Uwtrouwvideograaf.nl
99 gasten, 0 leden

Top posters

8674 Berichten
5795 Berichten
5218 Berichten
4898 Berichten
4406 Berichten
3668 Berichten
3238 Berichten
2507 Berichten
  • Totaal aantal leden: 13358
  • Nieuwste lid: JVDVORST
  • Totaal aantal berichten: 242728
  • Totaal aantal topics: 29660
  • Online vandaag: 190

Auteur Topic: Telecine  (gelezen 1625 keer)

28/07/2021 om 12:29
gelezen 1625 keer

Desert

• Information
  • Hero Member
  • Just one more thing...
    • Bekijk profiel
Telecine
« Gepost op: 28/07/2021 om 12:29 »

Heeft iemand ervaring met het ombouwen van een filmprojector tot een telecine apparaat. In mijn geval gaat het om een Braun Visacustic 2000. Deze kan 16¾, 18, 24 en 25 beeldjes per seconde afspelen. Bovendien is het mogelijk om de snelheid per ingestelde snelheid traploos bij te regelen. Volgens mij zeer geschikt voor telecine.
Ik weet dat het veel gedaan is met Bauer filmprojectoren.
In principe wordt de halogeenlamp vervangen door een LED lamp met diffusor waarbij de lichtopbrengst regelbaar is.
Misschien een speciaal (macro?)objectief verbinden met mijn Canon EOS R5 en de oude meuk kan in 4K of 8K overgezet worden.
Het moet wel een zelfbouwproject blijven, anders is de lol er af!
En het regent nu toch!  ;)

29/07/2021 om 19:47
Reactie #1

Studio Brandaris

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Re: Telecine
« Reactie #1 Gepost op: 29/07/2021 om 19:47 »

Dat zal een hele klus worden. Ik heb een telecine van Dieter Falckner die helaas niet meer onder ons is. De Bauer projector is compleet omgebouwd met extra electronica waarmee de aangebouwde videocamera (een beveiliginsgcamera met 1 ccd. Er waren er ook met 3 ccd's, een voor elke kleur) de projectorsnelheid regelt zodat er geen strepen in het beeld komen. Om de zoveel tijd moet je de snelheid weer inregelen met een ingebouwde potmeter. Er zit een high power ledlamp in die dimbaar is. Er moet een speciaal aansluitstuk gemaakt worden van projector naar camera:
https://docplayer.org/40539438-Telecine-faelker-kleine-anleitung-zur-benutzung-der-kamera-tcc-cv2-fuer-den-filmtransfer.html
Ik kan geen plaatjes meer vinden van hoe zo'n machine eruit ziet, maar als je echt zelf aan de gang wilt dan kan ik wel foto's maken van het apparaat.

29/07/2021 om 19:48
Reactie #2

Studio Brandaris

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 29/07/2021 om 19:48 »

Kijk nog eens naar plaatjes op internet met de zoekterm telecine of dieter falckner telecine. Daar staat ook een plaatje bij van ene projector met een losgeplaatste videocamera, maar dan heb je een projector nodig waarvan de snelheid traploos regelbaar is. Die waren er destijds wel.

29/07/2021 om 23:26
Reactie #3

Desert

• Information
  • Hero Member
  • Just one more thing...
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 29/07/2021 om 23:26 »

Bedankt voor de tip!
De laatste info van Telecine Falkner komt van een PDF uit 2015 genaamd:
 Kurzanleitung Image Kamera TCC CV3 für den FilmtransferStand: 01.03.2015

Ook vond ik in een nieuwsbrief uit 2019 de volgende info:
Fortführung von Telecine-Fälker
Anfang des Jahres verstarb mit Heinz-Dieter Fälker eine bundes- weit bekannte Größe in Sachen Filmabtastung. Herr Fälker hatte ursprünglich nur eine qualitativ gute und bezahlbare Möglichkeit zur Überspielung seiner eigenen Amateurfilme gesucht, viel „Mist“ auf dem Markt entdeckt und sich daraufhin intensiv mit dem Thema Telecine beschäftigt. Über seine Firma Telecine Fälker bot er seit- dem Bauteile, Projektor-Umbauten und Komplettlösungen für den Amateurbedarf an.
Jetzt wurde bekannt gegeben, dass die Ehefrau des Verstorbenen die Firma zur Weiterführung an Mario Gärtner (mg-electronic) und Ralf Wornast (FFR-Film) übergeben hat.

