Hoi Henk,
Ik heb er Windows 10 versie 21H2, build 19044.1348 op staan! Het gaat om een Gigabyte X58A-UD3R (build 2) mobo met een I7-950 processor en 12 gb geheugen, met een Nvidia GTX460 videokaart. Tot voor ruim een week werkte alles nog prima! Ik heb wel een blauw scherm gehad, maar dat bleek niet met het geluid te maken te hebben en verder heb ik, behalve de automatische Windows-updates ook niets aan veranderd. Het is "zomaar" gestopt met werken en ik krijg het niet meer aan de praat!! Als ik de mini-jack stekker (groen) uit het audio-uit chassideel (ook groen) trek hoor ik de speakers brommen waardoor ik weet dat dat deel werkt. Helaas heb ik geen systeem roll-back punten meer in het systeem staan dus stomweg naar een eerder tijdstip terugzetten gaat dus niet! Ik weet ook niet hoe ik controleren kan of al mijn codecs er nog op staan, maar neem maar van mij aan dat geen enkel audio of videobestand geluid geeft, ongeacht welke codec en welke mediaplayer!!
Zelf heb ik de indruk dat er hardware "overleden" is of dat er een Windows corruptie heeft plaatsgevonden, maar hoe kom ik daar achter? Ook kan er een Windows-update aan ten grondslag liggen lijkt me. Ik heb de audio drivers opnieuw geïnstalleerd en nogmaals, in apparaatbeheer wordt vermeld dat alles correct werkt, dus nu weet ik het ff niet meer!!
Kees