Uwtrouwvideograaf.nl
24 gasten, 0 leden

Top posters

8674 Berichten
5795 Berichten
5218 Berichten
4906 Berichten
4406 Berichten
3671 Berichten
3273 Berichten
2451 Berichten
  • Totaal aantal leden: 13365
  • Nieuwste lid: Aart1975
  • Totaal aantal berichten: 243150
  • Totaal aantal topics: 29725
  • Online vandaag: 18

Auteur Topic: Timestamp verwijderen  (gelezen 4360 keer)

26/04/2022 om 16:14
gelezen 4360 keer

Rockel83

• *
  • Information
  • Newbie
    • Bekijk profiel
Timestamp verwijderen
« Gepost op: 26/04/2022 om 16:14 »

Hallo mede forum gebruikers!

Ik ben net terug van een onvergetelijke reis uit Zuid-Amerika. Ik heb hier uiteraard een hoop foto's gemaakt en ik heb ook aardig wat video materiaal gemaakt met mijn SJCAM M20 (een goedkoopere en kleine actioncam, maar met nog redelijke kwaliteit aan beeld vind ik zelf). Ik heb hier aardig wat mooie plekken en gebeurtenissen mee vast weten te leggen. Het enige nadeel is dat deze camera, door zijn compactheid, ook maar een klein weergave schermpje heeft.

Ik was er dan ook helemaal niet van op de hoogte dat op een gegeven moment de "timestamp functie" geactiveerd is geworden.

Nu ik echter weer thuis ben en mijn SD-kaarten geupload heb naar mijn laptop, zie ik echter pas dat op een hoop van de video's (3 van de 9 SD-kaarten) de hinderlijke timestamp aanwezig is in de linker benedenhoek. De timestamp op zich is al heel irritant en vervelend, ware het niet dat mijn camera op de een of andere manier datum en tijd reset bij een accuwissel en dat dus ook nog eens de totaal verkeerde datum en tijd weergegeven word.

Uiteindelijk wil ik de beste video's, of gedeeltes hiervan, wel gaan gebruiken voor een compilatie.

Maar ik vroeg mij af of iemand wellicht een handig, en goed programmaatje weet om dergelijke timestamps (snel) mee weg te krijgen. Ik gok dat het "croppen" van een video de enige effectieve methode zal zijn? Maar wellicht (hopelijk) zit ik er naast en bestaat er ook nog andere effectieve software met b.v. een soort van "magic brush"o.i.d. om een beetje in Photoshop termen te zitten (en neen, ik bedoel niet frame voor frame "oppoetsen" hahaha).

En wanneer "croppen" de enige snele maar ook effectieve manier blijkt te zijn. Bestaat er dan een programma of manier om de integriteit van de video zo min mogelijk aan te tasten?
Alle video's zijn nu b.v. opgenomen in 1080P/ 60FPS. En dit zou ik graag zo goed en kwalitatief mogelijk blijven behouden.
« Laatst bewerkt op: 27/04/2022 om 17:03 door VideJo »

26/04/2022 om 16:42
Reactie #1

Theo 22

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Re: Timestamp verwijeren
« Reactie #1 Gepost op: 26/04/2022 om 16:42 »

Het mooist is een programma die de tekst niet vervangt door een vergelijkbare textuur maar de tekst vervangt door de precieze achtergrond. Er zijn programma's die op andere frames kijken wat die achtergrond zou moeten zijn.

Kijk bv eens naar Prodad Hide:
https://www.prodad.com/Video-editing-and-modification/HIDE-V1-86057,l-us.html

Mocha Pro kan het ook, maar dat programma kost veel meer.

Hier heb ik wat geprobeerd:
« Laatst bewerkt op: 26/04/2022 om 17:20 door Theo22 »
groetjes,

Theo

26/04/2022 om 17:21
Reactie #2

Animo

• *
  • Information
  • Newbie
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 26/04/2022 om 17:21 »

Croppen aan de onderzijde naar ongeveer DCI verhouding (17:9).
Voordelen: snel en ook geen kwaliteitsverlies!
« Laatst bewerkt op: 26/04/2022 om 19:26 door Animo »

27/04/2022 om 16:42
Reactie #3

Lenzz

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 27/04/2022 om 16:42 »

Citaat
Ik was er dan ook helemaal niet van op de hoogte dat op een gegeven moment de "timestamp functie" geactiveerd is geworden.

Niemand die zich afvraagt waarom dit mogelijk is? Sterker nog, ik kan me dit niet voorstellen.

De camera zal dit nooit doen. Bijgeleverde software mogelijk wel. Dan dus in 'n andere NLE dit editen/monteren lijkt me.

Verder is het verwijderen van de watermark - i.t.t. wat veel software mogelijk 'belooft te doen' - vaak niet mogelijk. Dan moet je aan de slag met After Effects.

