Uwtrouwvideograaf.nl
11 gasten, 0 leden

Top posters

13333 Berichten
8674 Berichten
5795 Berichten
5218 Berichten
4906 Berichten
4406 Berichten
3672 Berichten
3273 Berichten
  • Totaal aantal leden: 13364
  • Nieuwste lid: Aart1975
  • Totaal aantal berichten: 243164
  • Totaal aantal topics: 29731
  • Online vandaag: 70

Auteur Topic: Stereo mini jack 3,5mm naar Male XLR  (gelezen 12433 keer)

31/05/2015 om 11:56
gelezen 12433 keer

VideJo

• Information
  • Moderator
    • Bekijk profiel
Stereo mini jack 3,5mm naar Male XLR
« Gepost op: 31/05/2015 om 11:56 »

Ik krijg zo langzamerhand tabak van het aantal keren, dat het mini jack plugje van mijn Rode SVM uit het gaatje van de microfoonaansluiting van mijn camera valt.
Nu heeft mijn camera ook XLR aansluitingen en dus vroeg ik mij af of ik die mini jack niet kan vervangen door een male XLR plug.
Kan iemand mij vertellen of ik goed zit als ik de volgende verbindingen maak?
Massa van mini jack naar pin 1 van XLR,
Ring van mini jack naar pin 2 van XLR en
Tip van mini jack naar pin 3 van XLR.
Sommigen noemen mij nog steeds Ome Jo.

31/05/2015 om 12:22
Reactie #1

Edd

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Re: Stereo mini jack 3,5mm naar Male XLR
« Reactie #1 Gepost op: 31/05/2015 om 12:22 »

Denk dat dit niet zo eenvoudig is,XLR heeft ( normaal )Phantom voeding en mini jack niet ,best even naar de specificatie's zien van je microfoon!De Rode SVM is stereo dus dan zul je twee XLR pluggen moeten gebruiken.
Denk dat het eenvoudiger is eens een nieuw stereo mini jack te proberen of deze steviger vast zit in de camera en dan deze te vervangen.
Deze "ombouw" vind je zeker op internet.
Succes
Edd.
Iets gevonden wat misschien bruikbaar is .
http://www.bax-shop.nl/xlr-jack/rode-vxlr-verloopplug-mini-jack-naar-xlr
« Laatst bewerkt op: 31/05/2015 om 13:44 door Edd »
Een mens is als een instrument, de klank die er uitkomt, wordt bepaald door de persoon die het bespeelt.

31/05/2015 om 14:36
Reactie #2

Tante Ka

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 31/05/2015 om 14:36 »

Gaat niet zo eenvoudig Jo. XLR verwacht een gebalanceerd monosignaal. Pin 2 is een signaal pin en pin 3 is het tegenovergestelde signaal. Zo als Edd al zei, heb je twee xlr pluggen nodig voor één geluidssignaal (ring of tip) uit je SVM. En dan heb je het nog niet gebalanceerd. De phantoomvoeding komt dan op 2 en 3 te staan t.o.v aarde met het gebalanceerde signaal daarop gesuperponeerd. De elektronica in de camera scheidt dan het geluidssignaal van de voeding.

de vermelde verlooppluggen zijn dan ook voor mono 3.5 naar xlr.
Een stukje ducktape werkt makkelijker, vermoed ik.
« Laatst bewerkt op: 01/01/1970 om 01:00 door Tante Ka »
Groetens
Koert

31/05/2015 om 16:22
Reactie #3

wgbeijerland

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 31/05/2015 om 16:22 »

Voor mijn Samson Q4 heb ik ook een verloop gemaakt.
Dit schema zat bij de gebruiksaanwijzing en het werkt.
De verloopkabel kan ik tussen de leren handgreep van de camera klemmen en blijft zodoende fatsoenlijk zitten.
« Laatst bewerkt op: 31/05/2015 om 16:22 door wgbeijerland »

31/05/2015 om 17:57
Reactie #4

VideJo

• Information
  • Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 31/05/2015 om 17:57 »

Als ik dit zo lees en ik heb gesnapt dat XLR een veel betrouwbaardere verbinding is, dan zou ik best een andere microfoon kunnen kiezen. Ik hen een Canon XA20 met een beugel voor zo'n pijpvormige microfoon. En dus denk ik, dat ik aan een richtmicrofoon moet. Zijn die altijd mono?

