Uwtrouwvideograaf.nl
20 gasten, 0 leden

Top posters

8674 Berichten
5795 Berichten
5218 Berichten
4906 Berichten
4406 Berichten
3671 Berichten
3273 Berichten
2453 Berichten
  • Totaal aantal leden: 13363
  • Nieuwste lid: Aart1975
  • Totaal aantal berichten: 243155
  • Totaal aantal topics: 29727
  • Online vandaag: 23

Auteur Topic: auteursrecht  (gelezen 131702 keer)

17/02/2006 om 11:29
Reactie #45

Pesie

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Re: auteursrecht
« Reactie #45 Gepost op: 17/02/2006 om 11:29 »

We zijn weer 'on topic', maar de vergelijkingen gaan voorbij aan het ontstaansrecht van de een organisatie als Buma/Stemra. Stel dat je kunt spreken van het verkopen van een compositie/muziekstuk aan een andere partij, bijv een platenmaatschappij. Welke vergoeding moet je daarvoor vragen, als de geleverde prestatie een unieke dienst is? Die muziek kan een wereldhit opleveren, of een grote flop worden. Wat voor vergoeding spreek je af voor de compositie (notenschrift, liedtekst; dan heb ik het dus niet over het muzikaal uitvoeren ervan door een artiest ofzo)? Onder commerciële druk en machtsverschil is daarom afgesproken dat er voor het werk van de auteurs een samen-uit samen-thuis afspraak wordt gemaakt: meer verkoop en meer publieke uitvoeringen van de compositie levert beide partijen meer op. Waarbij de tarieven min of meer afgesproken zijn (zoals de CAO in een bedrijfstak). Met andere woorden, een muziekauteur verdient pas als de muziek ook daadwerkelijk verkocht en gebruikt wordt. En krijgt dus niet betaald als de muziek ongebruikt blijft. Da's een heeeel groooot verschil met de genoemde kok, bouwvakker en architect, want aan de inspanning is altijd een beloning gekoppeld (en dat geldt voor muziekauteurs niet). Daarnaast keert Buma/Stemra door de administratieve complexiteit pas op zijn vroegst een halfjaar tot een jaar na dato het geld uit. Ik ken weinig bouwvakkers, koks en architecten die hun geld krijgen zoveel tijd later krijgen, en met zo'n grote onzekerheid.

Dan de artiesten die de geschreven muziek uitvoeren (dit kunnen ook de auteurs zijn, maar dat hoeft niet). Die zien tegenwoordig meestal pas goed geld als alle andere kosten zijn terugverdiend (studiohuur, kosten auteursrechten, cd-productie, promotie, videoclip etc), al dan niet met een eventueel voorschot   dat niet hoeft te worden terugbetaald. In ons land verdienen de Borsato's, Bauers, Kane's, Anouk's e.d. daarmee best goed geld verwacht ik. Maar een hele groep artiesten verdient géén vetpot en er is groter onzekerheid over de verdiensten.
De SENA is er voor uitvoerend artiesten en producenten, om een basisvergoeding te incasseren voor muziekgebruik in het openbaar. In hoeverre hiervan goed te leven is, weet ik niet. Wel weet ik (van binneuit de muziekbusiness) dat platenmaatschappijen nauwelijke nieuwe acts meer uit durven te proberen, mensen op straat komen te staan, voor legale verkoop van muziek via internet de tariefafspraken met artiesten onder grote druk staan en dat de sfeer erg somber is. Hier is sprake van een kip en ei verhaal, tussen enerzijds de denkbeelden van consumenten over 'al die rijke' artiesten en 'kopiëren kan geen kwaad' en anderzijds platenmaatschappijen die vette jaren achter de rug hebben en altijd op safe hebben gespeeld waardoor het muziekaanbod al langere tijd niet zo pluriform is.

Dus als jullie gaan vergelijken met andere beroepen, doe dat dan wel op een juiste manier.  

17/02/2006 om 22:57
Reactie #46

Kokomo

• Information
  • Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: 17/02/2006 om 22:57 »

Dat buffet dat jij 10 jaar geleden gemaakt hebt, is nu echt niet meer te pruimen. Een erg slechte vergelijking. Maar juist die mensen die het hardst schreeuwen, doen dat ook als ineens blijkt dat hun videofilm zonder betaling wordt vertoond op de buis en er door een ander geld mee verdient wordt.  

