Uwtrouwvideograaf.nl
38 gasten, 0 leden

Top posters

8674 Berichten
5795 Berichten
5218 Berichten
4906 Berichten
4406 Berichten
3671 Berichten
3273 Berichten
2451 Berichten
  • Totaal aantal leden: 13366
  • Nieuwste lid: Aart1975
  • Totaal aantal berichten: 243117
  • Totaal aantal topics: 29719
  • Online vandaag: 46

Auteur Topic: video in slowmotion filmen  (gelezen 1683 keer)

03/08/2020 om 12:11
gelezen 1683 keer

andyr74

• **
  • Information
  • Jr. Member
    • Bekijk profiel
video in slowmotion filmen
« Gepost op: 03/08/2020 om 12:11 »

(Ik hoop dat dit de juiste plaats is)
Sedert kort ben ik aan het proberen om wat actie van RC auto's in slowmotion te filmen. Gezien de snelheid van de bewegende auto zijn bij normaal filmen de details (drift en beweging van de auto) niet zichtbaar.

Eerder had ik dat wel gedaan met een gopro aan 120fps maar deze keer wilde ik het aan 500 of 1000 fps "superslowmotion". Voor deze opnames moeten alle instellingen op manueel staan.
Op internet had ik reeds wat tip gevonden: oa.
- Iris zo klein mogelijk (om de mindere lichtinval van de grote fps/shutterspeed te compenseren) totdat het beeld even helder is als in normale stand.
- shutterspeed minimeel het dubbele van de framerate
- focus manueel in te stellen
Het opname formaat is 1080/50p 50Mbps (1080/25p is dacht ik ook mogelijk).

Enkele voorbeelden:
fragment 1
  [video:youtube]https://youtu.be/-Z8q9AERPSI[/video]  

fragment 2
  [video:youtube]https://youtu.be/ukPeU9KohV0[/video]

fragment 3
  [video:youtube]https://youtu.be/THwa_mIrzJI[/video]

Het eerste fragment is 500fps. Shutterspeed weet ik niet meer of dit 1000 was. De scherstelling is hier nog niet OK.
Het derde fragment is 1000fps met shutterspeed 2500 (2000 kon ik niet selecteren). Het tweede fragment is ook 1000fps met shutterspeed ik dacht ook 2500. Schetstelling is hier beter dan het eerste fragment.

Bijkomende moeilijkheid is dat het voorwerp (de auto) niet groot (50cm bij framgent 1 en 1m bij fragment 2 en 3) is en  vrij snel beweegt en niet altijd op dezelfde afstand tot de camera staat.

Wat ik nu wel nog merk is dat er nog "strepen" te zien zijn in beeld: horizontale lijnen worden "getrapt" getoond. Nu weet ik niet of dit eigen is aan slowmotion beelden.

Heeft iemand tips voor dergelijke opnamen. (oa om die "strepen" niet of minder te hebben)

« Laatst bewerkt op: 03/08/2020 om 14:56 door andyr74 »

03/08/2020 om 13:11
Reactie #1

Knarf

• Gast
Re: video in slowmotion filmen
« Reactie #1 Gepost op: 03/08/2020 om 13:11 »

Ben wel benieuwd welke camera 500 danwel 1000 fps aankan.
En hoe je beelden in post hebt verwerkt.

03/08/2020 om 14:49
Reactie #2

andyr74

• **
  • Information
  • Jr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 03/08/2020 om 14:49 »

Dit werd gefilmd met een sony AX700. Deze heeft een functie superslowmotion tot 1000fps. Wellismaar maar beperkt tot 3 sec filmen. De buffer moet dan weggeschreven worden.

In mijn post heb ik geen bewerkingen gedaan. Enkel de beelden ingekort en samengeplakt.

03/08/2020 om 16:22
Reactie #3

Knarf

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 03/08/2020 om 16:22 »

Zou aan de camera kunnen liggen: hoe de frames worden geinterpoleerd om als 50p te worden weggeschreven.

Inkorten, samenvoegen, exporteren met compressie dat heet bewerken.
Daarna wordt het nog een gehercodeerd door YOutube.

In het eerste fragment zijn een aantal opnames out of focus.
In het tweede en derde fragment lijkt compressie de boosdoener. Kijk maar naar het asfalt en de wit/rode middenberm.

03/08/2020 om 19:36
Reactie #4

andyr74

• **
  • Information
  • Jr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 03/08/2020 om 19:36 »

Citaat van: Knarf
Zou aan de camera kunnen liggen: hoe de frames worden geinterpoleerd om als 50p te worden weggeschreven.

Inkorten, samenvoegen, exporteren met compressie dat heet bewerken.
Daarna wordt het nog een gehercodeerd door YOutube.

