Uwtrouwvideograaf.nl
81 gasten, 0 leden

Top posters

13334 Berichten
8674 Berichten
5795 Berichten
5218 Berichten
4910 Berichten
4406 Berichten
3672 Berichten
3276 Berichten
  • Totaal aantal leden: 13364
  • Nieuwste lid: Aart1975
  • Totaal aantal berichten: 243268
  • Totaal aantal topics: 29765
  • Online vandaag: 96

Auteur Topic: Blu-Ray en HD-DVD  (gelezen 13548 keer)

12/11/2005 om 16:54
gelezen 13548 keer

Han the Man

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Blu-Ray en HD-DVD
« Gepost op: 12/11/2005 om 16:54 »

Wellicht leuk om te lezen. ""
In de nieuwe PC-active van deze maand staat een uitgebreid artikel over de meest recente ontwikkelingen over de Blu-Ray en de HD-DVD.
Onder meer de krampachtige strijd tussen de twee forums komt aan bod.
Tevens worden de technische opbouw en de verschillen uitgelegd.

Han ""

nb deze post is niet bedoeld als reklame voor het blad, maar ik vond het gewoon een helder en goed artikel. ""  

12/11/2005 om 18:36
Reactie #1

M&M marcel

• Information
  • Sr. Member
    • Bekijk profiel
Re: Blu-Ray en HD-DVD
« Reactie #1 Gepost op: 12/11/2005 om 18:36 »

Wat maken mensen zich daar nu al druk om.  blu-ray of HD-DVD is voor ons nog niet weg gelegt
volgens mij kan je al HD DVD's maken met DVD-RAM 8.9 G.

Ik zit al op 96 Khz sample rate te werken. Ik kijk liever naar het audio formaat op 192 KHz  

12/11/2005 om 19:15
Reactie #2

Buskees

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 12/11/2005 om 19:15 »

Het is logisch dat mensen er zich druk om maken Marcel!! We willen eigenlijk geen Deja-Vu van het HS/Betamax/V2000 verhaal. Wat mij betreft, moet er één het loodje leggen, en liefst HDDVD. Ik ben voorstander van de schijf met de meeste opslagcapaciteit!!!!

Als ik de kans krijg Han, zal ik het artikel eens gaan lezen!!  
To Boldly Go Where No One Has Gone Before

12/11/2005 om 19:31
Reactie #3

Tegels

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 12/11/2005 om 19:31 »

Ik lees dit blad niet, maar kun je ook aangeven welke kant het hoogstwaarschijnlijk op gaat? Blue ray of toch HD DVD?
 ""  
.

12/11/2005 om 20:13
Reactie #4

Junyo

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 12/11/2005 om 20:13 »

We krijgen beide formaten en het ziet er ook naar uit dat er voor beide formaten een markt zal zijn. Uiteindelijk is het voor een deel van de consumenten ook niet zo belangrijk meer welke standaard het zal worden.

Het zal hoogstwaarschijnlijk ook niet al te ingewikkeld worden om beide formaten te kunnen lezen/afspelen.

Verder zal de standaard van distributie heel binnenkort gedigitaliseerd worden, waardoor het probleem van de distributie van het ene of het andere formaat 'schijven' tot het verleden gaat behoren.
tsop ni lew teh reegirroc kI

12/11/2005 om 20:20
Reactie #5

Han the Man

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 12/11/2005 om 20:20 »

Een paar conclusies uit het artikel:

- Welke standaard het gaat worden is nog moeilijk te zeggen, beide technologien mikken op de markt voor hd-tv en data-opslag.
- Een blu-ray schijf biedt meer capaciteit met 50 gb in 2 lagen, echter schijven met meer lagen werken voorlopig alleen nog maar in het laboratorium.
- Hd-dvd heeft ook een paar troeven in handen, lage productiekosten, compatibiliteit met de huidige dvd-technologie.
Blu-ray lijkt meer op revolutie dan evolutie, en een techniek mag niet al te geavanceerd zijn om geaccepteerd te worden. Over  Blu-ray wordt al jaren gesproken en daarmee  loopt het het risiko de standaard te worden die nooit van de grond is gekomen.

