Uwtrouwvideograaf.nl
1 gast, 1 lid
Catmen

Top posters

22897 Berichten
13297 Berichten
8674 Berichten
7536 Berichten
5795 Berichten
5218 Berichten
4884 Berichten
4406 Berichten
  • Totaal aantal leden: 13088
  • Nieuwste lid: ErnestineR
  • Totaal aantal berichten: 242342
  • Totaal aantal topics: 29580
  • Online vandaag: 41

Auteur Topic: problemen met Canon XA20  (gelezen 10269 keer)

10/11/2015 om 13:48
gelezen 10269 keer

Studio Brandaris

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
problemen met Canon XA20
« Gepost op: 10/11/2015 om 13:48 »

Sinds een tijdje werk ik met de Canon XA20 speciaal om reisverslagen te maken. Ik loop echter tegen een paar beperkingen aan. Allereerst start de camera zeer traag op in tegenstelling tot mijn kleine Sony HDR-GW55 die bij het openen van het beeldscherm gelijk opname gereed is. De Canon doet er zeker 7 seconden over. Vooral bij rijscenes moet je dan van te voren anticiperen en dat lukt niet altijd. In de pre rec stand gaan daar wel een paar seconden af, maar dan loopt de accu veel sneller leeg. Daarbij staat in het begin ook een paar seconden een uiterst hinderlijk tekstblok in beeld met de tijd, de gebruikte kaart en de opname modus. Is dat uit te schakelen en is de camera sneller gebruiksklaar te maken (ik gebruik klasse 10 sd-kaarten)? Een ander punt is de opname met volledige zoom. In de bovenhoeken zijn dan donkere wazige plekken te zien. Het lijkt op vignettering door b.v. een zonnekap of voorzetlens, maar dat treedt nooit op bij volledig inzoomen. Kan dit te maken hebben met de stand van de beeldstabilisator?  

Ik werkte voorheen met een Panasonic HDC SD700, een geweldige kleine en lichte reiscam, maar die is na vele jaren gebruik niet meer betrouwbaar. Het enige nadeel van die camera is de beperkte zoom.
Ik heb al uitgekeken naar een andere camera, maar kan niets vinden dat aan al mijn eisen voldoet, n.l.:
klein en licht (liefst lichter dan de Canon)
20x zoom
scherm + oculair
handmatige instellingen
3 CCD of beter (4K)

10/11/2015 om 15:13
Reactie #1

Knarf

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Re: problemen met Canon XA20
« Reactie #1 Gepost op: 10/11/2015 om 15:13 »

Dat vignettering lijkt meer op een lens 'probleem'. En daar bedoel ik mee de kwaliteit van de lens. Zodra je inzoomed is het weg.

3CCD wordt allang niet meer gemaakt, is allemaal cmos geworden.

Sony AX100?
« Laatst bewerkt op: 01/01/1970 om 01:00 door Knarf »
Adobe Community Professional
Adobe Certified Expert Premiere Pro CC
Groetjes Ann

10/11/2015 om 18:50
Reactie #2

Studio Brandaris

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 10/11/2015 om 18:50 »

Citaat van: Knarf
D
3CCD wordt allang niet meer gemaakt, is allemaal cmos geworden.

Sony AX100?

Ziet er naar uit dat ik wat achter loop Ann. Wat de Sony betreft, daar had ik al verlekkerd naar zitten kijken, maar ik zou graag de optische zoom wat meer hebben voor dierenopnamen. voor de rest helemaal wat ik zoek. Wat de lens betreft. Juist bij uiterste telestand treed het probleem op.Dan is vignettering niet het probleem. Ik zoek het meer in de optische stabilisatie.

10/11/2015 om 21:18
Reactie #3

VideJo

• Information
  • Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 10/11/2015 om 21:18 »

Dat heeft mijn XA20 ook, maar het bederft voor mij de pret niet. Ik kan er rekening mee houden.
Sommigen noemen mij nog steeds Ome Jo.

11/11/2015 om 10:13
Reactie #4

Studio Brandaris

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 11/11/2015 om 10:13 »

Hallo Ome Jo, Ik ga er vanuit dat je bedoelt dat ook jouw camera langzaam opstart. Dat is logisch want het is dezelfde soort camera. Het bederft niet zo zeer de pret, maar ik ben zo nu en dan te laat om iets op te nemen vanwege de trage opstart. Dat heeft te maken met de wijze waarop ik mijn camera gebruik. Lopend in een stad, of wat dan ook, kan je rustig iets opnemen zoals een gebouw. Dat loopt niet weg. Maar als er plotseling iets is dat je snel wilt opnemen, ben je meestal te laat. Daarom mijn vraag of er wat te doen is aan het langzame opstarten. Ik snap ook niet waardoor het komt. De ene camera is in 1 seconde gereed, de andere doet daar veel langer over. Wat ik nu gedaan heb, is mijn kleine Sony gebruiken in situaties waarbij je snel moet kunnen reageren. Dat heeft het nadeel dat het beeld er iets anders uitziet en de chronologische volgorde is natuurlijk anders. Je moet nu steeds de beelden van twee camera's combineren en dat is soms een hele uitzoekerij. Film je met 1 camera dan staat alles goed chronologisch achter elkaar en is het beeld ook gelijk.

