Uwtrouwvideograaf.nl
79 gasten, 0 leden

Top posters

8674 Berichten
5795 Berichten
5218 Berichten
4906 Berichten
4406 Berichten
3671 Berichten
3273 Berichten
2451 Berichten
  • Totaal aantal leden: 13365
  • Nieuwste lid: Aart1975
  • Totaal aantal berichten: 243154
  • Totaal aantal topics: 29726
  • Online vandaag: 61

Auteur Topic: Wat is tegenwoordijg nou eigenlijk een videocamera?  (gelezen 1656 keer)

19/02/2022 om 22:12
gelezen 1656 keer

VideJo

• Information
  • Moderator
    • Bekijk profiel
Wat is tegenwoordijg nou eigenlijk een videocamera?
« Gepost op: 19/02/2022 om 22:12 »

Vroeger had je een lekker lang ding, dat je voor je oog moest houden.
Tegenwoordig zie ik in Digital Movie alleen maar camera’s die er uitzien als mijn oude fototoestel. Ja, misschien met een wat afwijkende lens, maar toch....
Ga ik straks opvallen met mijn toen gebruikelijke toestel?
Sommigen noemen mij nog steeds Ome Jo.

19/02/2022 om 23:09
Reactie #1

Theo 22

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Re: Wat is tegenwoordig nou eigenlijk een videocamera?
« Reactie #1 Gepost op: 19/02/2022 om 23:09 »

Vreemd verhaal hoor. Ik ken een video camera alleen nog maar als dat kleine stipje dat tegenwoordig bij veel mensen in de deurbel verstopt zit. Of in een telefoon. Of in die kastjes langs de snelweg....
« Laatst bewerkt op: 20/02/2022 om 09:14 door VideJo »
groetjes,

Theo

14/03/2022 om 11:21
Reactie #2

Buskees

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Re: Wat is tegenwoordijg nou eigenlijk een videocamera?
« Reactie #2 Gepost op: 14/03/2022 om 11:21 »

Ga ik straks opvallen met mijn toen gebruikelijke toestel?

Je gaat er steeds professioneler door uitzien Jo!!  ;) ;D
To Boldly Go Where No One Has Gone Before

14/03/2022 om 13:34
Reactie #3

VideJo

• Information
  • Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 14/03/2022 om 13:34 »

Ik had laatst een reisgenote (uit Amsterdam) die niet gefilmd wenste te worden. Bang dat zij op het net herkend zou kunnen worden en dat was riskant met haar beroep. Ik heb daar geen rekening mee gehouden.
Sommigen noemen mij nog steeds Ome Jo.

16/03/2022 om 12:00
Reactie #4

wgbeijerland

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 16/03/2022 om 12:00 »

Weet je het zeker. Ik dacht als zij aan jouw kenbaar heeft gemaakt dat zij dat niet wil moet je dat respecteren.
Ergens is er ook iets wat met openbare ruimte te maken heeft.

16/03/2022 om 12:21
Reactie #5

Studio Brandaris

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 16/03/2022 om 12:21 »

Je kan ook altijd blurren. Ik heb het een keer gehad met een reclamefilmpje voor zeehondentochten. Eén moeder wilde niet dat haar kind in beeld kwam. Ik heb toen gevraagd of zij ervoor wilde zorgen dat dit kind niet voor mijn camera zou komen. Dat is gelukkig gelukt. Als je duidelijk aanwezig bent met een camera bij iets met meerdere mensen en waar genoeg openbare ruimte is, dan vraag ik geen toestemming. Als er iemand is die er niet op wil, dan komt die vanzelf wel naar je toe en kan je er rekening mee houden. Ik ben wel eens betrokken geweest bij pro foto's bij het Oerol festival. Ik moest toen een enorme lijst invullen waarin ik toestemming gaf en ook wat ik die dag voor kleren aanhad. Het slaat dus soms door, maar wettelijk mag je geen mensen filmen zonder toestemming. in de volgende link staat het beschreven wat wel en niet mag:
https://www.utrecht-letselschade-advies.nl/filmen-en-fotograferen-in-het-openbaar-mag-dat/#:~:text=Publiek%20toegankelijke%20ruimtes,meningsuiting%20(artikel%2010%20EVRM).

17/03/2022 om 08:26
Reactie #6

GiBphoto

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 17/03/2022 om 08:26 »

Het is iDD een heikel onderwerp Brandaris,,, Er zijn zoveel regels die elkaar aanvullen en soms ook tegenspreken, het wordt voor een gewone leek soms erg moeilijk om de juiste bepalingen te vinden.
Portret-recht, privacy, recht op beeltenis en noem maar op, maar een algemeen goed om weten is dat je eigenlijk NIEMAND mag filmen zonder expliciete toestemming. En dit gaat zelfs nog verder want dat geld ook voor gebouwen pffff (wat het al heeeeel erg moeilijk maakt daar niet de eigenaar de beeldrechten heeft maar de ontwerper).

Maar een regel die je best hanteert is dat eenieder die HERKENBAAR in beeld komt een release te laten tekenen. Ook in openbare ruimtes gelden deze regels, je mag dus op straat niet zomaar iemand di expliciet herkenbaar is gaan filmen, wordt knap lastig dus. Personen in een menigte die niet expliciet herkenbar zijn kan dus wel (dan weer opzoek naar de definitie van wat een menigte is hahahaha). En zo blijven we bezig met regeltjes uitzoeken en wordt er niet meer gefilmd ;) ;) ;)

Toen ik nog commercieel fotograaf was heb ik dat laten uitzoeken daar mijn advocaat en hem tevens de nodige documenten laten formuleren zodat ik wat dat betreft toch wat steviger in de schoenen stond.
7x GoPro - Sony HDR-CX625 - Panasonic HDC-HS700 - Sony AX53 - Sony A6000 - Canon XA20 - Sony AX2000
DJi mini 2 drone - Beholder DS1 gimbal
PC: ASUS Workstation i9-10920X - 128Gb RAM - MSi GTX 1060 6Gb
https://lightshelter.be

Pagina opgebouwd in 0.096 seconden met 27 queries.