Dag Roel,
Ik kan me direct voorstellen dat je nogal gestrest was dat je deze opnamen kwijt zou gaan raken. Gelukkig is het je gelukt! Ik heb zelf de neiging om te denken dat toch de koppen vervuild geweest zijn van één van de apparaten omdat het me stug lijkt dat een tape, naar mate je hem meer afspeelt, beter zou worden daardoor. De video en audio informatie zit in het opgedampte metaalsubstraat en dat gaat echt niet beter worden door meermaals afspelen. Wel stelt men dat het belangrijk is om te zorgen dat de tape niet gaat "plakken" door hem heel af en toe eens heen en weer te spoelen, maar dat is een theorie waar ik andere ervaring mee heb. Mijn Hi8 tapes heb ik na vele jaren zonder er eentje ooit in de tussenliggende jaren gespoeld te hebben gewoon netjes en zonder drop-outs kunnen digitaliseren (op een paar stuks na van een slechte batch). Toegegeven, voor het capturen spoelde ik de tape wel 1 keer! En ik maakte de koppentrommel vooraf goed schoon, nadat ik er achter kwam dat er soms wel troep achterbleef op de trommel! Ik vermoed dat ook de andere delen waar de tape langs loopt (zoals rubber rollen en pinnen) wellicht ook vervuild geweest zijn, en er naarmate je hem vaker afspeelde rommel losliet. Rubber wordt er na jaren ook niet echt beter op, stilstand is hierbij ook achteruitgang. Maar ook dit is discutabel omdat je dan zou kunnen stellen dat de tapes juist meer vuil te verwerken zouden krijgen. Ik weet in elk geval wel dat goed reinigen van de koppen en het loopwerk erg belangrijk is. Ik deed dat heel soms met een cleantape, maar meestal gebruikte ik een setje van die platte "zeem" stokjes, gedompeld in speciale cleaning vloeistof (wellicht alcohol o.i.d.). Daarmee kreeg ik de trommel in één keer erg goed schoon. Het is wel een "tricky" klusje want als dat zeempadje achter een kopje blijft haken, kan die zo maar afbreken en is je koppentrommel vernield!
Maar goed de theorie doet er niet meer toe, je hebt je beelden op HDD en dat zal zeker een bijzonder goed gevoel zijn!! Leuk ook dat je het hier hebt gemeld! Gefeliciteerd!
Kees