De map AUDIO_TS is idd leeg, de map VIDEO_TS bevat alles. In VIDEO_TS staan .VOB bestanden die in een mediaplayer gewoon beeld en geluid geven. Alleen de menu structuur, overgangen etc. ben ik dan kwijt.
Ik ga sowieso alle DVD's naar mijn PC kopieëren als back-up. Ik realiseer me dat DVD's old school zijn, alleen denk ik wel dat gebrande schijfjes in glossy geprinte hoesjes minder snel bij het oud vuil belanden dan een hard disk die het een keer niet meer doet. Dus ik ga voor beide opties. Ik wil al mijn kinderen zo'n stapeltje schijfjes meegeven. Goed gebrande DVD's gaan bij voorzichtig gebruik volgens mij deccenia mee.
Alle originele videobandjes bewaar ik ook gewoon, een DVD is corrupt geworden, dus die moet ik weer opnieuw maken. Ik start dan m'n oude XP PC op met FireWire kaart die ik aansluit op m'n Sony Digital 8 Cam. Die doet het nog probleemloos en converteert ook Video-8 en Hi-8. Ik heb begrepen dat dat niet meer mogelijk is op een Windows-10 PC. Die ondersteunt geen FireWire meer.
Het is ook allemaal ouder materiaal, van toen de kinderen nog klein waren... Ik merk dat met de opkomst van de digitale fotografie, en onze kids pubers werden, er steeds minder gefilmd werd. Af en toe schiet ik nog een kort filmpje met mijn smartphone, maar met mijn dslr's waarmee ik FF Full HD kan schieten doe ik dat eigenlijk nooit.