Uwtrouwvideograaf.nl
127 gasten, 0 leden

Top posters

8674 Berichten
5795 Berichten
5218 Berichten
4898 Berichten
4406 Berichten
3668 Berichten
3238 Berichten
2490 Berichten
  • Totaal aantal leden: 13201
  • Nieuwste lid: Robstv
  • Totaal aantal berichten: 242670
  • Totaal aantal topics: 29652
  • Online vandaag: 130

Auteur Topic: De oudjes doen het nog best!  (gelezen 341 keer)

29/06/2021 om 12:32
gelezen 341 keer

Desert

• Information
  • Hero Member
  • Just one more thing...
    • Bekijk profiel
De oudjes doen het nog best!
« Gepost op: 29/06/2021 om 12:32 »

De oudjes doen het nog best!
140 jaar oud objectief en 4K.

29/06/2021 om 13:04
Reactie #1

Catmen

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Re: De oudjes doen het nog best!
« Reactie #1 Gepost op: 29/06/2021 om 13:04 »

Prachtig toch? En nog lenzen van ECHT glas, voor zo ver ik al begreep zitten die nu nog alleen in de duurdere segment camera,s maar kan er naast zitten natuurlijk. Het resultaat is echt wel verbijsterend.
Ik bezit ook nog zo’n oude uitplooiende balg camera (foto toestel)  hij zal nog wel werken maar daar een film cassette voor vinden zal zoekwerk kosten, maar heb intussen al zo’n vier andere fototoestellen gehad die wat makkelijker waren, ik erfde hem van mijn pa die hem dan weer voor iets ruilde met een Duitse soldaat in de tweede wereld oorlog, die op de vlucht was voor oprukkende geallieerden, de camera/foto toestel zal nu dus minstens 76 jaar oud zijn. Toen ik jong was en op verlof ging met èèn of andere vereniging kreeg ik hem mee, herinner me nog dat ik de film in de camera moest plaatsen afgedekt met een jas of zo tegen direct licht, prutsen was dat, dan zijn de huidige camera’s vèèl gebruiksvriendelijker geworden, dat is dan weer een enorme verbetering tegen over vroeger. Ik liet de camera eens zien aan de kleindochter, dat gezicht man! Bijna een breuk gelachen.
Catmen

30/06/2021 om 11:58
Reactie #2

GiBphoto

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Re: De oudjes doen het nog best!
« Reactie #2 Gepost op: 30/06/2021 om 11:58 »

Ja iDD tegenwoordig veel kunststof lenzen, alles veranderd hé.
Ik heb hier ook nog oudere lenzen liggen die toen meer dan 10.000 euries gekost hebben (toen nog in Belgische (+400.000) Franken hahaha) je kon er toen 4 auto's voor kopen pffff.  De Linhof balg camera heb ik nog verkocht (daar is nog wel vraag naar, ze worden ook nog nieuw gemaakt) maar de peperdure midden formaat lenzen geraak je aan de straatstenen niet meer kwijt. Ik ken ze ook nog wel die uitvouwbare balgkameraatjes, een vriend van me kwam laatst met zo een ding af en dacht dat hij een kapitaal in handen had, was ook helemaal in bubbelplastiek gewikkeld hahahaha,,, toen ik zij dat hij daar geen €50 voor kon krijgen viel hij van zijn stoel haast hahahaha
Zo een Linhof daarentegen gaat nog wel een goede prijs, 2dehands verkopen ze om en bij de €2500 met 1 90mm lensje en 1 rug van 4x5", ze zijn dan ook nog erg gewild voor architectuur en product fotografie, zeker als je met perspectiefverschuivingen wil werken.
Maar als je glas(lens) goed bewaard (niet vochtig dus) dan blijven ze goed. Bij de oudere lenzen is het wel een beetje opletten, want 2 lezen van dezelfde maker met dezelfde eigenschappen zijn niet altijd gelijk. Dat komt natuurlijk omdat ze toen der tijd nog handmatig geslepen werden en er dus geen 2 exact gelijk zijn aan elkaar. Ik weet nog dat ik voor mijn midden formaat camera eerst de lens wilde testen voor ik ze betaalde, dat kon toen nog hahaha...
Niet alles verbeterd in de tijd maar sommige dingen dus wel............
7x GoPro - Sony HDR-CX625 - Panasonic HDC-HS700 - Sony AX53 - Sony A6000 - Canon XA20 - Sony AX2000
DJi mini 2 drone - Beholder DS1 gimbal
PC: ASUS Workstation i9-10920X - 128Gb RAM - MSi GTX 1060 6Gb
https://lightshelter.be

Pagina opgebouwd in 0.104 seconden met 27 queries.