Uwtrouwvideograaf.nl
23 gasten, 0 leden

Top posters

8674 Berichten
5795 Berichten
5218 Berichten
4906 Berichten
4406 Berichten
3671 Berichten
3273 Berichten
2451 Berichten
  • Totaal aantal leden: 13365
  • Nieuwste lid: Aart1975
  • Totaal aantal berichten: 243150
  • Totaal aantal topics: 29725
  • Online vandaag: 25

Auteur Topic: Mini dv slechte kwaliteit blokkerig geluid slecht  (gelezen 3249 keer)

15/03/2021 om 14:08
gelezen 3249 keer

roelborkes2

• *
  • Information
  • Newbie
    • Bekijk profiel
Mini dv slechte kwaliteit blokkerig geluid slecht
« Gepost op: 15/03/2021 om 14:08 »

Hallo,

Ik ben nieuw hier. Ik ben bezig om (eindeljk) onze mini-DV bandjes te digitaliseren. De eerst 10 bandjes gingen heel goed. Echter nu ben ik bezig met bandjes waar het beeld en geluid slecht zijn (blokkerig, verschuiving in beeld, storing geluid).
Ik heb de koppen van mijn Canon MV800 camcorder al met een reinigingsbandje schoongemaakt maar dit helpt niet.
Is er iets te doen aan dit probleem ?
Ik download de mini-DV bandjes met een firewire kabel via een Pinnacle downloadstation.
Bedankt en groeten, Roel

15/03/2021 om 15:46
Reactie #1

beaufrere

• Information
  • Sr. Member
    • Bekijk profiel
Re: Mini dv slechte kwaliteit blokkerig geluid slecht
« Reactie #1 Gepost op: 15/03/2021 om 15:46 »

Probeer eens een paar keer heen en weer te spoelen. Anders vrees ik het ergste, omdat de eerste bandjes prima gingen.

15/03/2021 om 22:20
Reactie #2

Desert

• Information
  • Hero Member
  • Just one more thing...
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 15/03/2021 om 22:20 »

Een eigenschap van audio en video dat op een magnetische drager staat is dat de kwaliteit
van het geluid of de beelden behoorlijk achteruit kan gaan.
Vooral wanneer de banden niet gebruikt en niet regelmatig heen en weer gespoeld worden
kunnen de boven-en onderliggende magnetische velden elkaar beïnvloeden.
En DV- en HDV tapes zijn zwaar gecomprimeerd en worden de data schuin op de tape weggeschreven (Helical scan techniek).
Mist er data of is deze vervormd door magnetisatie dan kunnen er de bekende artifacts zoals ruis en 'blokjes' zichtbaar worden.

15/03/2021 om 23:17
Reactie #3

wgbeijerland

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 15/03/2021 om 23:17 »

Beste Roel hoe oud zijn de bandjes. Gebruik je dezelfde camera waarmee je de beelden hebt opgenomen.  

16/03/2021 om 01:00
Reactie #4

GiBphoto

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 16/03/2021 om 01:00 »

Ik heb betamax en betacam banden laten digitaliseren die meer dan 35 jaar ongebruikt hebben gelegen, ook nooit gespoeld  dus gewoon in een schoendoos hebben gelegen zeg maar. Zowel beeld als geluid nog steeds in dezelfde kwaltiet als 30 jaar geleden, uiteraard niet te vergelijken met de huidige HD maar exact wat ze toen waren.
Ook geen doordruk verschijnselen gezien, ik had er veel schrik voor zeker voor plakken en doordrukken maar niets van dat.
Het zijn natuurlijk wel wat grotere banden dan Mini-Dv... Maar daarentegen zijn ze dan wel weer analoog opgenomen.  
7x GoPro - Sony HDR-CX625 - Panasonic HDC-HS700 - Sony AX53 - Sony A6000 - Canon XA20 - Sony AX2000
DJi mini 2 drone - Beholder DS1 gimbal
PC: ASUS Workstation i9-10920X - 128Gb RAM - MSi GTX 1060 6Gb
https://lightshelter.be

16/03/2021 om 10:40
Reactie #5

Desert

• Information
  • Hero Member
  • Just one more thing...
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 16/03/2021 om 10:40 »

Je kan een Bugatti Veyron ook niet met een Fiat 500 vergelijken.

