Uwtrouwvideograaf.nl
23 gasten, 0 leden

Top posters

8674 Berichten
5795 Berichten
5218 Berichten
4906 Berichten
4406 Berichten
3671 Berichten
3273 Berichten
2453 Berichten
  • Totaal aantal leden: 13363
  • Nieuwste lid: Aart1975
  • Totaal aantal berichten: 243155
  • Totaal aantal topics: 29727
  • Online vandaag: 23

Auteur Topic: auteursrecht  (gelezen 131703 keer)

10/02/2006 om 23:33
gelezen 131703 keer

hanne

• *
  • Information
  • Newbie
    • Bekijk profiel
auteursrecht
« Gepost op: 10/02/2006 om 23:33 »

Hoi.

Weet iemand te vertellen hoe het zit met auteursrechten
op muziek die in een zelfgemaakte video wordt verwerkt?
Als die voor een openbare ruimte of toneelvoorstelling oid wordt gemaakt?
Ik heb wat gekeken op de website voor auteursrechten
maar wordt er eerlijk gezegd niet wijzer van.

Gr Hanne  
vriendelijke groet
https://www.hanneweb.nl

10/02/2006 om 23:37
Reactie #1

Theo 22

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Re: auteursrecht
« Reactie #1 Gepost op: 10/02/2006 om 23:37 »

Mischien is DIT een goed begin van je zoektocht.  
groetjes,

Theo

10/02/2006 om 23:48
Reactie #2

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 10/02/2006 om 23:48 »

In het kort: alles wat je buiten de huiselijk kring wilt vertonen, zelfs met eigen beelden maar met bestaande muziek, daar moet je voor betalen.
Prijskaartje is afhankelijk van de gekozen muziek en de tijdsduur. Je kunt ook rechtenvrije muziek kopen en dan ben je van dat gezeur af.  

10/02/2006 om 23:54
Reactie #3

Tegels

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 10/02/2006 om 23:54 »

Dan heb ik al problemen met de videoshow......

P.S. Pim, haal mijn filmpje er maar vanaf......

""  
.

10/02/2006 om 23:56
Reactie #4

Theo 22

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 10/02/2006 om 23:56 »

Citaat
citaat van     Tegels :
Dan heb ik al problemen met de videoshow......

P.S. Pim, haal mijn filmpje er maar vanaf......

""  
Er zijn toch ook uitzonderingen. Bv als je lid bent van de NOVA. Of als Pim de bijdrage al voldaan heeft voor zijn website. Of...

groetjes,

Theo

10/02/2006 om 23:56
Reactie #5

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 10/02/2006 om 23:56 »

Zou me daar niet te druk om maken.  

11/02/2006 om 00:11
Reactie #6

Tegels

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 11/02/2006 om 00:11 »

W.b. de eerste: lid ben ik niet.... W.b. het tweede: Ik geloof niet dat Pim hiervoor dokt!!
 ""  
.

11/02/2006 om 11:09
Reactie #7

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 11/02/2006 om 11:09 »

Citaat
Bv als je lid bent van de NOVA  
Dan kun je je filmpjes alleen bij videoclubs (en wedstrijden) die aangesloten zijn bij de NOVA vertonen. Het is niet zo dat wanneer je lid bent van de NOVA dat je je filmpje, zeg in het plaatselijke museum, kan vertonen.  

11/02/2006 om 12:18
Reactie #8

Pesie

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 11/02/2006 om 12:18 »

Correct.

Het is goed te beseffen wat de kern van het Auteursrecht is (in ieder geval in Nederland). De wet beschermt een auteur automatisch, zonder dat die daarvoor iets hoeft te regelen. Muziekauteurs (componisten en tekstschrijvers) hebben, als hun muziek elders wordt gebruikt, recht op een vergoeding. Omdat het onderhandelen hierover niet eenvoudig is en het controleren of overal wel voor wordt betaald, kunnen zij deze rechten laten beheren door Buma/Stemra. B/S werkt internationaal samen met collega auteursrechten organisaties en zorgt voor de incasso, controle en (na aftrek van eigen kosten) afdracht aan de auteurs. Buma maakt bijvoorbeeld afspraken met radio, tv, brancheorganisaties (bv horeca), e.d. voor de betaling van in het openbaar en zakelijk gebruik van muziek van aangesloten muziek-auteurs. Een buitengewoon gecompliceerd werk overigens (berekeningsgrondslagen, niet altijd zijn playlisten beschikbaar, etc.). Daarnaast wordt niet in alle landen het auteursrecht even goed wordt nageleefd en zijn mensen niet altijd bereid zijn te betalen voor auteursrechten.
De NOVA heeft afspraken gemaakt met Buma voor vertoning tijdens de eigen activiteiten.

Zogenaamde 'rechtenvrije' muziek is een apart begrip in het licht van het auteursrecht. Je zou kunnen zeggen dat het moet gaan om muziek waarvan de rechthebbende auteurs aangeven dat je (al dan niet onder bepaalde voorwaarden) zonder betaling van een vergoeding de muziek mag gebruiken voor gebruik in het openbaar. Als de auteurs aangesloten zijn bij een organisatie als Buma/Stemra, dan hangt het af of B/S deze toestemming geeft. Generiek (dus wat mag in het algemeen wel en niet) danwel specifiek (is iets toegestaan in een specifieke situatie waarbij bijv auteurs zelf iets aangegeven hebben). Begrijpelijk is dit laatste niet eenvoudig, want waar liggen de grenzen? Zo maakte ik laatst een film gebaseerd op een kort bestaand verhaal, niet om commerciële redenen (maar uit de hand lopende hobby). De juriste van de uitgeverij maakte mij zeer helder duidelijk dat ik een vergoeding voor de rechten moest betalen. Immers, ik betaal toch ook voor mijn camera, de videotape, de montagesoftware, de koffie op de set, etc. Waarom niet voor het verhaal? En in andere gevallen voor de muziek?  

