Ik denk als eerste oplossing ook aan een stukje gaffa tape. Ik snap er helemaal niets van dat een mini-jack plug uit de connector zou vallen. Dat kan ik me alleen voorstellen als die connector in de camera kapot is en niet meer klemt. Kom op, ik heb een oortelefoon met een mini jack, waarmee ik hardloop met mijn smartphone in een heupbuidel, dat schudt nogal, soms trek ik aan die kabel, en die is nog nooit losgegaan. Kortom: connector defect?
Een richtmicrofoon is een compromis-ding. Ze zijn lang en prijzig. Groter dan je camera, wil je dat? Met een windkap eromheen zijn ze nog groter. Het geluid wat van recht voor de microfoon afkomt wordt goed opgepikt. Ook als het veel verder weg is, wat natuurlijk niet altijd ideaal is. Voor off axis geluid, geluid van opzij, zijn ze uiteraard ongevoelig, dat scheelt een royale 10 dB, maar de kwaliteit van dat geluid is wel veel minder. Enigszins alsof je in een badkuip zit. De ruimtelijkheid van het geluid valt ook tegen. Monitoren tijdens het filmen met een koptelefoon op is een absolute must.
Kortom, het is de microfoon die je niet standaard uit je tas wilt halen, maar omdat het moet. Goede microfoons zijn bijv. de Sennheiser ME 66, ME 67 en de Røde NTG2 en NTG3. Niet goedkoop.
Zijn ze altijd mono? Ja, geluid wat je vanuit de verte met een kleine hoek oppikt is in de aard van het beestje mono.