Het is iDD een heikel onderwerp Brandaris,,, Er zijn zoveel regels die elkaar aanvullen en soms ook tegenspreken, het wordt voor een gewone leek soms erg moeilijk om de juiste bepalingen te vinden.
Portret-recht, privacy, recht op beeltenis en noem maar op, maar een algemeen goed om weten is dat je eigenlijk NIEMAND mag filmen zonder expliciete toestemming. En dit gaat zelfs nog verder want dat geld ook voor gebouwen pffff (wat het al heeeeel erg moeilijk maakt daar niet de eigenaar de beeldrechten heeft maar de ontwerper).
Maar een regel die je best hanteert is dat eenieder die HERKENBAAR in beeld komt een release te laten tekenen. Ook in openbare ruimtes gelden deze regels, je mag dus op straat niet zomaar iemand di expliciet herkenbaar is gaan filmen, wordt knap lastig dus. Personen in een menigte die niet expliciet herkenbar zijn kan dus wel (dan weer opzoek naar de definitie van wat een menigte is hahahaha). En zo blijven we bezig met regeltjes uitzoeken en wordt er niet meer gefilmd
Toen ik nog commercieel fotograaf was heb ik dat laten uitzoeken daar mijn advocaat en hem tevens de nodige documenten laten formuleren zodat ik wat dat betreft toch wat steviger in de schoenen stond.