echter: op de tijdlijn zijn geen beelden te zien alleen een brede witte streep met een blauwe lijn er omheen. Erboven een dunne oranje lijn. Dit is dus mijn probleem. Er is op de tijdlijn zo niets mee te beginnen.
In de menubalk boven de beide monitoren heb ik al verschillende keren de settings gecontroleerd. Bijvoorbeeld:
de projectsettings.
Presetslist.
Daar verschijnt:
"FHD" boven een rood blokje: HD 1920x1080 50i 16:9 10 bit 2ch.
En daaronder:
"current setting": Dan volgen de eigenschappen die kloppen met het MPEC 2 bestand verkregen met "media info".
Ik heb ook nog gekeken bij "properties" als ik de film in de bin met rechterkant muis aanklik.
Voor Color space staat daar BR.601 (625-line). In media info "YUV". Heb ik nagezocht: klopt met elkaar.
"Color range" blijft in de "properties" donker = geen keuze te maken. Leesbaar is wel dat er achter staat: "super white". Wat dat in mijn geval ook betekenen mag in verband met 'mijn' witte balk op de tijdlijn.
De Belgische handleiding shot 79 ken ik en ik ben het met je eens dat die super duidelijk is. En de enige handleiding in het Nederlands (sinds 'Kusters') voor zover ik weet.
Ik blijf überhaupt steeds bezig met zowel deze shot 79 studeren als de bijgeleverde Pro 9 Edius werkgroep handleiding lezen en herlezen.
Klopt mijn indruk, dat Edius 9 (nog) weinig gebruikers heeft?. Misschien had ik beter een eenvoudiger editie kunnen aanschaffen. 10 jaar geleden had ik nauwelijks moeite met Edius 3, die ik toen had. Gedurende twee jaar tientallen eigen gemaakte films gemonteerd, muziek eronder enzovoort.
Zover hoop ik, met vereende krachten, ook te komen met E9. Dus nogmaals dank,
Myrthe.