01/06/2015 om 11:39
Reactie #5

Jan-Willem

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 01/06/2015 om 11:39 »

Ik denk als eerste oplossing ook aan een stukje gaffa tape. Ik snap er helemaal niets van dat een mini-jack plug uit de connector zou vallen. Dat kan ik me alleen voorstellen als die connector in de camera kapot is en niet meer klemt. Kom op, ik heb een oortelefoon met een mini jack, waarmee ik hardloop met mijn smartphone in een heupbuidel, dat schudt nogal, soms trek ik aan die kabel, en die is nog nooit losgegaan. Kortom: connector defect?

Een richtmicrofoon is een compromis-ding. Ze zijn lang en prijzig. Groter dan je camera, wil je dat? Met een windkap eromheen zijn ze nog groter. Het geluid wat van recht voor de microfoon afkomt wordt goed opgepikt. Ook als het veel verder weg is, wat natuurlijk niet altijd ideaal is. Voor off axis geluid, geluid van opzij, zijn ze uiteraard ongevoelig, dat scheelt een royale 10 dB, maar de kwaliteit van dat geluid is wel veel minder. Enigszins alsof je in een badkuip zit. De ruimtelijkheid van het geluid valt ook tegen. Monitoren tijdens het filmen met een koptelefoon op is een absolute must.

Kortom, het is de microfoon die je niet standaard uit je tas wilt halen, maar omdat het moet. Goede microfoons zijn bijv. de Sennheiser ME 66, ME 67 en de Røde NTG2 en NTG3. Niet goedkoop.

Zijn ze altijd mono? Ja, geluid wat je vanuit de verte met een kleine hoek oppikt is in de aard van het beestje mono.

01/06/2015 om 15:26
Reactie #6

Edd

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 01/06/2015 om 15:26 »

Ik werk ook met de Canon XA20 i.c. met de Rode NTG1 en ben 100% tevreden,deze is inderdaad mono.
Heb deze op input 1 gezet en de ingebouwde micro's op input 2 (mono ).
Ik heb dus de keuze welke ingang ik gebruik,de ingebouwde gebruik ik zo min mogelijk vanwege de overdracht door de camera behuizing => echt storend,de minste aanraking hoor je !
De opmerkingen/tips van Jan-Willem kan ik helemaal volgen.
Ook een haakse connector (mini jack) zou misschien kunnen helpen voor dit probleem ?
Edd
Een mens is als een instrument, de klank die er uitkomt, wordt bepaald door de persoon die het bespeelt.

01/06/2015 om 15:58
Reactie #7

VideJo

• Information
  • Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 01/06/2015 om 15:58 »

Ik ben er onderhand van overtuigd, dat ik gaffa tape zal moeten gebruiken.
Aan de Rode SVM zit al een haakse mini jack plug.
De interne microfoons van de XA20 zijn de grootse tegenvaller van de hele camera. Inderdaad veel last van contactgeluid, maar ook geen windjammer.
Nu even een korte uitleg over de oorzaak van mijn "probleem". Ik heb een telescopisch Velbon éénpoot statief onder mijn XA20 en de SVM zit op  de camera. Het hele spul hangt aan een riem, die bij de XA20 geleverd is. Die riem zit over mijn schouder. En zo loop ik van de ene plek naar de andere tijdens de reizen die ik maak. Soms loop je de hele dag met dat spul om je nek en dan kan je wel begrijpen, dat de mini jack wel eens in het gedrang komt.
Bedankt voor de bruikbare hulp.

