Uwtrouwvideograaf.nl
31 gasten, 0 leden

Top posters

8674 Berichten
5795 Berichten
5218 Berichten
4906 Berichten
4406 Berichten
3671 Berichten
3273 Berichten
2451 Berichten
  • Totaal aantal leden: 13366
  • Nieuwste lid: Aart1975
  • Totaal aantal berichten: 243123
  • Totaal aantal topics: 29720
  • Online vandaag: 33

Auteur Topic: welke camera voor theater registratie  (gelezen 1158 keer)

07/09/2023 om 22:35
gelezen 1158 keer

JohnBe

• *
  • Information
  • Newbie
    • Bekijk profiel
welke camera voor theater registratie
« Gepost op: 07/09/2023 om 22:35 »

Ik ben vrijwilliger bij een lokale omroep en wij maken met enige regelmaat TV opnames en en doen soms zelfs live uitzendingen vanuit het theater waarnaast wij gevestigd zijn.
Wij weken met 2 Panasonic PTZ camera's links en rechts.  en met een handbediende camera in het midden halverwege de tribune. Die PTZ camera's doen het prima, en staan daar ook goed. maar die middencamera is een probleem, naast dat de plaatsing niet handig is, krijgt hij ook te weinig licht binnen. De camera zou dus naar achteren moeten maar dan moet er ook een lichtgevoeligere camera komen. Maar welke? Normale videocamera's met grote sensor gaan een beetje boven het budget, dus ik zit nu aan een DSLR camera te denken, zoals een Sony A7S zou dat een goede keuze zijn? deze worden tweedehands voldoende aangeboden , en wat voor een lens zou er dan bij moeten? Wellicht is er een andere DSLR camera veel beter geschikt. We doen live regie dus er moet wel minimaal een HDMI uitgang opzitten.
Hoor graag.

08/09/2023 om 14:02
Reactie #1

Jan-Willem

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Re: welke camera voor theater registratie
« Reactie #1 Gepost op: 08/09/2023 om 14:02 »

Hallo,

Ik lees dat je de camera een stuk verder naar achteren wilt plaatsen. Dat maakt beweging van de camera, als dat tijdens een shot aan de orde is een stuk lastiger. Dan heb je al snel behoefte aan een statief van Sachtler of Vinden om vloeiend te kunnen bewegen.

Een grote sensor betekent een kleine scherpte-diepte. Full frame is bij onvoorspelbare beweging dan geen feest. Een erg lichtgevoelige camera wil nog niet zeggen dat het in bijna donker een beeld geeft dat ook mooi is. Hoe goed is je personeel? Focussen op tele is niet gemakkelijk bij weinig licht.

Er zijn genoeg camera's inderdaad tweedehands te vinden. Wellicht ook kijken naar ex broadcast spul. Sony series XDCAM. Sony PDW.... Zijn wel ongelofelijke werkpaarden.

08/09/2023 om 16:30
Reactie #2

Lenzz

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 08/09/2023 om 16:30 »

Hi JohnBe,

Ben zelf al 12 jaar bíjna alleen in theaters m.b.t. concertregistraties van in totaal zo'n 2 uur bezig.

Een prettig geprijsde camera, waar ik momenteel o.a. 3 van gebruik, is de Sony ZV1 vlogcamera:
Citaat
https://www.kamera-express.nl/sony-vlog-camera-zv-1?channable=00b7536964003132333338303535f8&hic_camp=google_ads%3A18020961538%3A%3A&gclid=CjwKCAjwjOunBhB4EiwA94JWsPzI-TxYUPpLr3UkmpmwymLTKn9sJlwgeT7lz_oNHdxwxB7kB81bAhoC7fEQAvD_BwE
Laat je niet misleiden door de compactheid en de interne lens! Een ongelooflijk lichtgevoelige sensor/lens, waardoor je bijna tot geen ruis in het zwart krijgt. Echt onvoorstelbaar voor zo'n cam. Staat wat onopvallend bij de specs, maar vanaf F1.8!

