Uwtrouwvideograaf.nl
29 gasten, 0 leden

Top posters

8674 Berichten
5795 Berichten
5218 Berichten
4901 Berichten
4406 Berichten
3669 Berichten
3257 Berichten
2552 Berichten
  • Totaal aantal leden: 13360
  • Nieuwste lid: Oma Lies
  • Totaal aantal berichten: 242923
  • Totaal aantal topics: 29686
  • Online vandaag: 23

Auteur Topic: plaatsen van clip uit bin naar tijdlijn  (gelezen 3838 keer)

31/07/2020 om 12:42
gelezen 3838 keer

Myrthe

• *
  • Information
  • Newbie
    • Bekijk profiel
plaatsen van clip uit bin naar tijdlijn
« Gepost op: 31/07/2020 om 12:42 »

9 jaar geleden heb ik ook een paar jaar met Edius gewerkt. Kúnnen werken, mede dank zij dit forum.
Ik heb nu Edius pro 9 "home edition" en opnieuw elke te nemen stap de handleiding heel veel moeten raadplegen.
Het is me gelukt om een 'jaren '60' familiefilm, die overgezet is op MPEG 2 als clib in de bin te krijgen. De film wordt ook in beide monitoren, player en record getoond.

De clib heb ik verbonden met de track in de trackpatch.
Maar wanneer ik de clib vervolgens selecteer om op de tijdlijn te plaatsen, blijkt dat het icoontje "add to timeline" zwart blijft en niet aan te klicken is.

Als alternatieve manier heb ik "drag & drop" gekozen. Dan verschijnt op de tijdlijn wel de naam van de clib, de tijdlijn wordt ook gevuld, echter met een witte streep, dus blanco. Erboven een oranje lijn. Uit dit laatste zou blijken, dat alle nodige 'settings' zijn gedaan.

Kan en wil een van jullie mij helpen met wat er niet zou kunnen kloppen aan de verschillende stappen die ik genomen heb.
Dank je wel!

31/07/2020 om 13:27
Reactie #1

Lenzz

• Information
  • Global Moderator
    • Bekijk profiel
Re: plaatsen van clip uit bin naar tijdlijn
« Reactie #1 Gepost op: 31/07/2020 om 13:27 »

en direct vanuit de bestandsmap?

01/08/2020 om 09:54
Reactie #2

Myrthe

• *
  • Information
  • Newbie
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 01/08/2020 om 09:54 »

Wat bedoel je Lenzz?
De genoemde film staat als clip in de bin. Maar als ik die clib selecteer (na de verschillende stappen beschreven in mijn vraag), blijft het icoontje in het menu van de bin "add to timeline" 'onzichtbaar'/is niet aan te klicken.
Ben ik toch niet duidelijk genoeg misschien? Dank je wel,
Myrthe

01/08/2020 om 11:06
Reactie #3

Cor V

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 01/08/2020 om 11:06 »

Standaard voor alle goede NLEsoftware geldt dat, vóór dat je het bronmateriaal op de tijdlijn plaatst eerst de setting van je project moet worden gekozen. Je kan ook een willekeurige setting kiezen, dan krijg je de vraag of je de settings wilt aanpassen aan die van het bronmateriaal. In jouw geval wellicht het handigst. Het is overigens "clip" en geen "clib".
Je handeling "De clib heb ik verbonden met de track in de trackpatch" begrijp ik niet helemaal. Je videobestand MPEG-2 kan je eerst vanaf de Windows verkenner naar de software importeren (wordt daarin dan ergens zichtbaar gemaakt) en van daaruit op de tijdlijn plaatsen.

01/08/2020 om 12:29
Reactie #4

Myrthe

• *
  • Information
  • Newbie
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 01/08/2020 om 12:29 »