30/07/2021 om 10:17
Reactie #4

Houtkoek

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 30/07/2021 om 10:17 »

Videofred heeft op zijn internetsite, op dit forum en op YouTube
resultaten van zijn zelfgebouwde machine laten zijn.
Ook laat hij zien hoe je met Avisynth de digitale filmbeelden
formidabel kunt verbeteren.
Videofred is nog steeds actief en zijn serie films over zijn werk
zijn nog steeds actueel.

30/07/2021 om 12:17
Reactie #5

Desert

• Information
  • Hero Member
  • Just one more thing...
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 30/07/2021 om 12:17 »

Videofred gebruikt nu het systeem van Cine2Digits waar hij zelf aan heeft meegewerkt.
Cine2Digits is er in 2017 ook mee gestopt en heeft het 'overgedragen' aan de Filmfabriek.nl.
En dan komen we natuurlijk uit op een bedrag met 4 nullen!
Maar wel interessante links daardoor gevonden. Dus heel erg bedankt.

Wat info over de scanners van de Filmfabriek.nl

- Scannen van frame-by-frame.
- Geen gebruik van een film-window / gate, dus het volledige frame wordt gescand, zonder delen van de film af te dekken (wat een standaard filmprojector dus wel doet!)
- Gebruik van wetgate-scanning, waardoor krasjes en vuiltjes tijdens het scannen nagenoeg niet zichtbaar zijn
- Laser-alignment via de transport-gaatjes om de juiste positie op het juiste moment van belichten te bepalen
- Direct scannen vanaf het film-oppervlak, dus zonder projectie op een medium tussendoor
- Gebruik van RGB-LED lichtbron met diffusors voor egale belichting
- Pulsduur van de afzonderlijke R/G/B LEDs bepaalt de belichting van de film per lichtkleur, deze kan automatisch on-the-fly worden aangepast door de software (op basis van direct uitlezen van de camera histogrammen, om optimaal gebruik te maken van het volledige dynamische bereik van de camera-sensor).
- Weinig risico op beschadiging van de film door geen gebruik te maken van tandwielen tijdens transport

Blijkbaar zit het verhaal van de Fimfabriek.nl toch iets anders in elkaar.
Dit vond ik in een Engels artikel:
His research led him to Daan Müller, a Dutch inventor who had designed a frame-by-frame film scanner. “As soon as I saw it I knew that this was the way to capture film,” says Joanknecht.
In 2011 he acquired the intellectual property and together with colleague Roel Eckhardt established FilmFabriek, in the appropriately titled ‘Cool District’ of Rotterdam, using his knowledge of business administration to take the product to market.
Tragically, a year into the process, Müller passed away. “We could no longer rely on the one true expert for this technology,” says Joanknecht. “This forced us to learn how to innovate the product ourselves.

« Laatst bewerkt op: 30/07/2021 om 12:33 door Desert »

31/07/2021 om 23:28
Reactie #6

GiBphoto

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
7x GoPro - Sony HDR-CX625 - Panasonic HDC-HS700 - Sony AX53 - Sony A6000 - Canon XA20 - Sony AX2000
DJi mini 2 drone - Beholder DS1 gimbal
PC: ASUS Workstation i9-10920X - 128Gb RAM - MSi GTX 1060 6Gb
https://lightshelter.be

01/08/2021 om 10:42
Reactie #7

Theo 22

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 01/08/2021 om 10:42 »

50 euro is heeeeeeeeel goedkoop. Te mooi om waar te zijn? Komt dit uit China of zo?
groetjes,

Theo

01/08/2021 om 10:55
Reactie #8

Desert

• Information
  • Hero Member
  • Just one more thing...
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 01/08/2021 om 10:55 »

Dit product wordt onder heel veel namen op de markt gebracht.
Wolverine
Somikon
Rybozen
Reflecta
Allemaal rond de €400 en met heel veel klachten over het smelten van onderdelen bij normaal gebruik.
Er zit bijvoorbeeld (bij Wolverine) een teller op. Na je 300ste spoel is automatisch de garantie verlopen, ook wanneer dit binnen een jaar gebeurt!
Maximale resolutie is 1080P, opgenomen wordt op een SD-kaart van max. 32GB!

Dit is dan waarschijnlijk weer een rip-off van de oorspronkelijke versie!