11/06/2015 om 12:36
Reactie #8

Kees van Duijvenbode

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 11/06/2015 om 12:36 »

Net terug van vakantie Jo dus ik lees dit draadje nu pas. Een verloop naar XLR is heel eenvoudig te maken maar als je het stereo effect wil behouden zal je idd 2 XLR connectoren moeten gebruiken. Neem een stukje tweeling stereosnoer en een 3,5 mm contrajack. Op beide XLR connectoren is pin 2 voor de signaalader en verbind je pin 1 en 3 door en sluit daar de massa op aan. Simpeler kan het niet. Wel de phantoomvoeding op de camera 'uit' zetten.
Groeten
Kees Duif

11/06/2015 om 14:44
Reactie #9

VideJo

• Information
  • Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 11/06/2015 om 14:44 »

Bedankt voor de suggestie, Kees.
Maar ik denk er onderhand toch sterk over om de Canon AX-20 te verkopen en om terug te vallen op mijn oude vertrouwde Sony HDR-FX1000E, een HDV camera. Punt één, omdat hij mij veel beter in de hand ligt en punt twee, omdat ik in toenemende mate problemen ondervind bij het renderen van de beelden van de AX-20 naar BluRay. Ja, ik weet het mijn versie 8 van Vegas is aan vervanging toe, benevens mijn montage-pc, maar toch.
Het kan nog wel eens zijn, dat ik er een Sony HDR-AX2000E bij koop. Die is wél full HD en hij slaat op op een kaartje.
En die nieuwe pc met Vegas 13 staat ook in de planning.

11/06/2015 om 16:50
Reactie #10

Jan-Willem

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 11/06/2015 om 16:50 »

'Methode Kees' zal vaak werken, maar is niet helemaal de nette weg, omdat je een van beide gebalanceerde lijnen aan de aarde legt, waardoor de balans verloren gaat. Kan zijn dat de audioversterker in de camera daar minder goed mee overweg kan. Als je het netjes wilt doen moet er een audiotransformator of wat elektronica tussen.

15/06/2015 om 11:25
Reactie #11

Buskees

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 15/06/2015 om 11:25 »

Jo,

Kan je niet aan een Neutrik minijackplug (haaks) komen en je oude stekkertje vervangen?? De meeste pluggen zijn bagger en hebben vaak niet de goede vorm. Neutrik is qua vorm en tevens levensduur en kwaliteit de allerbeste. Ze zijn wel prijzig voor zo'n klein stekkertje maar dan zou je probleem zomaar opgelost kunnen zijn. Je moet wel een beetje kunnen fijnsolderen maar dan heb je ook de beste plug aan je kabeltje zitten die er bestaat!

Mocht je dit willen proberen en je hebt moeite met het begaan van zo'n plugje, contact me dan even. Je Canon wegdoen lijkt me toch geen goed plan. Je levert er w.s. veel op in en het is een geweldig ding (mocht ik de centen hebben??   ;) )
To Boldly Go Where No One Has Gone Before

15/06/2015 om 22:51
Reactie #12

VideJo

• Information
  • Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 15/06/2015 om 22:51 »

Ik heb mentaal al afscheid genomen van de XA20.

17/06/2015 om 07:18
Reactie #13

Buskees

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 17/06/2015 om 07:18 »

Jammer Jo, erg jammer!
« Laatst bewerkt op: 01/01/1970 om 01:00 door Buskees »
To Boldly Go Where No One Has Gone Before

04/02/2018 om 19:35
Reactie #14

Lia

• *
  • Information
  • Newbie
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 04/02/2018 om 19:35 »

ik ben juist zo blij met de camera ! Oke geluid daar heb ik me noeg niet goed op geworpen , kom er ook niet uit wat ik er voor ga aanschaffen , maat zit nog in het leer proces dus dat komt ook wel goed op de duur , hoop ik. ;-)

Pagina opgebouwd in 0.186 seconden met 27 queries.