Dank je wel Cor V.
1. De projectsettings heb ik ingevuld met behulp van info media.
   De usersettings met behulp van de E 9 pro handleiding.Die heb ik nu wel weer aangeklikt. Daar krijg ik opeens dat ik 'voordat ik Behringer BCF 2000 ga gebruiken "p. 9", dan wel hoger of lager moet installeren. Toen ik "Back to default" aanklikte, kon ik dat verzoek cancelen. Heeft "p. 9" iets te maken met Edius 9?. Ik gebruik Pro 9 home edition.
2. Inmiddels dacht ik met een andere dan de E-handleiding (een Nederlands-Belgische): Shot79 ontdekt te hebben dat ik mijn film eerst in het linker gedeelte van de Bin: "de folder" zou moeten zetten. Het antwoord op mijn oorspronkelijke vraag hier, door Lenzz, dacht ik nu ook begrepen te hebben. Als ik die tussenstap zou doen, mijn film/ file onder "folder" openen met de Edius verkenner zou de "add to time line" in het binmenu misschien wel werken.
Maar wat blijkt: als ik de file in de folder wil openen en de Ediusverkenner krijg, zijn mijn video's daar niet te zien dus niet aan te klikken. Dit laatste was wel mogelijk met de Ediusverkenner in het rechtergedeelte van de bin.
Wat zou het fijn zijn als ik eens eindelijk kon beginnen met monteren van de film.
Bij voorbaat dank aan degene met het verlossende woord.

01/08/2020 om 13:27
Reactie #5

Cor V

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 01/08/2020 om 13:27 »

het antwoord op je probleem zal naar mijn inschatting van een Ediusgebruiker c.q. -kenner moeten komen. Helaas kan ik je daarmee niet helpen. Wel krijg ik toch een beetje de indruk dat het je nog ontbreekt aan voldoende algemene basiskennis van videobewerking. Als ik jou was zou ik me daarin eerst wat meer verdiepen, dan daarna wat korte proefprojectjes maken om de specifieke software te leren kennen (of zelfs meerdere uit te proberen) en daarna pas overgaan op het echte werk. Het sleutelwoord bij videobewerking is "geduld"...

01/08/2020 om 13:52
Reactie #6

wgbeijerland

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 01/08/2020 om 13:52 »

Zou het een idee zijn. Op Youtube staan opvallend veel instructie filmpjes van Edius. Zoek er een op die jouw aanspreekt en zodat we deze kunnen gebruiken als leidraad. Dan kunnen we zien wat we schrijven.

01/08/2020 om 15:39
Reactie #7

Lenzz

• Information
  • Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 01/08/2020 om 15:39 »

Citaat van: Myrthe
Wat bedoel je Lenzz?
De genoemde film staat als clip in de bin. Maar als ik die clib selecteer (na de verschillende stappen beschreven in mijn vraag), blijft het icoontje in het menu van de bin "add to timeline" 'onzichtbaar'/is niet aan te klicken.
Ben ik toch niet duidelijk genoeg misschien? Dank je wel,
Myrthe

Via verkenner naar lokatie bestanden op betreffende schijf.
Edius verkleinen qua scherm en vanuit bestandsmap e.e.a. DIRECT naar tijdlijn slepen.

02/08/2020 om 11:06
Reactie #8

Myrthe

• *
  • Information
  • Newbie
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 02/08/2020 om 11:06 »

Ik heb in verband met mijn vraag die hier aan de orde is, mijn ervaring met Edius uit de doeken gedaan (9 jaar geleden met Edius 3 ook een tiental familiefilms gemonteerd). Ik heb uitgelegd, dat ik nu met  Edius 9, de inmiddels opgedoken jaren 60 en 70 oude familiefilms wilde monteren. Dit keer niet vanuit de eigen camera in het programma gebracht, maar met de E-verkenner in de Bin (MPEG bestand). Dit laatste is mij gelukt. Alleen het overbrengen naar de tijdlijn lukt niet.
Ook heb ik in dit verband duidelijk gemaakt welke handleidingen, primair de bijgeleverde handleiding, ik minutieus heb geraadpleegd.  
Mijn vragen heb ik steeds zo precies mogelijk geformuleerd en in het taalgebruik van de handleidingen.
Maar, inderdaad, ik kom niet verder deze keer met mijn vragen aan het forum. Maar ik ben een volhouder met inderdaad: heel veel geduld. Uiteindelijk kom ik er wel uit. Hoe dan ook: dank jullie wel voor júllie geduld. En ik blijf uiteraard heel open staan voor de antwoorden op mijn probleem die eventueel nog volgen. Ik besef dat er tijd en geduld voor nodig is om je in mijn ervaring met Edius 9 te verdiepen. Des te meer dank daarvoor.  
Myrthe

02/08/2020 om 16:19
Reactie #9

Lenzz

• Information
  • Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 02/08/2020 om 16:19 »

Citaat
(...) Mijn vragen heb ik steeds zo precies mogelijk geformuleerd en in het taalgebruik van de handleidingen. (...)