18/02/2006 om 10:50
Reactie #47

Cor V

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: 18/02/2006 om 10:50 »

Een prachtig betoog van Persie, maar daar gaat het mij niet om. Wie een product vervaardigd (een diner, een ontwerp voor een bouwwerk of een muziekstuk componeert)kan dat in de markt aanbieden. Het handigst is daarbij dat je eerst onderzoekt of er vraag naar is, daarna probeer je het zodanig samen te stellen dat je een goede kans maakt dat er (zoveel mogelijk) voor betaald wordt. Nog handiger is het als je er voor zorgt dat je werkstuk "in opdracht" wordt gemaakt. Je bent dan redelijk zeker van betaling.
Muziekstukken waar niemand op zit te wachten hebben dus weinig of geen waarde. Zonde van je tijd. Leuk voor jezelf als hobby, zoals wij als amateurs filmen zonder "winstoogmerk". Maar ga er geen geld voor vragen alleen maar omdat je jezelf hebt bezig gehouden...

18/02/2006 om 11:12
Reactie #48

M&M marcel

• Information
  • Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: 18/02/2006 om 11:12 »

En zijn we er uit over de auteursrechten... ?????

18/02/2006 om 11:20
Reactie #49

Pesie

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: 18/02/2006 om 11:20 »

Cor, wat jij beschrijft gebeurt in feite ook. De platenmaatschappij beoordeelt of er een markt is voor de muziek die een auteur-artiest aanbiedt. Allerlei deskundigen binnen zo een organisatie met kennis van de markt en contacten in bijv de radiowereld zijn daar volop mee bezig. En reken maar dat er wat bandjes hun demomateriaal aanbieden. De platenmaatschappij neemt een bepaalde (gecalculeerd) risico door een bepaalde act te tekenen en een cd van uit te brengen. Want uiteindelijk is het risico anders dan bij een architect: die gaat pas aan de slag als de klant (opdrachtgever) 'ja' zegt en is dan zeker van zijn beloning, uitgaande van het nakomen van de overeengekomen prestatie. De platenmaatschappij is niet de eindgebruiker van de muziek, dan zijn vele individuele mensen die overal wonen.

Maar hoe de markt uiteindelijk reageert, is altijd onzeker. Vandaar de financiële samen-uit samen-thuis constructie. Zou je een vaste vergoeding afspreken, dan is die nauwelijks in te schatten. Natuurlijk is te onderhandelen over een vaste vergoeding, maar er zijn weinig artiesten die daarin meegaan. Want als het een grotere hit wordt dan verwacht, dan missen zij financieel gezien de boot. En als die vergoeding te hoog zou t.o.v. het risico, zou de platenmaatschappij om begrijpelijke bedrijfseconomische redenen de act niet aandurven.

Muziekstukken waar niemand op zit te wachten hebben dus weinig of geen waarde zeg je. Helemaal mee eens. En daar hoeft ook niemand voor te betalen en dat gebeurt ook niet (of denk jij van wel?). En als die wel wordt gebruikt, dan pas is volgens de wet een vergoeding op zijn plaats. Maar in de hedendaagse wereld zijn er te veel mensen die elkaar goedpraten dat je de muziek ook mag gebruiken, zonder daarvoor te hoeven betalen. De technologische mogelijkheden en verwaarloosbare controle erop verklaren het ontstaan van dit gedrag, maar dat maakt niet dat ik het zelf goeddunk of mijn kinderen zou toestaan.  

18/02/2006 om 21:41
Reactie #50

ger jansen

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #50 Gepost op: 18/02/2006 om 21:41 »

Citaat
citaat van     Pesie :
We zijn weer 'on topic', maar de vergelijkingen gaan voorbij aan het ontstaansrecht van de een organisatie als Buma/Stemra.

Ja, dat is het hem nou net, die Buma/Stemra zorgt er wel angstvallig voor dat deze kermis door kan gaan, anders hebben ze namelijk geen bestaansrecht.
Uiteindelijk plukken die ook uit die grote ruif mee.

18/02/2006 om 21:43
Reactie #51

ger jansen

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: 18/02/2006 om 21:43 »

Citaat
citaat van     Kokomo :
Dat buffet dat jij 10 jaar geleden gemaakt hebt, is nu echt niet meer te pruimen. Een erg slechte vergelijking. Maar juist die mensen die het hardst schreeuwen, doen dat ook als ineens blijkt dat hun videofilm zonder betaling wordt vertoond op de buis en er door een ander geld mee verdient wordt.    

