Uwtrouwvideograaf.nl
16 gasten, 0 leden

Top posters

22897 Berichten
8674 Berichten
5795 Berichten
5218 Berichten
4896 Berichten
4406 Berichten
3668 Berichten
3233 Berichten
  • Totaal aantal berichten: 242612
  • Totaal aantal topics: 29632
  • Online vandaag: 19

Auteur Topic: Apple Final Cut Pro vs Adobe Premiere Pro  (gelezen 1574 keer)

14/06/2021 om 11:08
Reactie #1

Cor V

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Re: Apple Final Cut Pro vs Adobe Premiere Pro
« Reactie #1 Gepost op: 14/06/2021 om 11:08 »

Mooie analyse, maar ik mis de financiéle aspecten (investering, levensduur, enz.) en de moeilijkheidsgraad (leercurve, uitwisseling met anderen en de verschillende soorten filmproducties, enz.)
Wat mij betreft belangrijkere aspecten dan een "beetje sneller".

14/06/2021 om 13:04
Reactie #2

Desert

• Information
  • Hero Member
  • Just one more thing...
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 14/06/2021 om 13:04 »

Final Cut Pro € 329,99 (incl. BTW) eenmalig, updates gratis sinds 2011. (Prijspeil juni 2021).
Eén licentie kan op 5 computers draaien! 'Free Trial' voor 30 dagen.
Adobe Premiere Pro € 24,19 (incl. BTW) maandelijks. (Prijspeil juni 2021).
Do the math!

De leercurve is uiteraard heel verschillend.
Persoonlijk heb ik een paar jaar geleden in één middag een artiest uitgelegd hoe Final Cut Pro werkte.
Eerlijk gezegd zag ik wel beren op de weg omdat hij niet erg technisch en handig is/was.
Tot mijn verbazing maakte hij daarna meer dan redelijke montages met 3 camera's, geluid en graphics.
En met nog een paar vragen via WhatsApp is hij er bedreven in geworden.

Kennis maken in 20 minuten:

Uitwisseling van een edit kan via XML van èn naar Adobe Premiere Pro en Davinci Resolve.

Specificaties:
https://www.apple.com/nl/final-cut-pro/specs/

N.B. Final Cut Pro is alleen beschikbaar voor macOS!

14/06/2021 om 13:11
Reactie #3

Jan-Willem

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 14/06/2021 om 13:11 »

Het financiële aspect is vrij simpel: toen FCPX uitkwam in 2011 heb ik eenmalig 299 euro (of zoiets, ik weet het niet meer) betaald. Sinds die tijd zijn alle updates gratis en heb ik het in gebruik op drie machines. Voor 39 euro (of zoiets) heb ik ook Compressor aangeschaft.
Nog belangrijker wellicht, door de integratie met het OS en de hardware is de performance goed, waardoor in de praktijk een MacBook Pro laptop 8 jaar bruikbaar blijft voor video editing. Daarna zakt het ding dan door z'n assen door algemene slijtage.
Met de overstap van Apple naar de M1 CPU verwacht ik dat de afschrijvingstijd van mijn huidige 1 jaar oude Intel based machine wel eens korter zou kunnen uitvallen.

De M1 chip is onvergelijkbaar anders dan een Intel CPU. Dat zit in de volgende aspecten:
- integratie van onderdelen op de chip
- architectuur, met name de unified memory bus
- instructieset (RISC).

De M1 heeft verschillende eilanden binnen één chip. Een deel CPU, een GPU, een deel voor machine learning, een deel voor AV processing en een deel voor beveiliging. Deze afbeelding laat dat zien: https://9to5mac.com/wp-content/uploads/sites/6/2020/11/Apple-M1-features-1.jpeg?quality=82&strip=all

Waar in een X86 architectuur data moet worden getransporteerd tussen de verschillende onderdelen, bijvoorbeeld van RAM naar CPU, naar GPU, via een PCIE bus, zitten al die onderdelen bij elkaar op één chip, wordt er geen data gekopieerd maar hebben de onderdelen rechtstreeks toegang tot dezelfde data pool.

De RISC instructieset maakt het mogelijk om een pijplijn in de software te programmeren die wordt uitgevoerd in de processor. Een stroom data kan door die pijplijn worden gestuurd en bij iedere stap een bewerking doormaken. Dat is voor AV processing bijzonder efficiënt.