Blu-ray is de meest geavanceerde techniek maar daarom nog niet de gedoodverfde winnaar.
Dus voorlopig nog afwachten.

Han ""  

12/11/2005 om 21:19
Reactie #6

Orrin

• Information
  • Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 12/11/2005 om 21:19 »

Was er niet een hele tijd geleden
iemand die iets had gemaakt waarmee je
heel veel films op een pinpas
(of iets anders van die grootte) kon opslaan.

Waar is die technologie heen?
Ik ben trots om een denneboom te zijn ""

13/11/2005 om 00:26
Reactie #7

Buskees

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 13/11/2005 om 00:26 »

Die is met hem mee het graf in gegaan (als er al wat van waar was, maar een spannend verhaal was het wel!!!!)....  
To Boldly Go Where No One Has Gone Before

13/11/2005 om 17:07
Reactie #8

vidio.barth

• Information
  • Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 13/11/2005 om 17:07 »

Citaat
citaat van     Buskees :
Het is logisch dat mensen er zich druk om maken Marcel!! We willen eigenlijk geen Deja-Vu van het HS/Betamax/V2000 verhaal. Wat mij betreft, moet er één het loodje leggen, en liefst HDDVD. Ik ben voorstander van de schijf met de meeste opslagcapaciteit!!!!

Als ik de kans krijg Han, zal ik het artikel eens gaan lezen!!  

""Weet je nog dat dcc & md op de markt kwamen? de consument wilde er niet aan.Ik heb toen gekozen voor md omdat dat veel meer edit mogelijkheden had (& toen helaas geen undo fuctie).Beide ten grave gedragen.MD is nog best een eind gekomen (dankzij de prof.markt)maar inmiddels over en uit (en sony houdt gewoon de deur op een kiertje)
Sony is bluy ray... ik droom:...prosumer camera's/pro camera's/(semi)pro audio/server backup+ bijbehorende inslot machines. ""
Kortom: bluy ray aan de produktie kant,dvdhd bij de consument(stand alone/compie branders) ""

""groeten vidio.barth  

30/11/2005 om 09:05
Reactie #9

MvR

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 30/11/2005 om 09:05 »

'Holografisch geheugen kan Blu-ray en HD-DVD bedreigen'

Door Arie Jan Stapel - dinsdag 29 november 2005 - 12:03 Bron: Redactie Tweakers.net

Wellicht hoeft de strijd tussen Blu-ray en HD-DVD niet eens meer te worden uitgevochten omdat hun opvolger, de holografische disc, volgens plan binnen een jaar op de markt zal komen. Nadat ze al eerder prototypes van holografische schijven hadden getoond, hebben het Amerikaanse Inphase Technologies en zijn Japanse partner Hitachi Maxell onlangs aangekondigd dat de schijfjes en bijbehorende drives vanaf september 2006 zullen worden geleverd. De holografische disc zal in eerste instantie een capaciteit van 300GB hebben, maar de techniek laat opschaling tot 1,6TB toe. De schijfjes zullen een diameter krijgen van 13 cm, iets meer dan een dvd, en een dikte van anderhalve millimeter.

Holodisc driveDe holografische disc werkt met een in tweeën gesplitste laserstraal, waarvan één helft door een halfdoorzichtig materiaal wordt geleid. Op dat materiaal bevindt zich een raster waar de informatie in is gecodeerd. Door samenvoegen van beide stralen kan de informatie worden uitgelezen. Per puls van de laser kunnen wel een miljoen bits worden gelezen. Dit verklaart de hoge leessnelheid, 120MBps. De grote capaciteit komt door het gebruik van driedimensionale structuren, dit in tegenstelling tot de voorgangers, die zich beperkten tot tweedimensionale.