11/11/2015 om 10:49
Reactie #5

VideJo

• Information
  • Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 11/11/2015 om 10:49 »

Ik heb ook een kleine Sony als tweede camera. Beide camera's slaan het beeld op middels de datum en de tijd. Als ik er dan voor zorg, dat de tijd op beide camera's gelijk zijn ingesteld, zie ik nooit problemen met de chronologie. Het is natuurlijk wel het geval, dat ook mijn kleine Sony met dezelfde resolutie filmt als de Canon.
Ik heb het net even geprobeerd, mijn Canon start in 10 seconden . . .
Wat ik in mijn vorige bericht wilde zeggen, dat mijn Canon ook die vignettering in de hoeken geeft, maar dat is alleen bij bepaalde licht-omstandigheden.

11/11/2015 om 12:03
Reactie #6

Edd

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 11/11/2015 om 12:03 »

Citaat van: Studio Brandaris
Dat heeft te maken met de wijze waarop ik mijn camera gebruik. Lopend in een stad, of wat dan ook, kan je rustig iets opnemen zoals een gebouw. Dat loopt niet weg. Maar als er plotseling iets is dat je snel wilt opnemen, ben je meestal te laat.

Dit is identiek mijn probleem ook.
Dit jaar in Alaska bubble net feeding van de bultruggen,je weet niet exact waar/wanneer ze boven komen en dan start je net te laat en dat is enorm frustrerend.
Met de temperaturen daar, heb ik al gedacht aan een externe (grote) batterij en laat maar draaien met de pre-recording op,maar dan heb ik een tweede vraag = is dit op enige wijze schadelijk voor de camera als deze een lange tijd eigenlijk niet "echt" aan het filmen is ?
Edd
Een mens is als een instrument, de klank die er uitkomt, wordt bepaald door de persoon die het bespeelt.

11/11/2015 om 12:17
Reactie #7

VideJo

• Information
  • Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 11/11/2015 om 12:17 »

Daarom heb ik (meestal) twee volle batterijen bij me.
Filmde ongeveer een maand geleden kolibries in Bolivia. Maar die vogels zijn zo rap en klein, dat ik toen weinig aan de pre-record functie gehad heb.

11/11/2015 om 14:08
Reactie #8

Edd

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 11/11/2015 om 14:08 »

Heb altijd 3 batterijen bij mij, maar als je ergens op of tussen een gletsjer staat/hangt of ligt, gaan die zienderogen leeg.
De XA20 heeft zijn batterij aan de buitenzijde, tegenover deze bij de XH-A1 (m'n vorige camera), en deze zijn zeeeer gevoelig voor koude !
Edd
« Laatst bewerkt op: 01/01/1970 om 01:00 door VideJo »
Een mens is als een instrument, de klank die er uitkomt, wordt bepaald door de persoon die het bespeelt.

11/11/2015 om 14:51
Reactie #9

Knarf

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 11/11/2015 om 14:51 »

Met o.a. dieren filmen moet je gewoon zorgen dat je camera aan staat. Dat je alleen nog op de opname knop hoeft te drukken.
9 van de 10 keer ben je toch te laat.
« Laatst bewerkt op: 01/01/1970 om 01:00 door Knarf »
Groetjes Ann

11/11/2015 om 18:36
Reactie #10

ger jansen

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 11/11/2015 om 18:36 »

Ik heb onlangs een Panasonic FZ1000 erbij gekocht.
Deze start razendsnel op, sneller heb ik nog niet meegemaakt.
Maar toch doe ik wat Ann hier aanraad, namelijk permanent aan laten staan.

Ger

11/11/2015 om 19:13
Reactie #11

Studio Brandaris

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 11/11/2015 om 19:13 »

Citaat van: VideJo
Ik heb ook een kleine Sony als tweede camera. Beide camera's slaan het beeld op middels de datum en de tijd. Als ik er dan voor zorg, dat de tijd op beide camera's gelijk zijn ingesteld, zie ik nooit problemen met de chronologie. Het is natuurlijk wel het geval, dat ook mijn kleine Sony met dezelfde resolutie filmt als de Canon.
Ik heb het net even geprobeerd, mijn Canon start in 10 seconden . . .
Wat ik in mijn vorige bericht wilde zeggen, dat mijn Canon ook die vignettering in de hoeken geeft, maar dat is alleen bij bepaalde licht-omstandigheden.

Ja dat werkt natuurlijk goed, ik had alleen vergeten de tijd te synchroniseren. Je ziet het 't beste bij lichte luchten. Ik vraag me alleen af wat het veroorzaakt. Het zit alleen in de bovenhoeken. Bij een camera in die klasse zou dit niet mogen optreden.
« Laatst bewerkt op: 01/01/1970 om 01:00 door VideJo »

11/11/2015 om 19:15
Reactie #12

Studio Brandaris

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 11/11/2015 om 19:15 »

Citaat van: Knarf
Met o.a. dieren filmen moet je gewoon zorgen dat je camera aan staat. Dat je alleen nog op de opname knop hoeft te drukken.
9 van de 10 keer ben je toch te laat.

Maar dan zou pre recording kunnen werken.

11/11/2015 om 20:15
Reactie #13

Knarf

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 11/11/2015 om 20:15 »

M.i. ben je dan nog te laat. Je hebt je camera niet alvast op het onderwerp gericht. Die 2 seconden ben je kwijt aan camera richten op onderwerp en focusseren.
Hoewel ik deze functie ook op mijn camera heb zitten hecht ik er totaal geen waarde aan.
Groetjes Ann

11/11/2015 om 21:12
Reactie #14

VideJo

• Information
  • Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 11/11/2015 om 21:12 »

Het werkt denk ik alleen maar, als je al ingesteld staat op het onderwerp. Dat bijvoorbeeld een kind misschien iets gaat doen, wat je niet wlit missen.

Pagina opgebouwd in 0.223 seconden met 28 queries.