16/03/2021 om 13:18
Reactie #6

VideJo

• Information
  • Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 16/03/2021 om 13:18 »

Onlangs nog een Super VHS film uit 1998 opnieuw gecaptured en gemonteerd. Geen kwalireitsverlies
Sommigen noemen mij nog steeds Ome Jo.

16/03/2021 om 21:54
Reactie #7

Buskees

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 16/03/2021 om 21:54 »

Ervaring is hier hetzelfde Jo. Al wel een aardig tijdje niet meer met tapes bezig geweest, maar ook bij mij zijn oude tapes veelal nog erg goed! Wel weet ik dat ik met Hi8 (analoog) nogal wat (fysiek) kwaliteitsverschil had met de verschillende merken en soorten tapes. Ook ik heb tapes die meer strepen (het is analoog) en (audio) ruis geven dan beeld en geluid. Maar dat ligt waarschijnlijk aan een slechte batch van tapes.. Bij mij liet gewoon het substraat los van die betreffende tapes waardoor goede tapes ook problemen gingen geven vanwege sterk vervuilde koppen.. Gelukkig hebben we die ellende tegenwoordig niet meer vanwege het filmen op fysiek geheugen!! Ik vermoed dat Roel ook met iets dergelijks te kampen heeft. De MV800 (en zijn opnamen) is digitaal, dus dat dit resulteert in blokken i.p.v. strepen is niet verwonderlijk als de tapes slecht zijn! Dit soort tapes kunnen je koppen dan ook erg snel vervuilen is mijn ervaring. Zeer jammer van het materiaal wat er op staat. Maar na 1 poging zou ik het zelf niet meer wagen. Die troep van slechte tapes in je koppentrommel is niet bepaald bevorderlijk voor de koppen. Bij een videocamcorder praat je ook over heel kleine koppen met kleine spleetjes en dat is rap vervuild of stuk....

Kees
To Boldly Go Where No One Has Gone Before

17/03/2021 om 13:41
Reactie #8

Kees van Duijvenbode

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 17/03/2021 om 13:41 »

Probeer nog eens één van de eerste bandjes die wel goed gingen. Als die nog steeds goed beeld geeft ligt het probleem dus duidelijk aan de bandjes en niet aan je setup of camcorder.
Groeten
Kees Duif

22/03/2021 om 17:05
Reactie #9

Han the Man

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 22/03/2021 om 17:05 »

Probeer nog eens één van de eerste bandjes die wel goed gingen. Als die nog steeds goed beeld geeft ligt het probleem dus duidelijk aan de bandjes en niet aan je setup of camcorder.

Goeie tip, de uitsluitmethode.

Onlangs heb ik een berg mini-DV overgezet naar de laptop. Tegen het einde ook een blokkerig beeld, een reinigingstape hielp in dit geval gelukkig wel.
Dat was dus een koppenkwestie, zal ik maar zeggen.
Daarna nog een partij VHS tapes omgezet, hier gelukkig geen problemen.
Beeld nog verrassend goed, en dat gefilmd met techniek uit de jaren tachtig.
Alleen kleuren soms  wat flets, maar heb je software voor om het op te leuken.

05/05/2021 om 17:24
Reactie #10

roelborkes2

• *
  • Information
  • Newbie
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 05/05/2021 om 17:24 »

Inmiddels is het mij gelukt om de slechte kwaliteit blokkerige beelden en slecht geluid toch goed op mijn laptop te downloaden ! Het gaat om de geboorte- en peuterfilmpjes van mijn 3 kinderen dus ik was behoorlijk radeloos toen ik (na 15 jaar) ontdekte dat de mini dv bandjes zo slecht waren geworden.
Hoe ik het heb opgelost: ik had een Sony camcorder van een vriend geleend. Elk mini dv bandje ging ik om en om downloaden vanaf de Sony en de Canon. Bij sommige bandjes duurde het wel 10 pogingen voor het beeld en het geluid goed was ! Maar ...... volhouden dus ! Ik heb het idee dat als je het bandje na jaren voor het eerst afspeelt, de blokkerigheid te zien is maar na 1 of een paar keer in zijn geheel afdraaien in de camcorder komt het op een of andere manier weer goed. Pffffffff wat ben ik blij ! Het is wel een monnikenwerk met soms 10 takes x 1 uur PER bandje, maar dat heb ik er wel voor over. Groeten, Roel Borkes

