Het zal een eeuwige strijd blijven tussen Windows en Mac vermoed ik (alhoewel).
Voor Bill zal het niet uitmaken beide systemen brengen voor hem geld in het laadje, MAc is namelijk a 3x op de fles gegaan en de derde keer heeft Bill gewoon de boel opgekocht. Vandaar ook dat toen in de Mac een INTEL processor kwam te zitten (Intel ook opgekocht door Bill).
Ook de schermen voor een Mac zijn vel betere, ja zeker, het zijn gewoon Samsung schermen alleen 2x zo duur. Het zijn dingen die je vaak niet weet, maar het is maar waar je blij mee bent toch. Als je er gelukkig mee bent is de prijs niet teveel uiteraard.
Je moet werken met een systeem dat je ligt, Mac ligt mij helemaal niet (en ik heb er genoeg mee moeten werken om het te kennen) dus gebruik ik het Windows systeem.
Wat mij ook stoort is de totalitaire controle die Mac uitvoert, plus het feit dat je eigenlijk geen bezitter van je systeem bent.
Jaartje terug kwam een vriend van me met zijn iPad naar me, hij was zijn paswoord kwijt geraakt en vroeg me op dat ding te resetten...
Dat bleek niet volledig te lukken en hij kon dus geen Apps meer op zijn iPad zetten, ook de foto's kregen we niet verwijdert.
Dus wij maar de Mac-store, man wat is dat een elitair volkje (waar wij mee te maken kregen dan toch).
Verhaal:
ZIJ: Neen mijnheer dat kan je niet resetten.
Wij: wat moeten we dan doen?
ZIJ: U kan een nieuw kopen mijnheer.
WIJ: Hoezo, is dit versleten dan? we willen helemaal geen nieuwe.
ZIJ: U kan deze achterlaten dan recycleren wij die.
Wij: dus het kan nog wel werken? Wil u dan dat paswoord resetten.
ZIJ: Dat kunnen we niet mijnheer.
Wij: Ok dan zullen we hem zelf we wegsmijten thuis.
Zij: U weet toch mijnheer dat u dat niet mag, u hebt alleen gebruikersrechten op het toestel.
Wij: nee dat weten we niet, maar we gaan die niet afgeven.......
Na veel vijven en zessen, kon het blijkbaar toch wel om het paswoord te resetten, maar het zou €350 kosten.
WIj: u wil ons niet helpen met het paswoord dus, wij zijn klant en u wil ons niet helpen tenzij we €350 neertellen.
Zij: Ja mijnheer
Wij: maar voor dat geld kopen we een nieuwe Samsung
Zij: dan moet u die rommel maar kopen.
Wij: dan zullen we dat doen, en deze wordt dan geliquideerd.
Zij: dat mag u niet mijnheer
Wij: kijk dan eens,,, en we braken de iPad op onze knie in stukken in de winkel aldaar,,,
Je had die man zijn ogen moeten zien... hahaha
Zijn meteen een Samsung gaan halen en mijn vriend is wat blij dat hij nu een samsung heeft,,,
Wat is het beste systeem,,, Ze zijn beiden goed en aan elkaar gewaagd, zou het ene minder goed zijn dan het andere dan zou er ook maar 1 overschieten toch.
Het gaat om andere kwesties, wil ik het design, en ben ik bereid om daar zoveel geld voor neer te tellen, kan ik leven met die totale controle van Mac zelf of wil ik toch wat meer vrijheid over mijn systeem. Rekening houdend dat die vrijheid ook resulteert in "meer" virussen die er in omloop komen. Elk voordeel heeft zijn nadeel...
Ik heb nog een Mac staan, omdat Mac gebruikers dachten dat een foto verminkt werd als die op een windows systeem bewerkt werd (hahahaha), Feit was wel als ik een .TIF bestand vanuit de Windows op een Mac opende dat die gekoppeld werd met de viewer en niet met Photoshop (kwestie van tags), dus opende ik die even op een Mac en savede de die opnieuw en dan opende die wel in Photoshop... En in de begintijd moest elke opmaak gemaakt worden op QuarkXPress en die was toen nog niet voorradig voor Windows tot later, want de nieuwe garde ontwerpers schakelde meer en meer over naar Windows systemen en gingen dan maar gebruik maken van Indesign, dus zagen ze hun markt slinken. Dus ook maar snel een versie voor WIndows op de markt gebracht hahaha... Toch te laat vrees ik (ook door de kostprijs) nu wordt er meer gebruik gemaakt van Indesign dan van QuarkXPress.
Hoe snel iets van super populair naar (bijna) onbestaande kan evolueren.
Bon lang relaas, maar in corona hebben we tijd ervoor hahaha
"In a nutshell", kies voor een systeem wat je ligt, waar je u goed bij voelt, de software kwaliteit is gewoon gelijk oplopend en vergelijkbaar met elkaar.