In het eerste fragment zijn een aantal opnames out of focus.
In het tweede en derde fragment lijkt compressie de boosdoener. Kijk maar naar het asfalt en de wit/rode middenberm.

De focus van het eerste fragment is inderdaad niet in orde. Dit was een eerste poging van een tijdje geleden.
In de andere fragmenten is dit al veel beter. Het is uiteraard moeilijk om een goeie focus te houden van een klein en snel bewegend voorwerp. Ik heb nu telkens geprobeerd om de focus goed te hebben op het punt waar de auto het dichtst passeert (of soms op het punt waar ik de details wil).
Ik weet niet of de beelden op een andere manier kunnen weggeschreven worden. Dit zou ik moeten nazien. 1080/25p is in ieder geval ook mogelijk.

Met niet bewerken bedoelde ik dat ik geen nabewerkingen (kleur, licht,...) heb gedaan naar beeldkwaliteit.
De strepen en getrapte lijnen komen in ieder geval ook voor in het orginele beeld. Youtube of exporteren is dus niet de oorzaak. Tenzij de PC zelf hiervan de oorzaak zou kunnen zijn. Ik heb de beelden nog niet rechtstreek via de camera op TV bekeken. Het cameraschermpje is te klein op dit hierop te zien.

03/08/2020 om 21:49
Reactie #5

Buskees

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 03/08/2020 om 21:49 »

Ik denk dat het om een klassiek geval van "moiré" gaat. Je ziet het in de originele beelden ook zeg je. Ik zie er niet heel veel van maar het opvallendste is de grille van de BMW... Dat is een fijn raster en bij zulke patronen kan je moiré verwachten... Die "getrapte" lijnen lijkt wel een slechte dé-interlacing, maar dat zou niet moeten kunnen omdat het progressief materiaal is.. In elk geval bij uitvoer wel dezelfde framerate gebruiken als het bronmateriaal, dan zit je het "veiligst" lijkt me!!

Ik vind het best wel gave beelden hoor al zou het mss nog wel scherper kunnen lijkt me!! Als je even niet op de achtergrond let, lijkt het net echt! Ook de vering gedraagt zich volledig als bij een echte auto! Leuk hoor!!

Kees
« Laatst bewerkt op: 01/01/1970 om 01:00 door Buskees »
To Boldly Go Where No One Has Gone Before

03/08/2020 om 22:38
Reactie #6

andyr74

• **
  • Information
  • Jr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 03/08/2020 om 22:38 »

Citaat van: Buskees
Ik denk dat het om een klassiek geval van "moiré" gaat. Je ziet het in de originele beelden ook zeg je. Ik zie er niet heel veel van maar het opvallendste is de grille van de BMW... Dat is een fijn raster en bij zulke patronen kan je moiré verwachten... Die "getrapte" lijnen lijkt wel een slechte dé-interlacing, maar dat zou niet moeten kunnen omdat het progressief materiaal is.. In elk geval bij uitvoer wel dezelfde framerate gebruiken als het bronmateriaal, dan zit je het "veiligst" lijkt me!!

Ik vind het best wel gave beelden hoor al zou het mss nog wel scherper kunnen lijkt me!! Als je even niet op de achtergrond let, lijkt het net echt! Ook de vering gedraagt zich volledig als bij een echte auto! Leuk hoor!!

Kees

Bij de BMW grille valt het inderdaad sterk op.
Bij de getrapte lijnen dacht ik ook aan iets van een foute dé-interlacing maar het beeld is 50p. Of niet-overeenkomende framerates.
Bij gewone opnames zijn die "trappen" niet te zien. Misschien zijn ze er wel maar door de "normale"snelheid valt het niet op.
De uitvoerinstelling is telkens hetzelfde als het bronmateriaal.

Qua scherpte zou het inderdaad soms nog wel scherper mogen. Maar dit is denk ik het moeilijkste van de hele opname. Ik probeer de scherpte zo goed mogelijk te krijgen op één bepaald punt (dichtste punt) en dat blijf ik houden tijden het schot. De focus over het volledige shot zowel ver weg als dihtbij scherp hebben zal denk ik moeilijk zijn.
« Laatst bewerkt op: 03/08/2020 om 22:40 door andyr74 »

04/08/2020 om 11:59
Reactie #7

Arvid

• Information
  • Administrator
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 04/08/2020 om 11:59 »

de beeld kwaliteit gaat enorm achteruit in deze slomomodus van 500fps of meer. Je krijgt allerlei artifacten.  250fps toont ook al wat aliasing en onscherpte.

Pagina opgebouwd in 0.163 seconden met 25 queries.