Uwtrouwvideograaf.nl
45 gasten, 0 leden

Top posters

13333 Berichten
8674 Berichten
5795 Berichten
5218 Berichten
4908 Berichten
4406 Berichten
3672 Berichten
3274 Berichten
  • Totaal aantal leden: 13364
  • Nieuwste lid: Aart1975
  • Totaal aantal berichten: 243186
  • Totaal aantal topics: 29738
  • Online vandaag: 41

Auteur Topic: Verloopje van mono naar stereo  (gelezen 4817 keer)

13/11/2019 om 17:24
gelezen 4817 keer

Erik M

• **
  • Information
  • Jr. Member
    • Bekijk profiel
Verloopje van mono naar stereo
« Gepost op: 13/11/2019 om 17:24 »

Hoi allemaal,

Een poosje hier niet geweest..... :(

Ik heb een vraag,
Voor verschillende videoprojecten gebruiken we een mono microfoon die dan op de stereo ingang van de videocamera wordt aangesloten.

Het geluid wat dan wordt opgenomen is maar één spoor (mono) en wordt dus ook in de montage maar op een kanaal weer gegeven.

Wat ik zoek is een verloopje met aan de ene kant een female XLR ( voor op de microfoon en aan de andere kant een mini-jack die dan in de camera gaat en het geluidsignaal op beide sporen zet.

Een kant-en-klaar kabeltje is prima, ( hoe noemen ze die dan ? ) maar zelf iets maken is ook mogelijk, mits ik een soldeerschemaatje heb natuurlijk.... ;)

Afijn, ik zie de reacties wel verschijnen, alvast bedankt.

Groet, Erik.M. Vlissingen

13/11/2019 om 17:42
Reactie #1

Knarf

• Gast
Re: Verloopje van mono naar stereo
« Reactie #1 Gepost op: 13/11/2019 om 17:42 »

Met de meeste NLE's kun je het andere kanaal opvullen met het reeds aanwezige signaal.

13/11/2019 om 18:23
Reactie #2

Erik M

• **
  • Information
  • Jr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 13/11/2019 om 18:23 »

Misschien een heel domme vraag, maar wat is een NLE ?

13/11/2019 om 18:40
Reactie #3

Knarf

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 13/11/2019 om 18:40 »

Je montageprogramma.

13/11/2019 om 19:18
Reactie #4

Erik M

• **
  • Information
  • Jr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 13/11/2019 om 19:18 »

Aha,..... ;)

Sinds een paar dagen gebruik ik Cyberlink Powerdirector ( versie 15)

Als lid van een videoteam heb ik heel lang met Magix VDL (17) gewerkt (als vereniging kregen we een aantal pakketten gratis, in ruil voor een naamsvermelding van Magix in de producties) maar tegenwoordig heeft Magix een soort "slot" in de software ingebouwd, waardoor het programma na een bepaalde periode ( jaartje of 2) ineens onbruikbaar is. :(
En herhaaldelijk geprobeerd om contact te krijgen met Magix, maar die reageren totaal niet meer.

Dus tijd voor een ander programma, en dat is dus Cyberlink geworden. Ook beschikbaar gesteld ten behoeve van onze vereniging.

Maar goed, misschien een ideetje waar ik dan moet zoeken in het programma om het geluid van spoor 1 naar spoor 2 te kopiëren ?

En anders toch nog maar eens zoeken naar een "hardware oplossing" middels een verloop kabeltje of zo.... ;)
« Laatst bewerkt op: 13/11/2019 om 19:19 door Erik M »

13/11/2019 om 22:48
Reactie #5

Lenzz

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 13/11/2019 om 22:48 »

Mono naar 'stereo'

Kijk hier maar 'ns.
Methode v.14 zal ook wel voor 15 werken.

13/11/2019 om 23:20
Reactie #6

Desert

• Information
  • Hero Member
  • Just one more thing...
    • Bekijk profiel

14/11/2019 om 16:15
Reactie #7

Erik M

• **
  • Information
  • Jr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 14/11/2019 om 16:15 »

TOP !
Filmpje bekeken en het werkt ( ook in versie 15 :) )
De soldeerbout kan weer in de kast ( wel eerst af laten koelen

En dan de film bewerken...... Nogmaals dank voor de tips....
« Laatst bewerkt op: 14/11/2019 om 16:15 door Erik M »

15/11/2019 om 17:40
Reactie #8

Erik M

• **
  • Information
  • Jr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 15/11/2019 om 17:40 »

Ik denk dat ik de soldeerbout toch nog maar even uit de kast haal.....

Hoewel het softwarematig prima is gelukt, denk ik er toch over om een kabeltje te maken, zodat het mono geluid van de microfoon direct, als deze in de stereo ingang van de camera wordt geplugd, gelijk op beide sporen het (mono) microfoongeluid vastlegt.

De ingebouwde stereo microfoon IN de camera, wordt automatisch uitgeschakeld op het moment dat er een externe bron op de microfooningang van de camera wordt geplugd

Maar wat is de goede manier ?

de contactjes van een stereo jack plugje "doorverbinden" zodat het signaal op de beide kanalen hetzelfde en tegelijk wordt vast gelegd ? En zo ja, hoe ?

Als ik zo'n stereo mini jack open maak, dan zie ik 3 lipjes. Een voor de massa, een voor links en een voor rechts ( stereo)

Ik denk dat ik dan de linker en rechter lipje doorverbind, zodat het signaal dan over allebei de contactjes hetzelfde en gelijk binnen in de camera komt.