Als je dit allemaal niet wilt, dan moet je dus iets gaan doen wat je al helemaal niet wilt: inderdaad croppen. Geef je dus je zorgvuldig gemaakte beeldcompositie op teneinde dat watermerk er uit te krijgen. Bizar ergens, want dat zal geen kleine crop worden, lijkt me.

27/04/2022 om 16:53
Reactie #4

Lenzz

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 27/04/2022 om 16:53 »

Het mooist is een programma die de tekst niet vervangt door een vergelijkbare textuur maar de tekst vervangt door de precieze achtergrond. Er zijn programma's die op andere frames kijken wat die achtergrond zou moeten zijn.....

'Alle waar naar z'n geld' (als het goed is). Ik vermoed dat TS gezien de geringe kosten van een actioncam niet zal gaan voor 'n duur programma. Maar dat horen we graag van hem/haar ;-)

27/04/2022 om 17:04
Reactie #5

Theo 22

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 27/04/2022 om 17:04 »

Het mooist is een programma die de tekst niet vervangt door een vergelijkbare textuur maar de tekst vervangt door de precieze achtergrond. Er zijn programma's die op andere frames kijken wat die achtergrond zou moeten zijn.....

'Alle waar naar z'n geld' (als het goed is). Ik vermoed dat TS gezien de geringe kosten van een actioncam niet zal gaan voor 'n duur programma. Maar dat horen we graag van hem/haar ;-)
Zou best kunnen. Maar aan de andere kant: Hij vroeg:

Maar ik vroeg mij af of iemand wellicht een handig, en goed programmaatje weet om dergelijke timestamps (snel) mee weg te krijgen.

Handig zijn de door mij genoemde programma's zeker. Snel hangt af van de gebruikte hardware. Croppen zal in sommige gevallen prima kunnen, alleen verlies je dan altijd pixels. Maar in andere gevallen verknal je gewoon de hele opname er mee. Dat is dus per clip anders.
groetjes,

Theo

27/04/2022 om 17:07
Reactie #6

Theo 22

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Re: Timestamp verwijderen
« Reactie #6 Gepost op: 27/04/2022 om 17:07 »

Ik vermoed dat TS gezien de geringe kosten van een actioncam niet zal gaan voor 'n duur programma. Maar dat horen we graag van hem/haar ;-)

Voor mij is de waarde van de geschoten beelden niet gecorreleerd aan de prijs van de camera. Ik zou het een heel persoonlijke afweging vinden om wel of niet geld te investeren in het verwijderen van de tijd en datum aanduiding. Daar kan ik niet over oordelen.
groetjes,

Theo

27/04/2022 om 21:22
Reactie #7

Rockel83

• *
  • Information
  • Newbie
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 27/04/2022 om 21:22 »

Ik ben nog op zoek geweest waarom die timestamp erop gekomen is. Het lijkt op een reset van de camera aangezien meerdere instellingen verander zijn. Zo is de timestamp geactiveerd, het toetsgeluid is geheractiveerd en een of andere functie die de opnames in fragmenten van zo'n 4 minuten knipte. Volgens mij waren dit geen standaard instellingen, maar zal de camera eens resetten om te controleren.

Dit is helaas dus gebeurd. Nu maar kijken hoe ik het op de beste manier kan oplossen/ verwijderen.

Dus naast het verwijderen van de timestamps moet ik de samples ook aan elkaar gaan zetten.

Ik heb hier een klein fragmentje van een opname uit een musuem geupload.
https://we.tl/t-Th2O59JrCY

28/04/2022 om 12:23
Reactie #8

Rockel83

• *
  • Information
  • Newbie
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 28/04/2022 om 12:23 »

Het mooist is een programma die de tekst niet vervangt door een vergelijkbare textuur maar de tekst vervangt door de precieze achtergrond. Er zijn programma's die op andere frames kijken wat die achtergrond zou moeten zijn.

Kijk bv eens naar Prodad Hide:
https://www.prodad.com/Video-editing-and-modification/HIDE-V1-86057,l-us.html

Mocha Pro kan het ook, maar dat programma kost veel meer.

Hier heb ik wat geprobeerd:

Hee Theo,

Bedankt zeg! Dat ziet er eigenlijk best wel goed uit! En eigenlijk precies zo'n beetje waar ik op hoopte denk ik.
Ik had al niet veel zin om te gaan croppen en had als alternatief eigenlijk al zitten denken om een overlay over te gaan plaatsen (b.v. een strookje met b.v. de Peuraanse vlag) als beste 2e alternatief.

Maar jouw samples en de samples op de site zelf van Hide zien er veelbeloved uit. En nogmaals, eigenlijk waar ik een beetje op hoopte.

