Wat Desert bedoeld is wat we noemen een softbox gebruiken.
Met 1 (of meer) softboxen kan je super mooi licht creëren, zeer zachte schaduwen maken of zonder schaduwen werken.
Zelf werkte ik met softboxen van 180x120cm want je moet zo redeneren;
Een softbox kan pas zacht licht (is dus zonder om met zeer zachte schaduwen) leveren als de lichtbron GROTER is dan je onderwerp en voldoende dichtbij is geplaatst.
Dus om een persoon volledig zacht uitgelicht in beeld te krijgen heb je toch al snel een softbox van 2m nodig die je dan op max 1 a 2 meter van je onderwerp kan zetten.
Deze dingen zijn erg duur (deze in de video kost om en bij de €1000 (zonder lamp)), maar je kan het ook zelf wel fabriceren als je een beetje handig bent.
Kalk-papier is een zeer goede diffuser, dus je lampen achter een frame met daarop kalk-papier gespannen plaatsen zal al heel wat verbetering opleveren. Onze softboxen hebben een dubbele laag diffuser. Dus de grootste (in mijn geval 180x120cm) staat ongeveer 1 meter van de lamp en op 50cm staat ook nog een diffuser scherm om in de box het licht al diffuus te maken, de zijkanten van zo een softbox zijn meestal wit of zilver-kleurig om zoveel mogelijk licht naar voor te krijgen.
Een goede softbox levert echt zeer mooi licht.
Een voorbeeld van de softbox waar ik mee werk zie je terwijl ik bezig ben in onderstaande filmpje...