De toepassingsmogelijkheden van een schijfje met een capaciteit van 1,6TB zijn zeer indrukwekkend. Er zouden 1,6 miljoen foto's in hoge resolutie op passen, of 240 uur video. Het zou kunnen worden gebruikt voor iemands medisch dossier, inclusief alle ooit gemaakte MRI-scans. Er kunnen een half miljoen boeken van 300 pagina's op, een complete bibliotheek. Volgens Maxell zijn de schijfjes ook voor archiefdoeleinden zeer geschikt, aangezien ze een levensduur van minstens vijftig jaar zullen hebben.
I'm out of here...

01/12/2005 om 21:25
Reactie #10

Han the Man

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 01/12/2005 om 21:25 »

Citaat
citaat van     MaikR :
 Volgens Maxell zijn de schijfjes ook voor archiefdoeleinden zeer geschikt, aangezien ze een levensduur van minstens vijftig jaar zullen hebben.  

Kijk daar hebbe we wat aan, maar over 50 jaar kan ik zo'n schijfje niet meer vasthouden...... ""

Han ""  

01/12/2005 om 22:38
Reactie #11

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 01/12/2005 om 22:38 »

Maar je kinderen wel. Maar ja, die zijn dan wrs net bezig het materiaal van de holodisc over te zetten naar zijn opvolger of diens opvolger........... ""  

05/12/2005 om 11:58
Reactie #12

Junyo

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 05/12/2005 om 11:58 »

Toen de CD op de markt kwam werd ook gesproken over een levensduur van meerdere honderden jaren. Zoals je wellicht weet is daar weinig van waar gebleken.

Daarnaast zijn de holografische discs die hier genoemd worden de eerste jaren nog extreem duur in het gebruik waardoor ze niet echt een serieuze concurrent zijn voor Blu-Ray en HD-DVD. Het zijn drie producten die niet een volledige overlap hebben in de markt en derhalve verschillende jaren naast elkaar kunnen blijven bestaan.
tsop ni lew teh reegirroc kI

05/12/2005 om 12:28
Reactie #13

MvR

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 05/12/2005 om 12:28 »

Misschien heb je gelijk, misschien ook niet.

Pas een interview met de directeur van Sandisk gelezen/gezien/gehoord (tja... word ook een dagje ouder, kon ik mijn geheugen maar bijbestellen) en die lachte al in zijn vuistje.

Laat die jongers maar standaarden opzetten met 'slechts' enkele GB's. De mediakaartjes gaan binnen zéér korte tijd veel verder. Media en data verspreiden via dat soort kaartjes is dus veel aannemelijker.

Dit staat natuurlijk los van de belangen (wensen) van de platen- en filmbonzen. Maar ook zij verliezen terrein.
I'm out of here...

13/12/2005 om 19:06
Reactie #14

MvR

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 13/12/2005 om 19:06 »

Deel 3.546.773.821 van de post-DVD standaard-oorlog:

Toshiba stelt HD DVD-introductie Japan uit

Toshiba heeft laten weten dat het er niet in zal slagen nog deze maand HD DVD-spelers in Japan te lanceren. De reden zou zijn dat de specificatie van het AACS- kopieerbeveiligingssysteem te lang op zich laat wachten.

Eerder dit jaar mikte Toshiba op een introductie in de VS vóór de feestdagen van dit jaar, maar moest dat streven laten varen. Het bedrijf lijkt nu op een lancering in zowel de VS als Japan in het eerste kwartaal van 2006 te mikken.

Ook het rivaliserende Blu-ray-formaat is afhankelijk van de AACS-specificatie, maar dit formaat zou toch pas in de lente van 2006 worden geïntroduceerd. Het heeft er nu alle schijn van dat de strijd om de gunst van de consument voor HD DVD en Blu-ray in dezelfde periode van volgend jaar in alle ernst zal losbarsten.

Het voordeel van een vroegere introductie dat HD DVD eerder leek te hebben is daarmee vrijwel volledig verdampt; de voorsprong van Toshiba's formaat zal naar verwachting hooguit enkele weken zijn.
I'm out of here...

Pagina opgebouwd in 0.145 seconden met 27 queries.