Uwtrouwvideograaf.nl
22 gasten, 0 leden

Top posters

8674 Berichten
5795 Berichten
5218 Berichten
4906 Berichten
4406 Berichten
3671 Berichten
3273 Berichten
2453 Berichten
  • Totaal aantal leden: 13363
  • Nieuwste lid: Aart1975
  • Totaal aantal berichten: 243155
  • Totaal aantal topics: 29727
  • Online vandaag: 26

Auteur Topic: geluid van interview verbeteren  (gelezen 3235 keer)

04/09/2021 om 14:42
gelezen 3235 keer

andyr74

• **
  • Information
  • Jr. Member
    • Bekijk profiel
geluid van interview verbeteren
« Gepost op: 04/09/2021 om 14:42 »

Na de voetbalwedstrijd vroegen enkele kinderen of ik een interview van hen wou opnemen. Eigenlijk gewoon enkele kinderen die over hun wedstrijd wilden vertellen. Zoals de echte wilden ze ook in de "spelersgang" staan voor het bord met de reclamebordjes.

Ik had geen externe microfoon mee gezien dit niet gepland was, dus alles werd opgenomen met de ingebouwde microfoon.

Achteraf bleek het geluid niet zo heel goed.
Ze stonden in de "spelersgang" (dus tussen 2 muren) die vermoedelijk sowieso al een niet zo best geluid heeft en daarnaast was er ook nog achtergrond geluid (= gepraat van andere mensen). Beiden zorgen ervoor dat hetgene de kinderen vertellen niet zo goed overkomt.

Kan dit op een of andere manier verbeterd worden?

04/09/2021 om 17:46
Reactie #1

Theo 22

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Re: geluid van interview verbeteren
« Reactie #1 Gepost op: 04/09/2021 om 17:46 »

groetjes,

Theo

04/09/2021 om 18:05
Reactie #2

Cor V

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 04/09/2021 om 18:05 »

Ik denk dat in het antwoord van Theo de nadruk moet liggen op "proberen".
Het verwijderen van al het "vuile" omgevingsgeluid in je opname is een schier onmogelijke zaak.
De cameramicrofoon is voor dit soort interview opnamen volkomen ongeschikt.
De regel is de microfoon zo dicht mogelijk bij de bron houden, ca 30 cm.
Eventueel een richtmicrofoon op de camera om die afstand wat te kunnen vergroten, daarna houdt het op.
In het woord "achteraf" in je bericht schuilt de valkuil.

04/09/2021 om 18:13
Reactie #3

Theo 22

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 04/09/2021 om 18:13 »

Wat Cor V  zegt is natuurlijk helemaal waar. Maar andere kant heb ik met Izotope toch ook verbluffend goede resultaten gehaald met geluid van oude 8 mm films. En ook in het geval van Andy gaat het niet om een prijswinnende opname voor de videoclub of voor een TV uitzending van Studio Sport. Ik denk dat Andy al heel tevreden is als het interview verstaanbaar is.

Als Andy dat wil, mag hij de opname ook naar mij sturen. Dan wil ik het wel door Izotope halen om te horen wat het oplevert.
groetjes,

Theo

04/09/2021 om 19:12
Reactie #4

andyr74

• **
  • Information
  • Jr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 04/09/2021 om 19:12 »

Het gaat hier inderdaad niet om een "prijswinnende" opname.
Het is gewoon een leuk filmpje voor de kinderen waarvan ik hetgene ze zeggen wat beter verstaanbaar wil maken.
En had ik dit op voorhand geweten, dat had ik inderdaad een externe microfoon meegenomen.

05/09/2021 om 09:51
Reactie #5

Cor V

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 05/09/2021 om 09:51 »

Het zou leuk en leerzaam kunnen zijn als we hier t.z.t. van het resultaat van zo'n "behandeling" van de audio kennis zouden kunnen nemen.

05/09/2021 om 14:46
Reactie #6

Theo 22

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 05/09/2021 om 14:46 »

Citaat van: Cor V
Het zou leuk en leerzaam kunnen zijn als we hier t.z.t. van het resultaat van zo'n "behandeling" van de audio kennis zouden kunnen nemen.

test video  

Het originele materiaal is een stukje film van meer dan 40 jaar geleden, gedigitaliseerd door Tjalling. Het mp4 bestand in de download laat eerst het originele geluid horen gevolgd door het geluid na ruisonderdrukking in  Izotope.
groetjes,

Theo

06/09/2021 om 14:39
Reactie #7

Cor V

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 06/09/2021 om 14:39 »

Het resultaat is n.m.m. zeer matig. Méér zit er waarschijnlijk ook niet in. Ik vraag me wel af of met gebruikelijke audiosoftware (van Audacity tot Audition)  niet hetzelfde resultaat geboekt kan worden. Misschien zelfs ietsje beter. Maar dat hangt dan in hoge mate af van de mate van vaardigheid van de audio editor. Er zijn hier vast wel mensen die daarover meer weten.

06/09/2021 om 18:43
Reactie #8

Theo 22

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 06/09/2021 om 18:43 »

Hoi Cor,

Ik zal je zeggen wat ik gedaan heb en waar je op moet letten. De meeste audio noise reduction plugins verwijderen al snel te veel noise met als gevolg dat de stemmen vervormd raken. In dit geval heb ik een fragment gezocht met heel veel problemen: Het ratelende geluid van de film camera, het kind dat met de microfoon speelt en dat nog de stemmen die intact moeten blijven. Izotope RX is er sterk in om specifiek een soort achtergrond te verwijderen terwijl het de andere geluiden niet of nauwelijks beinvloed. In dit voorbeeld heb ik het geluid van de filmcamera drastisch gereduceerd zonder dat de stemmen of het gekraak van de microfoon (omdat het kind daarmee speelt) aangetast wordt.