11/02/2006 om 13:30
Reactie #9

CCE

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 11/02/2006 om 13:30 »

Maar hoe moet het dan volgens de 'officiele' weg?
Ik heb bijv een film gemaakt met tien nummers.
Moet ik me dan aanmelden bij Buma/Stemra?
Hoe doe ik dat en vooral: hoeveel kost het?
Betaal je per nummer, of moet je 'lid' worden en per maand betalen?  

11/02/2006 om 14:23
Reactie #10

Pesie

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 11/02/2006 om 14:23 »

Casper,

Wat ga je doen met de film? Alleen thuisvertoning en niet verkopen aan 'derden'? Dan is er niet zoveel aan de hand. Zodra je verder gaat (vertoning op tv of filmtheaters e.d.) of gaat verkopen, zul je zeker wat moeten regelen. En helaas is het ingewikkelder dan ik al schreef.

Wat ik beschreef zijn auteursrechten van de componist en tekstdichter, die ooit de melodie en tekst hebben bedacht. Daarvoor dien je je bijna altijd tot Buma/Stemra te richten. Als het gaat om de 'mechanische reproductie' van bijvoorbeeld te verkopen dvd's, dien je allerlei gegevens op te geven over de muziekstukken, de lengte van de film, de oplage, etc. Allerlei zaken, aan de hand waarvan Stemra een factuur voor je zal opstellen en die dien je te betalen. Stemra geeft dan toestemming aan de partij die de dvd's dupliceert dat de muziekrechten zijn 'geregeld'. (Niet voor niets controleert Stemra of er illegale persingen worden gedaan door cd- en dvd-fabrieken; de eigen film die ik noemde mocht niet eerder worden gedupliceerd door het bedrijf voordat zij de verklaring van Stemra hadden ontvangen inzake de muziekrechten).
Wordt de film daarna ergens in het openbaar vertoond, dan zal Buma met de vertonende partij een verrekening hebben. Ofwel per productie (in bioscopen en filmhuizen) ofwel op een algemene berekeningswijze (zoals een Nova festival). Ik verwacht dat de muziekauteurs een vergoeding krijgen van Buma, in het geval van de Nova methode denk ik dat een playlist nodig is om de rechthebbenden te traceren. Dit gaat nu even boven mijn pet.

Naast de auteursrechten zoals bovengenoemd, heb je ook te maken met de opnamerechten. Als je een bestaande muziekopname gebruikt, is er ooit door een partij tijd en geld besteed om die op band/cd te zetten en 'in de markt te zetten'. Studiohuur, sessiemuzikanten, producer, promotiekosten etc. Om die muziekopname gebruiken, zul je met de rechthebbende (de platenmaatschappij) ook een deal moeten sluiten, om die geluidsopname te mogen gebruiken in jouw filmproductie. Dit is ook de reden waarom vaak muziek wordt nagespeeld/zelf ingezongen, dan heb je alleen te maken met Buma/Stemra. Want je maakt dan géén gebruik van de door de platenmaatschappij gefinancierde geluidsopname.

Gemakshalve zal ik niet verder uitwijden over de rol van de muziekuitgeverij (mederechthebbende van de auteursrechten naast de muziekauteurs) en SENA (naast auteursrecht is er ook uitvoeringsrecht).  

11/02/2006 om 14:24
Reactie #11

Bert Nieboer

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 11/02/2006 om 14:24 »

Citaat
citaat van     Casper Eskes :
Maar hoe moet het dan volgens de 'officiele' weg?
Ik heb bijv een film gemaakt met tien nummers.
Moet ik me dan aanmelden bij Buma/Stemra?
Hoe doe ik dat en vooral: hoeveel kost het?
Betaal je per nummer, of moet je 'lid' worden en per maand betalen?  

Kijk hier maar eens dan weet je alles, maar schrik niet.

http://www.bumastemra.nl/InterXtranet/binarycontent?artid=667234&contentid=662637&binid=250487  
groetjes  

Bert Nieboer

11/02/2006 om 15:25
Reactie #12

ger jansen

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 11/02/2006 om 15:25 »

Het zal zo wel moeten, maar ik als amateur videofilmpjesmaker, veeg met dat document wel iets af.
Ook als ik mijn filmpjes aan de buurman(vrouw) laat zien.  

11/02/2006 om 17:51
Reactie #13

Pesie

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 11/02/2006 om 17:51 »

Dat valt onder het privégebruik, dus daarvoor hoef je niet naar de wc toe enzo (bespaar ons de details). Kern bij het auteursrecht ligt bij openbare vertoning en verkoop e.d.  

11/02/2006 om 19:00
Reactie #14

Bert Nieboer

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 11/02/2006 om 19:00 »

Citaat
citaat van     ger jansen :
Het zal zo wel moeten, maar ik als amateur videofilmpjesmaker, veeg met dat document wel iets af.
Ook als ik mijn filmpjes aan de buurman(vrouw) laat zien.  

Maar over de buurvrouw was niets gevraagd!  
groetjes  

Bert Nieboer

Pagina opgebouwd in 0.111 seconden met 27 queries.