Maar voordat ik de soldeerbout warm ga stoken, toch even vragen hier in het forum of ik het goed heb. Ik zou het namelijk jammer vinden als ik hierdoor de camera om zeep help, zeker omdat de camera niet van mij persoonlijk is maar van onze videogroep.

Afijn, ik wacht geduldig op reacties, alvast bedankt, groet, Erik.M. Vlissingen.... :)

16/11/2019 om 12:26
Reactie #9

Desert

• Information
  • Hero Member
  • Just one more thing...
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 16/11/2019 om 12:26 »

De losse onderdelen kosten meer dan een kant-en-klaar werkend verloop.

https://www.allekabels.nl/jack-kabel/4/1046/jack-35mm-adapter.html

Wanneer je Google'd op TRS TRRS zal je genoeg aansluitingsvoorbeelden vinden.
« Laatst bewerkt op: 16/11/2019 om 12:32 door Desert »

16/11/2019 om 14:51
Reactie #10

Kees van Duijvenbode

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 16/11/2019 om 14:51 »

Je hebt het helemaal correct.
Groeten
Kees Duif

16/11/2019 om 16:29
Reactie #11

Erik M

• **
  • Information
  • Jr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 16/11/2019 om 16:29 »

Citaat van: Desert
De losse onderdelen kosten meer dan een kant-en-klaar werkend verloop. Wanneer je Google'd op TRS TRRS zal je genoeg aansluitingsvoorbeelden vinden.

Daar heb je wel gelijk in, maar.......

Ik rommel al vanaf mijn 14e ongeveer ( ben nu 63) met audio, video, computers, en dergelijke. Mijn kracht ligt in het creatieve, van techniek heb ik niet zoveel verstand.

Maar gelukkig zijn er forums zoals deze, waar je je vragen kunt deponeren en waar altijd wel een goed en bruikbaar antwoord op komt :)

En wat kant-en-klaar kopen betreft, ja, maar ik heb in de loop der jaren misschien wel 30 kilo aan allerlei audio, video, computer snoeren en snoertjes, plugjes en noem maar op verzameld, dus daar zit ongetwijfeld wel iets bij dat ik voor dit doel kan verbouwen.... ;)
« Laatst bewerkt op: 16/11/2019 om 16:31 door Erik M »

16/11/2019 om 16:30
Reactie #12

Erik M

• **
  • Information
  • Jr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 16/11/2019 om 16:30 »

Citaat van: Kees van Duijvenbode
Je hebt het helemaal correct.

Dus gewoon het linker en het rechter lipje doorverbinden ?

Oke, bedankt Kees..... :)

17/11/2019 om 18:59
Reactie #13

Erik M

• **
  • Information
  • Jr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 17/11/2019 om 18:59 »

Goed, vanmiddag aan het bakken geweest (Nee, geen appeltaart maar een plugje aan een snoertje)

Toen het soldeerwerk gereed was, kabeltje doorgemeten om te kijken of er op alle pootjes de juiste verbinding was gemaakt, en toen testen....

Ja, het werkt, maar.......

Ik heb eerst met de standaard kabel, zowel de stereo dasclip microfoon als de Rode (mono) staaf microfoon geprobeerd en wat denk je ? Op beide sporen het geluid vastgelegd in de camera !

Maar omdat ik toch niet voor niks heb gesoldeerd, toch de test herhaald met de beide microfoons en het zelfgemaakte kabeltje. En ook daarbij, op beide kanalen, geluid.

Maar..... er deed zich toen wel een ander, raar, "probleem" voor.
Nadat ik de camera even op pauze had gezet, om de kabel te verwisselen, en toen de opname knop weer indrukte, weigerde de camera om verder te gaan met opnemen.

Ik moest eerst het zelfgemaakte kabeltje weer uit pluggen, de camera op opnemen zetten en toen het zelfbouw kabeltje weer inpluggen.

Is dit verklaarbaar, heb ik toch iets verkeerd met solderen gedaan ?

Maar, en dat is eigenlijk toch wel het meest interessante van het probleem van het "niet op 2 sporen gelijk geluid registreren" de instellingen IN de camera. Wij werken met verschillende camera's ( wel allemaal zelfde merk/type ) en ik vermoed dat de camera die we gebruikt hebben, niet op "stereo" en " 2 kanalen " stond ingesteld.

Dit zijn namelijk wel de instellingen op de testcamera die ik vanmiddag heb gebruikt om het kabeltje te testen

Ik kan nu niet op de camera die we tijdens de opnamen hebben gebruikt, de instellingen controleren want die ligt bij een teamgenoot, de materiaal beheerder van onze groep.

Maar hoe dan ook, het is wel iets om bij een volgend project goed in de gaten te houden en te zorgen dat de juiste instellingen op de, te gebruiken camera, goed staan..... ;)

18/11/2019 om 11:21
Reactie #14

GiBphoto

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 18/11/2019 om 11:21 »

Instellingen moet je elke keer voor je aan een project begint nakijken en vergelijken tussen de verschillende camera's,,, ik zet zelfs elke keer de klok gelijk tussen de verschillende camera's...
7x GoPro - Sony HDR-CX625 - Panasonic HDC-HS700 - Sony AX53 - Sony A6000 - Canon XA20 - Sony AX2000
DJi mini 2 drone - Beholder DS1 gimbal
PC: ASUS Workstation i9-10920X - 128Gb RAM - MSi GTX 1060 6Gb
https://lightshelter.be

Pagina opgebouwd in 0.109 seconden met 27 queries.