Ja iDD tegenwoordig veel kunststof lenzen, alles veranderd hé.
Ik heb hier ook nog oudere lenzen liggen die toen meer dan 10.000 euries gekost hebben (toen nog in Belgische (+400.000) Franken hahaha) je kon er toen 4 auto's voor kopen pffff. De Linhof balg camera heb ik nog verkocht (daar is nog wel vraag naar, ze worden ook nog nieuw gemaakt) maar de peperdure midden formaat lenzen geraak je aan de straatstenen niet meer kwijt. Ik ken ze ook nog wel die uitvouwbare balgkameraatjes, een vriend van me kwam laatst met zo een ding af en dacht dat hij een kapitaal in handen had, was ook helemaal in bubbelplastiek gewikkeld hahahaha,,, toen ik zij dat hij daar geen €50 voor kon krijgen viel hij van zijn stoel haast hahahaha
Zo een Linhof daarentegen gaat nog wel een goede prijs, 2dehands verkopen ze om en bij de €2500 met 1 90mm lensje en 1 rug van 4x5", ze zijn dan ook nog erg gewild voor architectuur en product fotografie, zeker als je met perspectiefverschuivingen wil werken.
Maar als je glas(lens) goed bewaard (niet vochtig dus) dan blijven ze goed. Bij de oudere lenzen is het wel een beetje opletten, want 2 lezen van dezelfde maker met dezelfde eigenschappen zijn niet altijd gelijk. Dat komt natuurlijk omdat ze toen der tijd nog handmatig geslepen werden en er dus geen 2 exact gelijk zijn aan elkaar. Ik weet nog dat ik voor mijn midden formaat camera eerst de lens wilde testen voor ik ze betaalde, dat kon toen nog hahaha...
Niet alles verbeterd in de tijd maar sommige dingen dus wel............