01/08/2021 om 11:04
Reactie #9

Cor V

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 01/08/2021 om 11:04 »

Website lijkt mij zeer onbetrouwbaar. Ik vond na even zoeken o.a. dit:

Malware has been found on this website in the past
The age of this site is (very) young.
The website is located in a high risk country.
The server of the site has several low reviewed other websites
Cryptocurrency services detected, these can be high risk
Payment methods support anonymous transactions were found

Voor mij genoeg om er ver van weg te blijven.

01/08/2021 om 12:04
Reactie #10

Desert

• Information
  • Hero Member
  • Just one more thing...
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 01/08/2021 om 12:04 »

Op de website Hackaday.io staan een paar interessante DIY 8mm scan projecten.

O.a projecten waarbij de 8mm film niet getransporteerd wordt door sprockets.
De positie van het te scannen beeldje wordt bepaald door het midden van de perforatie met behulp van een LED.
Uiteindelijk werd bij de oorspronkelijke opname in de camera deze ook door de positie van de perforatie bepaald.
Bovendien omzeil je op deze manier lassen die een mogelijk verloop kunnen veroorzaken.

https://hackaday.io/list/175104-diy-film-scanners

01/08/2021 om 13:44
Reactie #11

wgbeijerland

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 01/08/2021 om 13:44 »

CorV heb jij daar een website voor die adressen kan scannen voor dit soort zaken.

01/08/2021 om 13:48
Reactie #12

Cor V

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 01/08/2021 om 13:48 »

Ik heb op Google gewoon gezocht naar "uluckys", een nogal vreemde sitenaam voor een verkoper...

01/08/2021 om 17:17
Reactie #13

Desert

• Information
  • Hero Member
  • Just one more thing...
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 01/08/2021 om 17:17 »

'u luckys' betekent 'jij hebt geluk'.

03/08/2021 om 15:20
Reactie #14

Desert

• Information
  • Hero Member
  • Just one more thing...
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 03/08/2021 om 15:20 »

De eerder genoemde Wolverine 8mm film scanner wordt ook onder de naam 'Wintail' uitgebracht.

Onderstaand artikel (Google vertaling) geeft een goed beeld van deze scanner.
Helaas stond er geen datum bij, dus het kan gedateerd zijn.

Zodra de Wolverine begint te piepen, zou ik je willen waarschuwen om het niet meer te gebruiken. Er komen misschien nog een paar films uit, maar de derde film die ik deed na de piepaanval werd vernietigd. De Wolverine bleef maar vastlopen en brak de tandwielgaten.

De Wolverine-scanner heeft een garantie van 200 filmrollen - een ingebouwde teller houdt het aantal gescande rollen bij. Let op, elke keer dat u de machine start en stopt, zelfs voor 1 frame, telt deze als 1 filmrol. Als u een fout maakt bij het openen van de filmpoort en de nabijgelegen 8 mm / Super 8 mm-hendel gebruikt terwijl de machine in pauze staat, kan deze de filmteller ook met 1 verhogen.

Ik heb geleerd om niet met de machine te rommelen terwijl deze aan staat, omdat ik een aantal keren op de verkeerde knop heb gedrukt of een aantal keren heb gewisseld en het aantal rollen per ongeluk heb verhoogd om mijn garantie weg te werken. Zodra ik klaar ben met scannen, zet ik de machine uit. Dan laad ik de film uit en spoel ik terug op een editor.

De Wolverine produceert kleine MP4-videobestanden. Het is erg traag, het duurt gemiddeld 2 uur om een ​​filmrol van 5 inch te scannen. Aan de positieve kant, is het gemakkelijk te gebruiken. Houd er rekening mee dat uw scans niet van dezelfde kwaliteit zijn als bij HD pro-scans. En je krijgt er misschien maar 15 of 20 scans van voordat het kapot gaat.

Ik heb mijn eerste Wolverine geretourneerd die binnen een paar weken na gebruik kapot ging voor een uitwisseling. De vervangende Wolverine was direct uit de doos defect en zou geen stabiel beeld produceren. Ik heb het teruggestuurd voor een terugbetaling en heb de Wolverine opgegeven. Als je een Wolverine kunt vinden die werkt, is het een leuk klein concept voor $ 300.

Pagina opgebouwd in 0.078 seconden met 27 queries.