Qua kwaliteit kun je op zoek gaan naar de uitvoering van de microfoon, maar ook naar de specs. Soms gaat het samen, maar soms ook niet. Dan ben je blij verrast dat een veel prettiger geprijsde microfoon qua prijs/kwaliteit bovengemiddeld scoort.
Zo heeft de meest prijzige microfoon in deze vergelijking toch te weinig specs naar m'n zin. Uiteraard zullen deze op te vragen zijn, maar ik ben toch in eerste instantie altijd terughoudend als HQ producten niet strooien met specs.
Heb zélf die ervaring en lees ook wel 'ns van audio pro's die zich over een vergelijking tussen microfoons verbazen.
Als ik de 'wervende' teksten lees, dan valt 1 ding al direct op: hoe goedkoper de microfoon, hoe minder men de specs in de strijd gooit. Volledig begrijpbaar, want dit vormt dus niet de kracht van zo'n product. Mogelijk is de uitvoering enigszins van belang, aangezien je in vochtige omstandigheden kunt verkeren en 'n goede grip wilt hebben.
Persoonlijk ga ik graag voor het ultieme, indien dit betaalbaar is voor mij én ik de afweging heb gemaakt hoe vaak ik een product ga gebruiken. Beetje 1+1=2, maar toch...
Ik zet maar even de meest bepalende zaken op 'n rijtje:
Richtmicrofoon Pro € 649,95
Afstand: ± 200 mtr
Voeding: 9v./100 uur
Veilige demping: 95 dB
Voeding: Batterij
Hoofdtelefoon/Bionic ear: inclusief.
Hi Sound Mono Parabool Microfoon € 459.-
Afstand: 100 mtr (in ideale omstandigheden)
Voeding: 9v./40 uur
Versterking:
Audiobereik: 100Hz – 20kHz
Eigen ruis: 14 dB
Microfoon(s): Heeft een combi van 3 microfoons
Voeding: Plug in power. Dus je camera moet de microfoon van voeding (3-5 volt) voorzien.
Parabolische richtmicrofoon € 289,95
Afstand: 100 mtr (in ideale omstandigheden!)
Voeding: 9v./40 uur
Veilige demping: 95 dB
Versterking: 40 dB (dit is enorm veel, houdt rekening met veel bijkomende ruis die na compressor/limiter de kwaliteit van het vogelgeluid weer doet afnemen!)
Audiobereik: niet bekend
Eigen ruis: niet bekend