Citaat
De Sony vlog camera ZV-1 heeft een 24-70 millimeter lens met een diafragma van F/1.8 – F/2.8. Daarnaast zit er een elektronische beeldstabilisator in de camera wat ervoor zorgt dat jij je geen zorgen hoeft te maken om bewogen beelden. Ook kun je tijdens het filmen gebruik maken van eye autofocus, object focus en kun je met de knop aan de bovenkant switchen van focuspunt en de achtergrond wazig maken. Zo heb je zelf de volledige controle over de opname.

Koelkasten voor lokale TV zijn echt alláng niet meer nodig. Uiteraard ook geweldig live te gebruiken met regisseur etc.

2 aandachtspunten: instelling koeling moet even aangepast worden (anders sluit hij zich - te snel - af > nog geen enkel probleem met deze aanpassing ondervonden). Daarnaast moet hij wel op 'n batterypack, want de interne accu gaat maar 40 minuten mee. Da's in de praktijk natuurlijk altijd te weinig, maar minimale investering.

Verder geen gepan of getilt op het moment zelf, op welk statief met welke stabilisatie dan ook. Gewoon een mooie beeldcompositie maken waarbij je ruimte behoudt in (jawel) de post - edit en montage. 

NB1: Hetgeen JanWillem stelt geldt voor alle camera's op afstand opgesteld; ook bokeh neemt enorm af, maar een totaalshot is gewoon altijd een basis must have.
NB2: Ooit door Arvid op gewezen, dus alle lof aan hem  :D

https://www.youtube.com/watch?v=g80NPljl7dk

3x Sony dus
2x GoPro Hero 4 (oudje)
1x Pana GH4 met Pana 50-200 mm voor medium shots met post bewegingsruimte
« Laatst bewerkt op: 09/09/2023 om 16:40 door Lenzz »

12/09/2023 om 14:45
Reactie #3

Kees van Duijvenbode

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 12/09/2023 om 14:45 »

Ik lees dat je de camera een stuk verder naar achteren wilt plaatsen. Dat maakt beweging van de camera, als dat tijdens een shot aan de orde is een stuk lastiger.

Ik denk niet dat de TS bedoelt dat hij de camera tijdens het opnemen naar achteren wil bewegen maar dat hij de camera verder naar achteren een vaste plek wil geven zodat hij niet meer midden tussen het publiek staat.
Groeten
Kees Duif

12/09/2023 om 20:29
Reactie #4

Lenzz

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 12/09/2023 om 20:29 »

;D

13/09/2023 om 17:32
Reactie #5

Jan-Willem

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 13/09/2023 om 17:32 »

Ik reageerde op 'handbediende' in de vraag.
Dat doet vermoeden dat je wel iets zou willen bewegen tijdens de registratie.
Maar is verder niet zo relevant.

23/10/2023 om 10:49
Reactie #6

JohnBe

• *
  • Information
  • Newbie
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 23/10/2023 om 10:49 »

Bedankt voor alle reacties.

Het is idd niet de bedoeling dat er met de camera gelopen gaat worden, hij zal gebruikt worden met een Sachtler Ace statief. Maar een live zoom maken zal er niet meer in zitten.
Zou een ZV1 voldoende zoom hebben om van achter uit de zaal nog een close up te maken? (+/- 15 meter)

(sorry voor de matige regie aan het begin)

De linker en rechter camera is een panasonic AW-UE50K PTZ camera
De centercamera is een Panasonic HC-X2000

Ook van het weekend nog een spooktocht gefilmd, die x2000 bakte er niets van, mijn vrouw filmde met haar mobiel een pixel 4A en maakte veel betere beelden. dan zou een ZV1 een betere keuze zijn.
Maar bij voldoende licht doet de x2000 het overigens perfect.