Natuurlijk zou ik dit het liefst zo goedkoop mogelijk verwezenlijken. Maar ik zie dat Hide ook een jaar abonnement heeft voor €100. Dat zou ik er eventueel nog wel voor over hebben ook. Het zijn immers beelden van ervaringen en heinneringen die je maar 1 keer hebt kunnen schieten. En het is nog altijd stukken goedkoper dan de betreffende plaatsen opnieuw te bezoeken haha.
Misschien dat ik de demo eens kan proberen. Maar gok dat hier wel wat aardige beperkingen aan zullen zitten.

P.S. Ik ben er inmiddels achter dat het hier om een kennelijke camera reset ging. De veranderingen die plotseling aan de orde waren, waren dezelfde als de standaard settings. Al vind ik het vreemd dat "looprecording" en "timestamp" bij standaard settings behoren.
Kennelijk heb ik, toen ik in een kano op de Amazone zat, per ongeluk de camera gereset in het menu.
Ik heb deze actioncam geloof ik al sinds 2016. De geschoten beelden waren altijd wel prima, maar denk dat het toch wel eens tijd gaat worden voor upgrade (voordat ik weer een dergelijke reis ga maken).
« Laatst bewerkt op: 28/04/2022 om 12:31 door Rockel83 »

29/04/2022 om 04:36
Reactie #9

Rockel83

• *
  • Information
  • Newbie
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 29/04/2022 om 04:36 »

Theo,

Ik heb vanavond eens naar dat programma Prodad Hide zitten kijken.
Ik heb eerst eens een beetje met de trial version zitten spelen en puzzelen. Maar ik krijg er niet echt mooie resultaten mee.

Jouw sample zag er eigenlijk heel goed uit.

Heb je enige tips? En lukt datzelfde b.v. ook bij deze sample?
https://we.tl/t-xeqTi57o0g

Bedankt alvast!

04/05/2022 om 11:35
Reactie #10

Cor V

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 04/05/2022 om 11:35 »

Bij de als voorbeeld toegestuurde twee (lange) shots, lijkt me het aan te bevelen om eerst goede stills trachten te maken van de gedeelten die bruikbaar en interessant genoeg zijn. Daarna aan de onderzijde croppen en eventueel bewerken met Photoshop. Jammer trouwens van al dat "tuin sproeien". Dat zal het ook niet gemakkelijk maken om er hoe dan ook nog iets aanvaardbaars
 van te maken.

04/05/2022 om 15:26
Reactie #11

Animo

• *
  • Information
  • Newbie
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 04/05/2022 om 15:26 »

Croppen aan de onderzijde tot 17:9 werkt het snelst en geeft geen kwaliteitsverlies.
Even uitgeprobeerd:
https://imgur.com/a/A89dpok
Het blauwe streepje onderaan is van de Windows Player, maar de tijdsstempel valt precies weg!

09/05/2022 om 08:55
Reactie #12

Cor V

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 09/05/2022 om 08:55 »

Croppen aan de onderzijde tot 17:9 werkt het snelst en geeft geen kwaliteitsverlies.
Even uitgeprobeerd:
Het blauwe streepje onderaan is van de Windows Player, maar de tijdsstempel valt precies weg!

Na het croppen zal je toch moeten upscalen, wat uiteraard enig kwaliteitsverlies oplevert. Maar dat zal bij deze onstabiele beelden naar verwachting nauwelijks te zien zijn.

15/05/2022 om 17:34
Reactie #13

Theo 22

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 15/05/2022 om 17:34 »

Theo,

Bedankt alvast!

Hoi Rocke183,

Dat zou ik best willen proberen. Maar ik zat een paar weken ver weg van ieder internet toegang en nu is jouw link verlopen. Als je nog interesse hebt, kun je dan een nieuwe link plaatsen?
groetjes,

Theo

27/05/2022 om 23:07
Reactie #14

Rockel83

• *
  • Information
  • Newbie
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 27/05/2022 om 23:07 »

Theo,

Bedankt alvast!

Hoi Rocke183,

Dat zou ik best willen proberen. Maar ik zat een paar weken ver weg van ieder internet toegang en nu is jouw link verlopen. Als je nog interesse hebt, kun je dan een nieuwe link plaatsen?

Hey Theo,

Ik had er zelf ook even niet mijn hoofd naar staan, laatste tijd nogal erg druk gehad. Maar wil het nu weer oppakken.
Bedankt dat je er even naar zou willen kijken, wordt erg gewaardeerd!  ;D

Dit is in ieder geval een nieuwe link:
https://we.tl/t-yzBtfVmwuu

Even uitgeprobeerd:

Dankjewel voor de moeite ook!
Ik ga het eens proberen om te kijken hoe de video's er met croppen uitkomen, en hoe ik ze erna nog kan gebruiken met bewerken.  :D

Pagina opgebouwd in 0.081 seconden met 29 queries.