En dat buffet is inderdaad een wat gewaagde vergelijking, maar er zijn talloze voorbeelden te noemen van mensen zoals die bouwvakker die dingen ontwerpt en maakt en er na de oplevering totaal niets meer voor vangen.

18/02/2006 om 21:49
Reactie #52

Kokomo

• Information
  • Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: 18/02/2006 om 21:49 »

Een bouwvakker bouwt naar het ontwerp van de architect toch? Of begint ie zomaar in het wilde weg te metselen en ziet wel wat er uitkomt.  

18/02/2006 om 21:56
Reactie #53

ger jansen

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: 18/02/2006 om 21:56 »

Een zanger zingt ook altijd zijn eigen geschreven nummers he???  

18/02/2006 om 22:25
Reactie #54

Pesie

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: 18/02/2006 om 22:25 »

Met alle respect Ger, maar dit is de grootste onzin van de week. Buma/Stemra is voor muziekauteurs wat de vakbonden zijn voor werknemers in diverse bedrijfstakken. Zij zorgen ervoor dat ALS muziek wordt gebruikt, tegen vastgestelde tarieven de muziekauteurs (dus de componisten) hun vergoeding krijgen (zoals het CAO-loon en minimumloon dat vakbonden onderhandelen voor hun achterban).
In de tijd dat ik muziek uitbracht (1e helft jaren 90) heb ik een paar keer jaarvergaderingen van B/S bezocht, jaarrekeningen uitgespit en interviews gehouden binnen B/S voor een bekend muziektijdschrift. En ook muziekuitgeverijen en platenmaatschappijen bezocht voor interviews. Mijn normale vakgebied en werkterrein zijn bedrijfseconomie en financieel management, en ik heb op geen enkele manier kunnen vaststellen dat bij Buma/Stemra sprake is van geldklopperij.

In de meeste landen in de wereld zijn er vergelijkbare organisaties als Buma/Stemra, die nauw samenwerken. Niets unieks dus in Nederland.

Het blijft mij verwonderen dat op basis van loze kreten zonder kennis van zaken van alles wordt geroepen op dit forum. Natuurlijk zijn er een paar grote artiesten die veel geld verdienen, maar de directeur van Albert Heijn heeft ook een zeer hoog salaris. Da's echter geen reden om zijn winkels te overvallen, toch?!  

18/02/2006 om 22:30
Reactie #55

Pesie

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: 18/02/2006 om 22:30 »

Niet altijd. Daarom zijn de beloningen voor auteurs/tekstdichters en uitvoerend artiesten altijd van elkaar losgekoppeld. Artisen die zelf niet hun muziek schrijven, krijgen bijv. niets van Buma/Stemra.  

18/02/2006 om 23:50
Reactie #56

Kokomo

• Information
  • Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: 18/02/2006 om 23:50 »

Citaat
citaat van     ger jansen :
Een zanger zingt ook altijd zijn eigen geschreven nummers he???  
Als een zanger nummers zingt van een ander heeft hij daar voor betaald.  

19/02/2006 om 16:28
Reactie #57

ger jansen

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: 19/02/2006 om 16:28 »

Ja hoor, en daarvan zijn heel veel voorbeelden van te noemen.
Vader abraham heeft heel veel muziek gecomponeert voor anderen.
En die anderen beuren daar nog steds van.
Vader Abraham ook hoor.

19/02/2006 om 16:31
Reactie #58

ger jansen

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: 19/02/2006 om 16:31 »

Ik blijf het onzin vinden, dat muziek door wie ook geschreven en door wie ook gezongen na 25 jaren nog steeds dik betaald moet worden.
Daar kunnen jullie mij met geen paard van af [nn]len.
Ik respecteer, dat jullie  je eigen laten beduvelen, en dus dit goed praten, maar ik vind het onzin.

19/02/2006 om 18:01
Reactie #59

Buskees

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: 19/02/2006 om 18:01 »

Ger,

Je zegt het misschien niet helemaal gelukkig, maar voor mij gaat die onzin ook veel te ver!!!!! Ik wil nu ook nog betaald hebben voor de ritjes die ik 15 jaar terug veilig reed. Dat was ook een "investering"....

Ik weet wel, het zit wat ingewikkelder in elkaar, maar het gaat mij ook veel te ver!!!!  
To Boldly Go Where No One Has Gone Before

Pagina opgebouwd in 0.118 seconden met 30 queries.