Uwtrouwvideograaf.nl
19 gasten, 1 lid
beaufrere

Top posters

8674 Berichten
5795 Berichten
5218 Berichten
4906 Berichten
4406 Berichten
3671 Berichten
3273 Berichten
2453 Berichten
  • Totaal aantal leden: 13363
  • Nieuwste lid: Aart1975
  • Totaal aantal berichten: 243155
  • Totaal aantal topics: 29727
  • Online vandaag: 20

Auteur Topic: Geluid in tv uitzendingen  (gelezen 1441 keer)

13/11/2020 om 08:47
gelezen 1441 keer

VideJo

• Information
  • Moderator
    • Bekijk profiel
Geluid in tv uitzendingen
« Gepost op: 13/11/2020 om 08:47 »

Tegenwoordig heeft iedereen aan tafel in een praatprogramma een eigen microfoon. Soms ontaard een discussie in een spraakwaterval. Iedereen heeft iets te zeggen. Als ik ook in de studio  had gezeten, dan had ik gewaar kunnen worden, waar welk geluid vandaan kwam. Maar voor mijn tv lukt dat niet meer.
Hebben jullie dat ook?
Sommigen noemen mij nog steeds Ome Jo.

13/11/2020 om 10:44
Reactie #1

Buskees

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Re: Geluid in tv uitzendingen
« Reactie #1 Gepost op: 13/11/2020 om 10:44 »

Ik zou haast denken dat juist een microfoon bij elk persoon ook juist de richting zou moeten geven.. Maar dat zal waarschijnlijk alleen werken als je Dolby Surround luistert en voor dat soort dingen doet niemand dat volgens mij. Overigens is de kakofonie van "ik weet het beter, blablabla" sowieso al bar irritant bij discussies! Daarom luister en kijk ik er hoegenaamd niet naar...

Kees
To Boldly Go Where No One Has Gone Before

13/11/2020 om 10:54
Reactie #2

Desert

• Information
  • Hero Member
  • Just one more thing...
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 13/11/2020 om 10:54 »

Citaat van: VideJo
Tegenwoordig heeft iedereen aan tafel in een praatprogramma een eigen microfoon. Soms ontaard een discussie in een spraakwaterval. Iedereen heeft iets te zeggen. Als ik ook in de studio  had gezeten, dan had ik gewaar kunnen worden, waar welk geluid vandaan kwam. Maar voor mijn tv lukt dat niet meer.
Hebben jullie dat ook?

Je waarneming doet mij denken dat je een gehoorapparaat in hebt.
Ik heb dat meer gehoord, ik ken zelfs iemand die ze niet meer in heeft omdat hij dan teveel hoort! Vooral bij verjaardagen e.d. (toen dat nog met veel mensen mocht!).

13/11/2020 om 11:18
Reactie #3

VideJo

• Information
  • Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 13/11/2020 om 11:18 »

Dat effect treedt inderdaad ook op bij mensen met een gehoorapparaat. Die kunnen dan ook niet meer horen uit welke richting het geluid van de spreker op een verjaardag komt. Binnen mijn familie heeft zo iemand op een gegeven moment besloten om niet meer naar verjaardagen te gaan.
Maar nu terug naar dat identieke probleem, maar dan via de tv. Dat moeten de omroep organisaties toch ook opmerken?
Ik zou zeggen, geef alleen de leider van het gesprek een microfoon en laat een andere spreker wachten, totdat er een microfoon in zijn of haar buurt komt.
Maar misschien keren wij dan terug naar de jaren van Sonja Barend.
En dat zou trouwens helemaal niet zo erg zijn.
Sommigen noemen mij nog steeds Ome Jo.

13/11/2020 om 12:22
Reactie #4

wgbeijerland

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 13/11/2020 om 12:22 »

Als het kan iedereen zo'n ding wat om je oor en voor je mond zit. Maar ja corona he.

Daarbij, bij de TV nemen ze steeds minder moeite om het allemaal goed te willen regelen of af te stemmen.
Al die moeite doen, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.
Beelden maken zonder statief is ook zo iets.  
Microfoons die op tafel staan vragen veel meer dicipline van de persoon die die microfoon moet gebruiken.
Tikt tijdens het spreken met zijn hand op de tafel.

Ik gebruik als het belangrijk genoeg is om het verschil in geluidssterkte van de TV, ik moet stand 24 en voor haar is 19 genoeg, een ZoomH2 en een koptelefoon. Voor mij redelijk ideaal.
Helpt ook wat het probleem van concentratie betreft.

En wat vind je via het internet iemand voor een gesprek aan de lijn te hebben. Fantastisch dat het kan er valt nog wel iets te leren.

13/11/2020 om 17:34
Reactie #5

Lenzz

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 13/11/2020 om 17:34 »

Als men dit serieus zou benaderen, dan zou je iedere microfoon een plek in het stereobeeld kunnen geven. Dus vanuit een 180° situatie. Maar bijv. 3 mensen links en 3 mensen rechts - die zul je wat lastiger onderling in het stereobeeld kunnen plaatsen.
Overigens kan ik met Audition ook heel eenvoudig een breder stereobeeld creëren in een aantal varianten qua breedte.

13/11/2020 om 17:41
Reactie #6

Lenzz

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 13/11/2020 om 17:41 »

Citaat
Ik gebruik als het belangrijk genoeg is om het verschil in geluidssterkte van de TV, ik moet stand 24 en voor haar is 19 genoeg, een ZoomH2 en een koptelefoon. Voor mij redelijk ideaal.
Helpt ook wat het probleem van concentratie betreft.

Het is opmerkelijk hoeveel volumeverschil er tussen de verschillende zenders bestaat. Iedere zender heeft blijkbaar ook z'n eigen specs. Toch is er wel een algemene benadering van optimale waarden. Waarom niet iedereen dit toepast zal wel weer een soort DINnormdiscussie uit het verleden zijn...

14/11/2020 om 11:54
Reactie #7

Desert

• Information
  • Hero Member
  • Just one more thing...
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 14/11/2020 om 11:54 »

Citaat van: Lenzz
Als men dit serieus zou benaderen, dan zou je iedere microfoon een plek in het stereobeeld kunnen geven. Dus vanuit een 180° situatie. Maar bijv. 3 mensen links en 3 mensen rechts - die zul je wat lastiger onderling in het stereobeeld kunnen plaatsen.

Theoretisch klinkt dat logisch. Maar in de praktijk wordt het bijna onmogelijk!
Bij iedere beeld (camera)wisseling zal je dan ook het geluidsbeeld moeten aanpassen.
En het is de taak van de gastheer/gespreksleider om er voor te zorgen dat er maar één gast tegelijk aan het woord is!

14/11/2020 om 16:13
Reactie #8

Lenzz

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 14/11/2020 om 16:13 »

Exact! Hier is geen budget voor (en de wil...) Maar het zou wel bijdragen tot verbetering van luisterervaring.

Pagina opgebouwd in 0.098 seconden met 35 queries.