23/10/2023 om 22:27
Reactie #7

Lenzz

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 23/10/2023 om 22:27 »

Even snel doorheen gelopen. Je ziet direct (op zich een goede keuze, als het al een keuze is) dat de totaal een FHD kwaliteit heeft. De medium shots zijn een stuk beter. De ZV-1 zal een enorme verbetering geven op 4K. Dan heb je gewoon veel meer ruimte qua croppen beeldcompositie.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik als aanvulling op de 3 ZV-1's m'n Pana GH4 met Pana 50-200mm op 4K gebruik. Dan kan ik echt nog behoorlijk editen. Maar die ZV-1's zijn echt ongekend goed bij lowlight conditions, dus als je veel met theater etc. bezig bent, dan is dit is in deze prijscategorie absoluut geweldig.

Kleine suggestie nog: als je dit stuk (lange noten blazers etc.) wat spannender wilt maken, pas dan wat motion effects toe. Een mooie, lange/langzame zoom met pan bijv. - dat maakt al een wereld van verschil. Nooit langer dan 10 sec. naar 1 shot kijken, vooral als daar geen beweging in zit.
En komt er - helaas zoals heel vaak - 'n storende fotograaf in beeld, dan tóch dat er uit laten en maar 'n andere cam gebruiken - dit is natuurlijk killing voor de beleving, de muziek etc. Vooral in 't begin ben je dan al helemaal de richting van de muziek kwijt.

Een plaag waar geen bestrijdingsmiddel voor bestaat, fotografen  ;D

Wat ik overigens ook soms nog moet toepassen bij het maken van een FHD beeldcompositie, is het toevoegen van wat scharpness. Mogelijk zul je ook wat noise reduction nodig hebben in die FHD gevallen.

Allemaal theater issues. Mensen die alleen buiten filmen kennen deze problemen mogelijk helemaal niet.

Nog even 'n edit van m'n bericht: hoe is de audio(mix) tot stand gekomen?
« Laatst bewerkt op: 23/10/2023 om 22:36 door Lenzz »

24/10/2023 om 14:11
Reactie #8

Jan-Willem

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 24/10/2023 om 14:11 »

Ik verbaas me over het resultaat van de Pana.

Vooropgesteld, ik ken die camera zelf niet. Haal je echt uit die camera wat erin zit?
Hoeveel gain? Als ik footage op internet bekijk ziet 12 db er nog heel acceptabel uit, maar is duidelijk dat bij 30db er zoveel processing gebeurt dat het plaatje in elkaar stort.
30db is ook absurd veel.

Als ik naar jouw footage kijk, zou het me niet verbazen wanneer je op of in de buurt van die 30 db zit.

Dat, moet met theaterlicht toch ook weer niet nodig zijn? Als je op 25 of 30 fps draait, sluitertijd 1/50 of 1/60, dan kom je er denk ik wel met 12 of 18 db?

- Stonden alle digitale correcties uit, geen ibis, geen digitale zoom? SuperGain uit?
- ND filters uit?

Stream je via HDMI of SDI of schrijf je eerst weg op een SD kaart? Ziet het beeld vanaf de SD kaart er ook zo uit?

De sensor van die PTZ camera's is exact even groot (of klein). That makes me wonder.

24/10/2023 om 14:29
Reactie #9

Jan-Willem

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 24/10/2023 om 14:29 »

Ok, met een slag om de arm, YT compressie maakt het lastig om echt een oordeel te vellen.

Ik twijfel aan de scherpstelling. Volgens mij hebben alle drie de camera's enorm de neiging om op het blauw aangelichte gordijn scherp te stellen en niet op de muzikanten. AF gebruikt? Bij een groot diafragma (~ 1.8) is dat superkritisch. Ook is bij zo'n opening de vraag wat je werkelijke resolutie is. Die is vrijwel zeker geen 4K en mogelijk zelfs wat minder dan HD.

Het zou interessant zijn om de scherpte te vergelijken bij verschillende diafragma's.

Pagina opgebouwd in 0.093 seconden met 28 queries.