Uwtrouwvideograaf.nl
28 gasten, 1 lid
berre

Top posters

8674 Berichten
5795 Berichten
5218 Berichten
4906 Berichten
4406 Berichten
3671 Berichten
3273 Berichten
2453 Berichten
  • Totaal aantal leden: 13363
  • Nieuwste lid: Aart1975
  • Totaal aantal berichten: 243155
  • Totaal aantal topics: 29727
  • Online vandaag: 29

Auteur Topic: De-Esser  (gelezen 900 keer)

13/02/2023 om 19:36
gelezen 900 keer

Studio Brandaris

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
De-Esser
« Gepost op: 13/02/2023 om 19:36 »

Wat is de beste manier of fluitende s'en kwijt te raken. In Audition probeer ik het, maar ik heb geen idee welke instelling het beste werkt. Ik ben aan het schuiven geweest met de frequenties, maar echt helpen doet het niet. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat het andere geluid, zoals muziek en effecten er minder van worden. 

14/02/2023 om 15:54
Reactie #1

Lenzz

• Gast
Re: De-Esser
« Reactie #1 Gepost op: 14/02/2023 om 15:54 »

Ik heb daar ook altijd last van - paar keer een snijtand laten bijwerken, maar breekt steeds weer af  :-X

In Audition kun je het als volgt doen:

Activeer eerst het 'gummetje' en stel - afhankelijk van het gebied - de juiste grootte van het gummetje in:

Het probleemgebied van een 's' zit ongeveer bij de plek waar de groene pijl in de afbeelding hieronder naar wijst: (Met SHIFT/D activeer je de Spectral Frequency Display)

Vervolgens kun je met het gummetje deze ruimte 'wissen' (gaat van geel naar rood), zodat de 's' sterk verminderd scherp klinkt.
Let wel op dat je niet te veel van een woord of zin afsnoept. Om deze reden ook de grootte van het gummetje aanpassen aan de omvang van het gebied van de 's'.
Anders ongedaan maken met CTRL/Z.

Tip: als je iets voorafgaand aan een zin wilt weghalen, kun je dit met SHIFT ingedrukt houden doen. Dan trekt ie een kaarsrechte lijn naar beneden.

en: Audition heeft wel 'n De-esser als effect, maar dat vind ik doorgaans én te matig z'n werk doen én te grof. Nu pak je heel specifiek één gebied aan, in plaats van een hele selectie.
« Laatst bewerkt op: 14/02/2023 om 16:11 door Lenzz »

14/02/2023 om 19:05
Reactie #2

Studio Brandaris

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 14/02/2023 om 19:05 »

Hallo Lenz,
Ik heb nog nooit gewerkt met het spectral frequency display. Wat ik nu doe is handmatig elke "fluit-s" een paar decibel lager zetten met het schuifje dat ontstaat als je de s blokt in het gewone werkscherm. De is altijd duidelijk te zien, zoals je dat ook op jou afbeelding ziet. Maar aangezien ik meer dan 50 uur aan films aan het controleren ben voordat ze naar Beeld en Geluid gaan, is dat handmatig per s te doen redelijk omslachtig. Ik had gehoopt dat er met het DeEsser filter wat beter resultaat was te behalen.
Izotope heeft ook een DeEsser, die heb ik nog niet geprobeerd, maar lukt het niet op deze manier dan gaat het toch monnikenwerk worden.
Dank voor je suggestie en ik heb in iedere geval weer wat nieuws geleerd met de spectral frequency display. Dat had ik nog nooit gebruikt.

15/02/2023 om 16:17
Reactie #3

Lenzz

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 15/02/2023 om 16:17 »

Graag gedaan  :)

Je kunt natuurlijk ook een EQ profiel maken voor de voice over.
Dan pak je een van de beschikbare EQ's en test je wat je (nog) ok vindt klinken qua hoog.

Ik zou dan zelf voor de meest uitgebreide EQ (30 bands) gaan, omdat je dan meer mogelijkheden hebt per frequentiegebied.
Dat pas je dan in 1 keer toe op de totale audio van het project.

upload photos

16/02/2023 om 12:37
Reactie #4

Studio Brandaris

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 16/02/2023 om 12:37 »

Ga ik proberen. Weet je ongeveer in welk freq bereik ik moet zoeken. Heb daar geen verstand van. Ik ga ervan uit dat je onder bij de range dit moet instellen en de accuraatheid zo nauw mogelijk maken omdat anders alles van de muziekclip beïnvloed wordt

17/02/2023 om 14:57
Reactie #5

Lenzz

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 17/02/2023 om 14:57 »

Experts hebben het over een range tussen de 100 en de 500 hz en een bandbreedte van 4 kHz tot 16 kHz (ook wel logisch eigenlijk).

Van deze laatste ga ik even uit:

Maar het blijft uitproberen: iedere stem is weer anders. Geldt ook voor de 's', de gebruikte microfoon.
In het hele audiobewerkingsverhaal blijft het met effecten proberen proberen proberen. Inderdaad het midden vinden tussen minder last van en net niet teveel van andere zaken afhalen. Daarom ook altijd puur op de stem op een kanaal. Niet in een mix met muziek en geluidseffecten.

19/02/2023 om 17:53
Reactie #6

Studio Brandaris

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 19/02/2023 om 17:53 »

Probleem bij mij is dat het tracks zijn van jaren geleden gemaakte films. Dus het is muziek en tekst. Helaas accepteert Premiere geen oude projecten meer, zo ik die allemaal nog kan terugvinden. Er is destijds een letter bij de extensie gekomen en alles van daarvoor kan niet meer worden geopend in Pro. Helaas heb ik geen Premiere versies meer van voor Pro. Ik meen dat de laatste 8 was, ben bij 4 begonnen.

19/02/2023 om 17:54
Reactie #7

Studio Brandaris

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 19/02/2023 om 17:54 »

In ieder geval dank voor je antwoord, ik ga experimenteren in het door jou aangegeven frequentiebereik.

Pagina opgebouwd in 0.106 seconden met 26 queries.