Het resultaat is dat de processor buitengewoon presteert. Waarbij Apple overigens ook een optimalisatie heeft gedaan in de afhandeling van de processen, waarbij meer waarde wordt gehecht aan een interactief responsief systeem dan aan maximale ruwe snelheid. Dat maakt het gevoel van de machine nog wat sneller.

14/06/2021 om 14:41
Reactie #4

Desert

• Information
  • Hero Member
  • Just one more thing...
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 14/06/2021 om 14:41 »

@Jan-Willem
Final Cut Pro was in 2011 €239.-
Motion en Compressor €35,-
Dat de prijzen omhoog zijn gegaan is niet verwonderlijk aangezien nu ook de BTW doorberekend wordt.
« Laatst bewerkt op: 01/01/1970 om 01:00 door Desert »

14/06/2021 om 16:22
Reactie #5

Cor V

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 14/06/2021 om 16:22 »

Dank voor de uitvoerige aanvullende toelichtingen n.a.v. mijn reactie.
Maar die gaan eigenlijk bijna uitsluitend over FCP en er wordt niet vergeleken met bijv de Adobe producten.
Hoe zit het bijvoorbeeld met de investeringskosten voor alle hardware?
En dan bedoel ik natuurlijk niet het editen met een laptop, maar meer in de richting van het complete studiowerk.
O.a. gebruik van meerdere monitoren en ook het gebruik van andere, aanvullende software.

14/06/2021 om 20:12
Reactie #6

Desert

• Information
  • Hero Member
  • Just one more thing...
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 14/06/2021 om 20:12 »

De komst van de Apple M1 SoC chip (Silicon on Chip) heeft de verhouding qua prijs/prestatie behoorlijk overhoop gegooid.
Niet alleen met de Intel computers van Apple zelf, maar zeker ook t.o.v. de PC.
Bovendien is dit de eerste SoC chip met 8 cores. Apple werkt aan versies met 16, 32, 64 en.....? cores.
Ook al zijn het de nieuwe Mac Mini en 24" iMac interessant, voor studiogebruik zijn ze niet echt inzetbaar.
Apple heeft 2 jaar uitgetrokken voor de transitie van Intel naar Apple SoC en we zijn pas 1 jaar verder.

15/06/2021 om 10:10
Reactie #7

Catmen

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 15/06/2021 om 10:10 »

Ik denk als je begint te vergelijken kom je in een “straatje zonder eind” je moet daar maar beter niet aan beginnen, het zijn twee volledig verschillend systemen, met aan elke zijde voor en tegenstanders, en daar volgen uiteraard eindeloze menings verschillen uit voort, ikzelf heb iemand in de familie die je gerust een macfreak zou kunnen noemen, als grapje zou ik kunnen vermelden dat alleen zijn echtgenote geen Apple bronmateriaal is,
Hij werkt nu op een chemisch bedrijf waar alles Microsoft/windows  gestuurd is, dat zal pijn doen vermoed ik. Maar we mijden het onderwerp.
Catmen

15/06/2021 om 12:09
Reactie #8

Lex van Bercum

• *
  • Information
  • Newbie
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 15/06/2021 om 12:09 »

De vraag is wat kan je met FCP-X niet wat Adobe Premiere wel kan.

15/06/2021 om 12:32
Reactie #9

Catmen

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 15/06/2021 om 12:32 »

Ik denk ook daar dat je tot zeker hoogte kan paralellen trekken, maar zoals aangegeven zal dit alleen leiden tot meer  dis[nn]ies van “ zie eens wat wij kunnen en jullie niet” dat is al altijd van in het begin zo geweest en dat zal ook nooit verdwijnen het blijven twee “kampen” die het soms ver drijven, zodat de moderator op een vraag van mij m.b.t het gebruik van een Apple toepassing op een forum moest ingrijpen en antwoorden verwijderen die te kwetsend waren veronderstel ik.
Maar voor mij is het dus al genoeg geweest, succes nog met het vergelijken.
Catmen

15/06/2021 om 13:42
Reactie #10

Lex van Bercum

• *
  • Information
  • Newbie
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 15/06/2021 om 13:42 »