Natuurlijk kun je zeggen dat het gekraak van de microfoon de audio nog steeds verstoort, maar ik gebruik dat in dit voorbeeld juist om te laten horen hoe specifiek Izotope RX te werk gaat.

Izotope RX geeft (net as Audition) een 2-dimensionele weergave van de audio. Daarin kun je ieder verstorend geluid (zoals in dit geval veroorzaakt door het kind dat met de microfoon speelt)handmatig selecteren, verwijderen en de gaten weer automatisch op laten vullen aan de hand van het omliggende patroon.

Persoonlijk ben ik erg onder de indruk van de mogelijkheden van moderne software. Ik zou best willen dat ik die mogelijkheden 20 jaar geleden ook al had.
groetjes,

Theo

11/09/2021 om 15:42
Reactie #9

Cor V

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 11/09/2021 om 15:42 »

Voor de aardigheid heb ik even in Audition met het shot gestoeid en heb het resultaat toegevoegd aan je voorbeeld.

https://we.tl/t-aD6UU2Ogax

Ook iets aan het beeld gedaan, maar doordat de tekst erover heen staat is het niet mogelijk om daaraan méér te doen.
Zelf zou ik voor het gebruik in een actuele film nog stabilseren en er 16:9 van proberen te maken.
Met Ai is er natuurlijk nog meer mogelijk. Wie?

12/09/2021 om 12:13
Reactie #10

Buskees

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 12/09/2021 om 12:13 »

Jammer dat je linkje van Wetransfer verlopen is Theo, ik ben ook erg nieuwsgierig, maar ben kennelijk te laat. Zou je het nog een keertje kunnen uppen?? Die van Cor heb ik binnen maar kan niks vergelijken t.o.v. het origineel!

Grtz, Kees
To Boldly Go Where No One Has Gone Before

12/09/2021 om 12:23
Reactie #11

aleras

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 12/09/2021 om 12:23 »

In het filmpje van Cor zat ook een stukje Izotope van Theo. Is goed te vergelijken en ik ben onder de indruk van Cor zijn toevoeging.
m vr gr   Alex

12/09/2021 om 12:24
Reactie #12

Cor V

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 12/09/2021 om 12:24 »

Kees,
Mijn link bestaat uit drie shots. De eerste twee zijn conform het eerste filmpje van Theo, waaraan ik mijn poging heb toegevoegd.
Het eerste shot is dus het origineel, wat ook duidelijk te horen is.

12/09/2021 om 21:55
Reactie #13

Theo 22

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 12/09/2021 om 21:55 »

Citaat van: Cor V
Voor de aardigheid heb ik even in Audition met het shot gestoeid en heb het resultaat toegevoegd aan je voorbeeld.

Sorry Cor, hoeveel respect ik ook heb voor je jarenlange ervaring met het maken van films, en hoe leuk ik het ook vind dat je dit op pakt, ik moet je nu toch vragen om weer terug te gaan naar de montage tafel   :D .

Wanneer je effecten toepast, moet je wel zorgen dat je niet door schiet. Bij het bewerken van video moet je er bijvoorbeeld op letten dat je wit en zwart niet laat clippen. Zeker als het origineel een gescande smalfilm van 40 jaar oud is. De bijbehorende avi heeft nu eenmaal niet zo'n groot bereik.

Wat betreft bewerken van audio, heb ik geleerd dat je dat in kleine stapjes moet doen. Daarom heb ik in mijn voorbeeld me alleen specifiek bezig gehouden met het geluid van de filmcamera zonder andere storende geluiden of de stemmen aan te tasten. Gewoon om te laten horen dat je heel specifiek bepaalde geluiden uit een mengsel van geluiden kunt selecteren.

Het geluid zoals dat klinkt na jouw bewerking, is erg onnatuurlijk. Het galmt (alsof je in een lege kerk zit in plaats van in de woonkamer), de stemmen zijn vervormd en de achtergrond is onnatuurlijk stil. Dat past niet bij de belevenis van een film van meer dan 40 jaar oud. Typisch een voorbeeld van doorschieten met de effecten. Maar om een scene met zo'n slechte kwaliteit audio echt goed te krijgen, vergt ook best wel wat inspanning.

Overigens zou ik andyr74 nooit aanraden om Audition aan te schaffen om het interview met de kinderen te bewerken. Het doel staat dan niet meer in verhouding tot de kosten.
« Laatst bewerkt op: 01/01/1970 om 01:00 door Theo22 »
groetjes,

Theo

12/09/2021 om 23:04
Reactie #14

Cor V

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 12/09/2021 om 23:04 »

Met dien verstande dat bij dergelijk oud, in het licht van de huidige tijd zelfs minderwaardig materiaal, de lat niet hoger hoeft te worden gelegd dan niveau "aanvaardbaar".  De beleving van de kijker aan de herinnering staat daarbij centraal. Praktisch gericht.
In dat verband neem overigens ook de vrijheid om je gedachte: "Gewoon om te laten horen dat je heel specifiek bepaalde geluiden uit een mengsel van geluiden kunt selecteren" als onmogelijk aan te duiden.

Pagina opgebouwd in 0.115 seconden met 27 queries.