Ja iDD Brandaris, bij film vind ik het nog een voordeel heel dat digitaal gedoe, maar voor fotografie is het meer nadeel dan voordeel vind ik.
Vroeger moest je als fotograaf goed je vak kennen, op voorhand bepaalde dingen bepalen, nu koop je een digitaal toestel en ze noemen zichzelf "fotograaf", we maken een paar duizend opnames en dan zit er wel 1 tussen die aanvaardbaar is. Dit heeft dan in mijn ogen niets meer met fotografie te maken en heeft heel het vak van fotograaf naar de Filistijnen geholpen. Vooral in de modelfotografie, modellen gaan in op verzoeken van deze "nieuwe" fotografen en krijgen uiteindelijk niets van kwaliteit terug. Ze raken gefrustreerd, stoppen met hun hobby, of gaan geld vragen i.p.v. dat ze geode foto's krijgen en we zijn daardoor in een omgekeerde wereld geraakt, de klant die geld vraagt aan de bakker om zijn brood te eten dus.
Dat is ook één van de redenen dat ik met video begonnen ben, om een film te maken moet je wel op voorhand weer nadenken wat je gaat doen, welke sfeer je wil creëren hoe je de montage al ziet, en zo meer. Omdat je niet zomaar in het wilde weg kan werken heeft de digitale evolutie hier wel een meerwaarde toegevoegd in tegenstelling tot de fotografie. En vooral ook de beeldkwaliteit is er fel op vooruit gegaan, vroeger video op tape zelfs na 3 (copy)generaties werd het beeld al onaanvaardbaar, en je had minimaal al 3 (copy)generaties nodig,,, copy 1 = camera,,, copy 2 = montage,,, copy 3 = klant...
Tja niet elke evolutie wil ook per definitie zeggen dat het vooruitgang betekend...