Uwtrouwvideograaf.nl
16 gasten, 0 leden

Top posters

13334 Berichten
8674 Berichten
5795 Berichten
5218 Berichten
4910 Berichten
4406 Berichten
3672 Berichten
3276 Berichten
  • Totaal aantal leden: 13365
  • Nieuwste lid: marco 59
  • Totaal aantal berichten: 243283
  • Totaal aantal topics: 29773
  • Online vandaag: 394

Auteur Topic: Problemen met windows 11  (gelezen 156 keer)

12/01/2026 om 17:00
gelezen 156 keer

marco 59

• *
  • Information
  • Newbie
    • Bekijk profiel
Problemen met windows 11
« Gepost op: 12/01/2026 om 17:00 »

Op mijn nieuwe Lenova laptop die ik wil gebruiken voor videomontage heb ik win dows 11 Geinstalleerd. Het probleem is dat mijn Sony EVC
440E niet herkend wordt. Na van allles geprobeerd te hebben afgelopen week sony gebeld. Die gaven als antwoord dat het een driver probleem is maar omdat de recorder te oud is en niet meer ondersteund wordt door sony zijn er geen drivers beschikbaar hiervoor. Maar ze hadden het ook over dat windows 11 geen goed besturings programma is. En je een ander besturingsprogramma moet gebruiken. Wie oh wie kan mij helpen.?? BvD Vr Gr Marco

15/01/2026 om 10:54
Reactie #1

Studio Brandaris

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Re: Problemen met windows 11
« Reactie #1 Gepost op: 15/01/2026 om 10:54 »

Dat is afschuiven door Sony. Zij zijn gestopt met updates maken. Ja, Windows is niet een ideaal besturingssysteem, maar er zijn vele miljoenen gebruikers. Op Apple overstappen is duur en je moet je weer alles gaan eigen maken en ook daarvan is het niet gegarandeerd dat oude apparatuur blijft werken.  Ik ben geen expert maar het is mogelijk om twee besturingssystemen op een pc te hebben, dus bv. een oude versie van Windows of Linux, maar ik heb geen idee of dat wel werkt. Op een gegeven moment stopt het met oude apparaten. Wellicht nog een optie is een oude laptop met een oud besturingssysteem en daarop je apparaat aansluiten.

15/01/2026 om 13:06
Reactie #2

Jan-Willem

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 15/01/2026 om 13:06 »

Wat is de interface tussen apparaat en PC?
- Firewire? Er lijken nog steeds Firewire kaarten te zijn die Windows 11 ondersteunen. Maar misschien dat voor een oudere Firewire kaart dat niet meer geldt.
- Analoog? Dan zul je een capture device nodig hebben van analoog naar FW, USB3 of Thunderbolt. Die laatste categorie zou aan de prijs kunnen zijn, maar wie weet tweedehands.

Dan is de vraag: welke software? Daar kunnen mensen die gebruikelijk met windows werken een beter antwoord op geven.

Je kunt op verschillende manieren meerdere besturingssystemen op een computer gebruiken.
Dat kan door bij het opstarten een keuze te maken. Dan installeer je een twee besturingssysteem op een extra schijf.
Of je maakt gebruik van een programma als Virtualbox. Aangezien je alleen standaard definitie hoeft binnen te halen is dat het denkbaar dat dat werkt. Virtualbox is alleen iets voor de echt gevorderde PC gebruiker.

Optie 3: koop een oude computer. :-)

22/01/2026 om 16:31
Reactie #3

marco 59

• *
  • Information
  • Newbie
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 22/01/2026 om 16:31 »

Beide bedankt voor het meedenken.Ik denk dat ik windows 10 erop laat zetten. Al heeft dit wel nadelen (wordt niet meer ondersteund en je kan niet veilig het net op.) Dat je 2 besturingsprogramma's kan gebruiken dat wist ik niet. Misschien is dit een goede optie.

25/01/2026 om 21:01
Reactie #4

VideoFrank

• Information
  • Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 25/01/2026 om 21:01 »

Ja het is zeker mogelijk om op één computer twee besturingssystemen te laten lopen Win 11 samen met Win 10 of zelfs Win 7 zodat oude hardware en oude programma's kunnen blijven draaien.
Tijdens het booten kies je welke versie je wilt opstarten in het boot menu,  je laat dan alleen Windows 11 met het internet verbonden zijn.

Pagina opgebouwd in 0.118 seconden met 26 queries.