Inderdaad .mov is een volwaardige H264 standaard, tot 1920x1080 en zeer flexibel, maar in die zin anders dan AVCHD omdat .mov een "zuivere" mpeg4 codec gebruikt in een Quicktime container. Mov is in een aantal opzichten beter dan AVCHD als codec. AVCHD is een transport stream formaat, verpakt in een mpeg2ts formaat. Dit ts gedoe is enkel van nut voor tape gebaseerde systemen, sateliet systemen, en alle niet random accessible toepassingen. Voor camcorders,op harde schijven of kaartjes is ts een nodeloze overkill, maar de markt wil volgen Panasonic en Sony "AVCHD" horen... Sommige SW players lusten soms het ene formaat, en het andere niet.
Omtrent de firmware update voor 50i heb ik mijn twijfels...Bij de 5D was dit alleen maar een aanpassing van de snelheid waarmee de cmos geklokt werd (men had vergeten dat er nog beschavingen op de wereld bestonden die op 25 frames/sec werken). Het 50i verhaal vraagt een andere uitlees strategie van de cmos, en dat is een ander paar mouwen. Ik denk ook niet dat de interne processor krachtig genoeg is om de uitlezing te laten wat ze is en via frame interpollatie en line skipping een 50i signaal te produceren.