06/05/2021 om 08:48
Reactie #11

Buskees

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 06/05/2021 om 08:48 »

Dag Roel,

Ik kan me direct voorstellen dat je nogal gestrest was dat je deze opnamen kwijt zou gaan raken. Gelukkig is het je gelukt! Ik heb zelf de neiging om te denken dat toch de koppen vervuild geweest zijn van één van de apparaten omdat het me stug lijkt dat een tape, naar mate je hem meer afspeelt, beter zou worden daardoor. De video en audio informatie zit in het opgedampte metaalsubstraat en dat gaat echt niet beter worden door meermaals afspelen. Wel stelt men dat het belangrijk is om te zorgen dat de tape niet gaat "plakken" door hem heel af en toe eens heen en weer te spoelen, maar dat is een theorie waar ik andere ervaring mee heb. Mijn Hi8 tapes heb ik na vele jaren zonder er eentje ooit in de tussenliggende jaren gespoeld te hebben gewoon netjes en zonder drop-outs kunnen digitaliseren (op een paar stuks na van een slechte batch). Toegegeven, voor het capturen spoelde ik de tape wel 1 keer! En ik maakte de koppentrommel vooraf goed schoon, nadat ik er achter kwam dat er soms wel troep achterbleef op de trommel! Ik vermoed dat ook de andere delen waar de tape langs loopt (zoals rubber rollen en pinnen) wellicht ook vervuild geweest zijn, en er naarmate je hem vaker afspeelde rommel losliet. Rubber wordt er na jaren ook niet echt beter op, stilstand is hierbij ook achteruitgang. Maar ook dit is discutabel omdat je dan zou kunnen stellen dat de tapes juist meer vuil te verwerken zouden krijgen. Ik weet in elk geval wel dat goed reinigen van de koppen en het loopwerk erg belangrijk is. Ik deed dat heel soms met een cleantape, maar meestal gebruikte ik een setje van die platte "zeem" stokjes, gedompeld in speciale cleaning vloeistof (wellicht alcohol o.i.d.). Daarmee kreeg ik de trommel in één keer erg goed schoon. Het is wel een "tricky" klusje want als dat zeempadje achter een kopje blijft haken, kan die zo maar afbreken en is je koppentrommel vernield!

Maar goed de theorie doet er niet meer toe, je hebt je beelden op HDD en dat zal zeker een bijzonder goed gevoel zijn!! Leuk ook dat je het hier hebt gemeld! Gefeliciteerd!

Kees
« Laatst bewerkt op: 01/01/1970 om 01:00 door Buskees »
To Boldly Go Where No One Has Gone Before

06/05/2021 om 23:03
Reactie #12

lotje

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 06/05/2021 om 23:03 »

Naast alle waardevolle raadgevingen, nog tip uit mijn verleden met oude computers met magneetbanden. In die dagen moesten wij de backuptapes volgens een vast schema een keer heen en weer spoelen om ze leesbaar te houden. Voor te gaan digitaliseren zou dat kunnen helpen, kwaad kan het in elk geval niet.

07/05/2021 om 10:53
Reactie #13

Desert

• Information
  • Hero Member
  • Just one more thing...
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 07/05/2021 om 10:53 »

Citaat van: lotje
Voor te gaan digitaliseren zou dat kunnen helpen, kwaad kan het in elk geval niet.

Wanneer je alleen maar één keer heen en weer spoelt voor het capturen, zal dat denk ik weinig helpen.
Het kwaad is dan allang geschied!

07/05/2021 om 13:00
Reactie #14

lotje

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 07/05/2021 om 13:00 »

De theorie was dat spanningen in het magnetisch materiaal weer opgeheven werden. Als dat werkelijk zo is neem je dat effect mooi mee. En het kan geen kwaad...

Pagina opgebouwd in 0.098 seconden met 26 queries.