Komt op mij nu over alsof we niet in staat zijn om je vraag cq vragen correct te interpreteren.

't is op een forum heel vaak zo dat er enorm veel details, specs etc. worden uitgewisseld. Dan wordt het al gauw wollig, maar leidt e.e.a. toch ook weer door een soort definiëring.

Hoop zeer dat je 'n oplossing vindt!

03/08/2020 om 17:58
Reactie #10

Edd

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 03/08/2020 om 17:58 »

Myrthe
Dokter spelen op afstand is zeer moeilijk en een duidelijke oplossing geven is daar ook aan verwant.
Maar Ik wil wel een poging wagen.
Heb Je de clip op een VA track geplaatst ?
Je schrijft dat de clip zowel in de preview als het record scherm wordt vertoont ?
In hetpreview scherm word alleen getoont wat op de tijdlijn staat,in het record scherm komt wat in de Bin staat.
Dus volgens mij heb Je toch bereikt wat Je wilde een clip op de tijdlijn die word weergegeven ?
Om deze te bewerken is weer een ander verhaal.
Kijk eens naar dit : http://www.shot79.be/edius/index.html,m.i.z. een aanrader voor iedereen die Edius gebruikt !
Controleer ook eens Je Quicktime settings !
Succes
Edd
Een mens is als een instrument, de klank die er uitkomt, wordt bepaald door de persoon die het bespeelt.

04/08/2020 om 12:32
Reactie #11

Myrthe

• *
  • Information
  • Newbie
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 04/08/2020 om 12:32 »

Dank je wel Edd. Ik probeer een zo mondig mogelijke patiënt te zijn tegenover "de dokter".

Ik heb de begin-jaren '60 film (MPEG 2) die ik wil bewerken van de computer met de Ediusverkenner van Bin in de Bin gehaald. Toen ik deze, na hem aangeklikt te hebben, met de "add to timeline"-knop op de Bin-menu balk, op de time line wilde zetten, bleek deze knop echter onzichtbaar gebleven en dus niet te gebruiken. In de bijgeleverde E-handleiding wordt een alternatief gegeven: drag & drop van bin naar tijdlijn. De film staat nu op de tijdlijn op de bovenste track: 2V. (De film is een zwart, wit film, zonder geluid). De genoemde track is ook de track die oplicht, als ik de film in de bin aanklik. En tegelijkertijd, inderdaad, kwam de film ook in de record monitor.

Echter: op de tijdlijn zijn geen beelden te zien alleen een brede witte streep met een blauwe lijn er omheen. Erboven een dunne oranje lijn. Dit is dus mijn probleem. Er is op de tijdlijn zo niets mee te beginnen.

In de menubalk boven de beide monitoren heb ik al verschillende keren de settings gecontroleerd. Bijvoorbeeld:
de projectsettings.
Presetslist.
Daar verschijnt:
"FHD" boven een rood blokje: HD 1920x1080 50i 16:9 10 bit 2ch.
En daaronder:
"current setting": Dan volgen de eigenschappen die kloppen met het MPEC 2 bestand verkregen met "media info".

Ik heb ook nog gekeken bij "properties" als ik de film in de bin met rechterkant muis aanklik.
Voor Color space staat daar BR.601 (625-line). In media info "YUV". Heb ik nagezocht: klopt met elkaar.
"Color range" blijft in de "properties" donker = geen keuze te maken. Leesbaar is wel dat er achter staat: "super white". Wat dat in mijn geval ook betekenen mag in verband met 'mijn' witte balk op de tijdlijn.

De Belgische handleiding shot 79 ken ik en ik ben het met je eens dat die super duidelijk is. En de enige handleiding in het Nederlands (sinds 'Kusters') voor zover ik weet.
Ik blijf überhaupt steeds bezig met zowel deze shot 79 studeren als de bijgeleverde Pro 9 Edius werkgroep handleiding lezen en herlezen.

Klopt mijn indruk, dat Edius 9 (nog) weinig gebruikers heeft?. Misschien had ik beter een eenvoudiger editie kunnen aanschaffen. 10 jaar geleden had ik nauwelijks moeite met Edius 3, die ik toen had. Gedurende twee jaar tientallen eigen gemaakte films gemonteerd, muziek eronder enzovoort.

