Goed, ik probeer er geen eeuwige discussie van te maken, maar er moeten toch een aantal dingen duidelijk worden gemaakt.
Dat 80% van de AV Branche op Apple draait zegt in feite nog niets.
Zoals Pim al zei kan het zo ingeburgerd zijn, dat men kiest om
daar aanvast te blijven houden.
Toch is dat niet zo, geloof me. Ik heb de afgelopen jaren bij diverse AV bedrijven stage gelopen en gewerkt. Het grootste deel werkte op inderdaad Apple. Waarom? Niet omdat ze niet anders wilden, kenden, of konden, Apple biedt gewoon een grote zekerheid als je het hebt over hun hardware, software en ondersteuning. Ze maken de hardware en software en zorgen samen met een krachtig besturingssysteem OSX (gebasseerd op UNIX) dat het simpelweg gewoon werkt en maar zelden problemen geeft.
Twee jaar geleden werkte ik part-time bij een post-productiebedrijf
dat in opdracht natuurdocu's maakte. Na 6 jaar Apple kozen ze er toen voor de Apple Setjes de deur te wijzen. Dat deden ze o.a. vanwege de opkomst van steeds meer professionele editing software binnen Windows. Bovendien was veel software financieel een stuk voordeliger. De editors kregen een complete scholing, maar uiteindelijk hebben ze er niet lang plezier van kunnen hebben. Simpelweg omdat windows niet dezelfde professionele kwaliteiten kon bieden als Apple dat deed. Om een voorbeeld te geven: Zodra er iets vastliep konden ze het hele systeem een reboot geven en waren vaak tot diep in de nacht bezig (wat niet leuk is als je zelf tape-operator bent!)om honderden beelden opnieuw te loggen omdat ze verloren waren gegaan. Dan heb ik het nog niet eens over het aantal drivers wat er per week gedownload moesten worden (had overigens niets met compatibilty van externe devices te maken). Er hing serieus een white-board met requests van drivers. Daarnaast zorgde de kaarten zelf veel voor problemen, en dat waren echt geen goedkope kaartjes! Op dit moment staat er nog slechts 1 windows set. Die wordt gebruikt voor de receptie, de rest draait weer Apple. Een kostbaar geintje zo'n mislukte switch. Bovendien lag de arbeidsproductieviteit velen malen lager als voor de switch.
Bovenstaand verhaal wil alleen maar aangeven dat het niet zinvol is om te switchen op momenten dat alles perfect draait en dat is wat Macintosh al jaren doet. Zeker nu met de kracht van UNIX behoort Macintosh tot de stabielste en krachtigste systemen ter wereld.
Het is algemeen bekend dat de eerste echte versie van Microsoft's Windows (heb ik het over '95) niets anders is dan een regelrechte (mislukte) kopie van MacOS 7.5. En met XP is dat exact zo gegaan: OSX stond model.
Wat betreft BeOS: Anno 2003 wordt het niet meer commercieel ontwikkeld. Dat is al een aantal jaartjes zo. (Bovendien
is het idee van BeOS ooit ontstaan door 2 ex-Apple medewerkers!)
Wat betreft Linux: Daar heb je het weer. Macintosh (en ook windows)
hebben er voor model gestaan. Dat Linux allang niets meer met de ware kracht van UNIX te maken heeft is bekend, alleen dat het erop lijkt. Geloof me, ik heb zelf een linux machintje staan, ben er erg tevreden mee, maar dat haalt het nog lang niet bij Macintosh. Zo denken veel grafische ontwerpers en av-'ers erover.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat het dus absoluut geen kwestie is van wat voor OS je gewend bent en daarmee doorgaat, maar meer een kwestie van wat het beste bij je werk-omstandigheden past. Apple is dus blijkbaar voor de professionele AV en grafische branche tot nu toe koploper als het gaat om het besturingssysteem, soft-en hardware.
Overigens zijn de laatste jaren ook heel veel consumenten geswitched.
Exacte getallen durf ik niet zo te noemen, er zwerven een aantal sites rond waarop dat staat, maar blijkbaar ziet men steeds meer de voordelen in van Macintosh ten opzichte van andere besturingssystemen.
Zelf werk ik thuis al een tijd met een Powermac G4 in combinatie
met Final Cut. Werkt heerlijk, geniet er elke dag van.
Ik kom uit het windows-sercuit en weet dus waar ik in het bovenstaande over praat. Afijn, het gaat er uiteindelijk om waar je voor jezelf het best mee kan werken. Voor mij is dat OSX voor een ander linux of windows maar ben dus net zo'n videofreak als jullie, heerlijk toch!?

Met nadruk wil ik nog tenslotte vermelden dat ik dit niet schrijf om iedereen aan een Apple te helpen, daar zijn verkopers voor, maar ik heb het gevoel dat het vertrouwen in Apple hier nogal laag ligt. Hoop hiermee weer een aantal dingen duidelijker te hebben gemaakt.
Groet
Michiel