Sinds een tijdje werk ik met de Canon XA20 speciaal om reisverslagen te maken. Ik loop echter tegen een paar beperkingen aan. Allereerst start de camera zeer traag op in tegenstelling tot mijn kleine Sony HDR-GW55 die bij het openen van het beeldscherm gelijk opname gereed is. De Canon doet er zeker 7 seconden over. Vooral bij rijscenes moet je dan van te voren anticiperen en dat lukt niet altijd. In de pre rec stand gaan daar wel een paar seconden af, maar dan loopt de accu veel sneller leeg. Daarbij staat in het begin ook een paar seconden een uiterst hinderlijk tekstblok in beeld met de tijd, de gebruikte kaart en de opname modus. Is dat uit te schakelen en is de camera sneller gebruiksklaar te maken (ik gebruik klasse 10 sd-kaarten)? Een ander punt is de opname met volledige zoom. In de bovenhoeken zijn dan donkere wazige plekken te zien. Het lijkt op vignettering door b.v. een zonnekap of voorzetlens, maar dat treedt nooit op bij volledig inzoomen. Kan dit te maken hebben met de stand van de beeldstabilisator?
Ik werkte voorheen met een Panasonic HDC SD700, een geweldige kleine en lichte reiscam, maar die is na vele jaren gebruik niet meer betrouwbaar. Het enige nadeel van die camera is de beperkte zoom.
Ik heb al uitgekeken naar een andere camera, maar kan niets vinden dat aan al mijn eisen voldoet, n.l.:
klein en licht (liefst lichter dan de Canon)
20x zoom
scherm + oculair
handmatige instellingen
3 CCD of beter (4K)