Zover hoop ik, met vereende krachten, ook te komen met E9. Dus nogmaals dank,
Myrthe.

04/08/2020 om 17:27
Reactie #12

Edd

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 04/08/2020 om 17:27 »

IK ben "ooit" begonnen met Edius 3 omdat Ik verschillende NLE heb geprobeerd en deze was het meest stabiele en veelzijdige.
Ik ben toen met bijna elke upgrade gevolgd tot de 9.53 versie,en binnenkort de gratis upgrade naar de nieuwe versie X ( of 10 ).
Edius heeft wel degelijk globaal zeer veel aanhangers.
Ik raad Je aan een kijkje op het Grass Valley forum te nemen,daar zie Je de echte experts oplossingen aanbieden ( zeker Anton ).

Nu de weergave op de tijdlijn,dat de hele film één clip is,is normaal.
Ik begrijp Je vraag,maar Ik vrees dat dit er niet inzit ( zover Ik het weet ).
Ik zou het op volgende manier doen : op de tijdlijn de tijdschaal vergroten zodanig dat Je makkelijker het bepaalde fragment kan "uitknippen",
dit is perfect te volgen in het preview venster.
Op deze manier krijg Je de mogelijkheid om bepaalde delen eruit of te verplaatsen + enige effecten toe te passen.
Normaal krijg Je dan op het begin en aan het einde van dat stukje clip een "foto".
Dit is niet de "normale" manier van editeren maar voor een eenmalige klus best te doen.

Nu Jouw manier om clips in de BIN te krijgen,komt anders voor mij over,
Ik ga met de cursor op "ROOT" in de Bin folder en met een rechtse klik krijg Je de mogelijkheid om te importeren => kies wat / waar en Edius doet de rest + er word een waveform van het geluid , al dan niet aanwezig ,gemaakt,en de clip word in de project settings aangepast.
Ik hoop dat dit een beetje duidelijk overkomt.
Ik ben er van overtuigd dat Je met Je ervaring van Edius 3 , vlot met versie 9 zal kunnen werken.
Verder succes en veel aangenaam Edius plezier
Edd
Een mens is als een instrument, de klank die er uitkomt, wordt bepaald door de persoon die het bespeelt.

05/08/2020 om 11:03
Reactie #13

Myrthe

• *
  • Information
  • Newbie
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 05/08/2020 om 11:03 »

Dank je wel Edd! Ik ben heel blij met je 'to the point' antwoord.
Daar ga ik mee aan de slag en ik kom terug met de resultaten. Dat kan wel even duren, omdat dit niet eens mijn eerste hobby is (dat is muziek maken, wat nu weer steeds meer tijd vergt). Maar ik werk nu, na 9 jaar dus, ook weer heel regelmatig met het Edius videoprogramma.

Ook heb je me gerustgesteld over mijn keuze van Edius 9 en over het nog steeds veelvuldig gebruik daarvan. Ik was indertijd ook erg tevreden over 3 nadat ik proefversies van ook andere programma's had geprobeerd.

Wanneer ik het algemene forum binnenkom, log ik eerst in en klik dan vervolgens op de forumlijst, om direct naar "Grassvalley" te gaan voor mijn vraag en reacties. Volgens mij zit ik nu ook in dat forum. Klopt dat niet?
Als ik een nieuwe vraag heb kijk ik ook steeds of mijn vraag er al bij zit.
Tot 'ziens', Myrthe

05/08/2020 om 12:20
Reactie #14

Edd

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 05/08/2020 om 12:20 »

Ik kom bijna dagelijks op dit forum : https://forum.grassvalley.com/forum.
Engelstalig maar hopen info , gewillige Pro's die Je echt kunnen en  willen helpen,als het maar over hun vakgebied gaat.
Enkel registreren

Hier haal Ik ook veel info uit en ! in het Nederlands : https://www.edius.nl/
Er heeft enige tijd geleden ook een beter , vollediger Nederlands talig Edius forum bestaan,maar dit is ter ziele gegaan.

Forums , zoals ook dit zijn een bron van info,en als Je dan met iemand ( ook al zijn dit pro's ) hun stokpaardje kan discussiëren geraak Je waar Je wil zijn !
Succes
Edd.

Pagina opgebouwd in 0.094 seconden met 27 queries.