Het gaat me niet om een discussie aan t wakkeren tussen de FCP-X gebruiker en de Première gebruiker. Ik heb vanaf het begin dat ik met computers werkte dat voor mijn fotografie én video met Apple computers gedaan. Voor fotografie gebruikte ik Photoshop en voor video Final Cut Pro. Toen Adobe alleen nog maar middels een abonnement te krijgen was heb ik een aantal andere bewerkingsprogramma's geprobeerd maar heb toch na een paar probeersels voor Photoshop een abonnement afgesloten.Voor mij was het logisch om na Final Cut Pro 7 over te stappen naar Final Cut Pro 10. Nu is volgens mij mijn vraag heel simpel: "Wat mis ik in FCP-X"? Ik ken Première niet en weet dat dus niet. Is toch geen gekke vraag? Lex.

15/06/2021 om 13:48
Reactie #11

Desert

• Information
  • Hero Member
  • Just one more thing...
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 15/06/2021 om 13:48 »

Vastlopen.  ;)
VFX, standaard geleverd door Apple, zelf maken (m.b.v. Motion) of van de vele effecten van derden gebruik maken zoals van   MotionVFX].

15/06/2021 om 13:58
Reactie #12

Cor V

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 15/06/2021 om 13:58 »

Deze topic is gestart met het vergelijken van een aantal technische aspecten (feiten) van beide systemen. Daarop heb ik gereageerd omdat ik van mening ben, dat het bij een keuze die je tussen beide zou willen (of moeten) maken, niet alleen om die technische zaken gaat. Ik heb daarbij andere factoren genoemd die naar mijn idee eveneens een zeer belangrijke rol spelen. Het gaat mij dus niet om een "rivaliteitsspelletje", maar om gefundeerde analyses van de door mij genoemde factoren. Afgaande op de reacties hier, bestaan die dus kennelijk niet.

15/06/2021 om 16:35
Reactie #13

Desert

• Information
  • Hero Member
  • Just one more thing...
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 15/06/2021 om 16:35 »

Ik denk dat je het onmogelijke vraagt.
Wil je beide NLE programma's objectief  willen beoordelen dan zou je zowel een Mac als PC moeten bezitten.
Daar begint het verschil al.
Alhoewel Premiere Pro ook op de Mac draait, zou je dan al twee verschillende programma's op 2 verschillende OS platvormen moeten werken/testen.
Dus feitelijk drie varianten. Premiere Pro en FCP op de Mac en Premiere Pro op de PC.
Wie krijg je zo gek?

Voor mij was de overstap van Adobe Premiere Pro naar FCP vrij simpel.
Jarenlang draaide Adobe Premiere Pro (versie 4 en 5) meer dan beroerd op de Mac.
Adobe bleef op 2 gedachtes hinkelen, namelijk analoog en digitaal monteren in één programma met de nodige problemen tot gevolg.
Niet voor niks dat de originele groep makers van Premiere Pro een nieuw programma ontwikkelden dat met zijn tijd mee ging en
geheel op digitale basis gebaseerd was.
In eerste instantie was het eigendom van Macromedia maar die deed het in de verkoop.
Apple heeft het toen in eerste instantie alleen overgenomen om te voorkomen dat een ander er mee vandoor ging.
De overgang van FCP (32-bit) naar FCP X (64-bit) heeft veel editors doen besluiten om over te stappen op andere NLE programma's.
Persoonlijk heb ik zo lang mogelijk gewerkt met de oude versie vooral om de meer dan uitstekende integratie van FCP met Motion.
Pas bij FCP X versie 10.2.x ben ik definitief overgestapt omdat het pakket eindelijk op hetzelfde niveau was als de oude FCP versie.

NB. Apple heeft met Big Sur (macOS versie 11) de 'X' verlaten en deze ook bij FCP X verwijdert. Dus het is nu weer gewoon FCP als voorheen.

15/06/2021 om 17:49
Reactie #14

Lex van Bercum

• *
  • Information
  • Newbie
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 15/06/2021 om 17:49 »

Dank voor de uitleg.Ik heb naast FCP ook Motion en Compressor en werk met Big Sure en 4K.
Dat 10 (X)  vervallen is w me nog niet opgevallen.

Ik begrijp dat bij Première alles er in zit.
Nogmaals hartstikke bedankt.
Groetjes Lex.

Pagina opgebouwd in 0.17 seconden met 27 queries.