Uwtrouwvideograaf.nl
41 gasten, 0 leden

Top posters

8674 Berichten
5795 Berichten
5218 Berichten
4906 Berichten
4406 Berichten
3671 Berichten
3273 Berichten
2451 Berichten
  • Totaal aantal leden: 13365
  • Nieuwste lid: Aart1975
  • Totaal aantal berichten: 243153
  • Totaal aantal topics: 29726
  • Online vandaag: 58

Auteur Topic: Optimaliseren voice over met Audition: checklist  (gelezen 905 keer)

13/11/2021 om 15:30
gelezen 905 keer

Lenzz

• Gast
Optimaliseren voice over met Audition: checklist
« Gepost op: 13/11/2021 om 15:30 »

Voor de mensen die hun voice over d.m.v. Audition (en vast ook overige toepassingen) willen optimaliseren, heb ik e.e.a. op een rijtje gezet.
Zo compact mogelijk en ontdaan van lange, vermoeiende toelichtingen.
NB. 't kan misschien zo zijn dat er ergens een niet 'sluitende' handeling is beschreven - let me know ;)

Adobe Audition – optimaliseren voice over

• Effects rack/Filter and EQ/Parametric Equalizer/High Pass filter (HP): 60Hz/Gain: 48dB >apply
• Effects rack/Filter and EQ/Parametric Equalizer/Low Pass filter (LP): verplaats deze langzaam naar links en luister (loop) wat dit doet met de
audio (testen: rond 16000Hz/18dB > apply
• Achtergrondgeluid verwijderen: neem een stuk kamergeluid op (dus zonder voice over).
Selecteren en click SHIFT + P. Het lijkt alsof er niets gebeurt. Links onderin valt wel te lezen:
‘Capture noise print etc.’ Deselecteren van de selectie. Click CTRL + A en click CONTROL+SHIFT+P
• Multiband processor/Broadcast en output aanpassen op -6dB!
• Eventueel Noise Reduction en Reduce by aanpassen > apply
• P’s, B’s, K’s en T’s reduceren: selecteer de audio van betreffende letter.
• Effects/Filter and EQ/ FFT Filter > kies Kill the mike rumble (en eventueel aanpassen) > apply
• Vaak toepassen? Click in venster FFT Filter op Star icoon en maak een favoriet aan. Onder Menu/Favorieten is deze nu te vinden. CTRL + A.
• Onder Menu/Effects/Amplitude and Compression/Single-Band Compressor > waarden wijzigen > threshold is waar het effect in werking treedt
(gem. -18dB bij voice over)/ratio is bijv. 10dB binnen laten komen en 1dB afgeven (gem. 4x:1 bij voice over).
Attack en Release op 1ms (hoe snel treedt het effect op - zo kort mogelijk houden bij voice over).
• Met voice over niet boven -3dB komen (zie rechterbalk)! < normalize to -3dB
• Limiter: oppompen van audio tot aan een vastgestelde bovengrens.
• Onder Menu/Effects/Amplitude and Compression/Hard limiter > waarden wijzigen
> Maximum Amplitude op -3dB, Input Boost gebruiken om in de buurt van de grootste piek te komen – LET OP: hoe hoger deze waarde, hoe
meer dynamiek je kwijtraakt. Het blíjft echter onder 3dB. Voorkeur: 6dB, maar dit getal kun je opschroeven om het totaal van audio dichter
bij elkaar te krijgen.
• Ademen: dit niet verwijderen, maar selecteren en via ‘blokje dB’ middenin terugbrengen naar 0dB of Edit/Insert/Silence
• Mondgeluiden: met de Spot Healing Brush Tool (B) – bovenin – kun je heel mooi in het spectrumvenster (onder de audio) ongewenste
geluiden wegbrushen (SHIFT!) >apply
Brush wordt groter door ‘Size’ (rechts hiervan) op een grotere waarde in te stellen.
• ‘Fffssss’ verwijderen: klik ‘Selectortool’ (E) – vierkantje met stippels - en maak een selectie in het ONDERSTE DEEL van het spectrum van de
te verwijderen audio.
• LET OP: soms lukt het gewoon niet om iets te fixen. Opnieuw inspreken is dan de remedie!
• Verwijderen ’s-Fluit’geluid > in spectrum geel gebied (kunnen er een paar boven elkaar zijn)
- met Selectortool een heel kleine selectie maken van dit gebied en click op Delete.
Je kunt er ook voor kiezen deze selectie 5dB te verlagen.
« Laatst bewerkt op: 13/11/2021 om 15:32 door Lenzz »

14/11/2021 om 10:29
Reactie #1

Cor V

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Re: Optimaliseren voice over met Audition: checklist
« Reactie #1 Gepost op: 14/11/2021 om 10:29 »

Geweldige samenvatting en ook een flinke klus om het op papier te zetten, lijkt me. Dank daarvoor. Ga er zeker serieus naar kijken. Ik heb zelf al wel een paar "procedures" beproefd, maar ben nog niet helemaal tevreden. Een reactie mijnerzijds gaat misschien nog even duren, want ben momenteel druk met twee projecten.

14/11/2021 om 14:15
Reactie #2

Lenzz

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 14/11/2021 om 14:15 »

Dank en succes. Heb ooit n.a.v. een cursus 'n extract gemaakt. Gebruik ook echt niet álles van wat er opgesomd wordt. Soms heb je één of meerdere zaken nodig en dan is dat snel gevonden.

14/11/2021 om 14:42
Reactie #3

Cor V

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 14/11/2021 om 14:42 »

Ik heb wel ontdekt dat er heel wat mogelijkheden zijn waarmee je kan experimenteren. In mijn geval gaat het er vooral om dat mijn eigen stem, die door de leeftijd wel wat aan kwaliteit heeft ingeboet, aantrekkelijk en ongestoord bij de "luisteraar" overkomt. Ik maak geen "echte" filmproducties meer, maar informatieve vertellingen, die met foto's en andere afbeeldingen worden toegelicht (bij "film" is dat dus andersom) en tot een filmische presentatie worden verwerkt. De vertelling moet dus bij voorkeur een soort persoonlijke uitstraling hebben en is een combinatie van research, schrijven, spreken en monteren. Bij voorkeur gaat het om zaken die voor mijzelf minder bekend zijn waardoor het bovendien ook nog een soort zelfstudie wordt.

14/11/2021 om 14:56
Reactie #4

Lenzz

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 14/11/2021 om 14:56 »

Begrijp ik.

Bij het 'audiobedrijf voor mensen met een visuele handicap' waar ik o.a. gewerkt heb, hadden we zo'n 85 vrijwilligers. Een ieder had z'n eigen klankkleur instellingen (het woord mag aan elkaar geschreven worden, maar ik doe dit bewust voor mensen met een leeshandicap)  :grin:

Tevens, wat je stelt, de stemconditie verandert doorgaans met de jaren. Je kunt dus niet klakkeloos uitgaan van een klankkleur van 15/20 jaar geleden, afhankelijk van.

Ach, al die factoren....

Pagina opgebouwd in 0.076 seconden met 26 queries.