Uwtrouwvideograaf.nl
18 gasten, 0 leden

Top posters

13334 Berichten
8674 Berichten
5795 Berichten
5218 Berichten
4909 Berichten
4406 Berichten
3672 Berichten
3276 Berichten
  • Totaal aantal leden: 13364
  • Nieuwste lid: Aart1975
  • Totaal aantal berichten: 243212
  • Totaal aantal topics: 29746
  • Online vandaag: 15

Auteur Topic: Is deze klantbenadering normaal bij Magix?  (gelezen 3670 keer)

23/02/2020 om 20:00
gelezen 3670 keer

Frans7

• *
  • Information
  • Newbie
    • Bekijk profiel
Is deze klantbenadering normaal bij Magix?
« Gepost op: 23/02/2020 om 20:00 »

Hallo videovrienden/forumleden,

Is onderstaande omgang met klanten tegenwoordig normaal bij Magix?

In de afgelopen jaren heb ik 16 Magix programma’s gekocht en op de Magix-site geregistreerd, waaronder 7 achtereenvolgende versies van Video deluxe. Ik was altijd erg tevreden over de kwaliteit van de programma’s en de klantenservice van Magix als iets eens een keer niet direct goed werkte.

In 2017 kocht ik Magix Video deluxe Premium in doos. In de reclame stond dat het inclusief 1 jaar gratis updateservice was en dat Vasco da Gama als bonussoftware erbij geleverd zou worden. En inderdaad, ook op de doos staat:
“Nu inclusief Updateservice; 1 jaar alle nieuwe functies gratis; Altijd de nieuwste versie; Programma onbepaalde tijd te gebruiken”.

Onverwacht bleek kort daarna dat ik voor lange tijd niet in de gelegenheid zou zijn het programma te installeren en in gebruik te nemen. Ik heb toen direct met Magix contact opgenomen en zij verzekerden mij dat ik het product ook later kon installeren wanneer ik in de gelegenheid zou zijn videomontage weer op te pakken, zelfs als dat een paar jaar later zou zijn. De datum van registratie van het product zou doorslaggevend zijn en zou ook de startdatum zijn van de updateservice. Ook de bonussoftware zou inbegrepen blijven, zelfs als ik een paar jaar later zou installeren.

Drie maanden geleden, in december 2019, was ik terug en eindelijk in de gelegenheid  om videomontage weer op te pakken. Ik installeerde succesvol mijn Video deluxe Premium en tevens de meegeleverde Vasco da Gama versie 9. Beide programma’s, dus ook Vasco da Gama v9, functioneerden prima. Ik registreerde mijn Video deluxe Premium op 8 december 2019 op mijn Magix account. Vervolgens ben ik Video deluxe gaan updaten met de ingebouwde actualisatiefunctie. En inderdaad, zoals beloofd, bereikte het programma na enkele actualisatierondes de 2020 versie. Alsof ik het programma pas in december gekocht had. Tijdens het actualiseren werd Vasco da Gama v9 vervangen door v11.

Aanvankelijk leek alles prima in orde, maar al snel ontdekte ik dat Vasco da Gama niet wilde starten. Het programma wilde eerst een serienummer. In de verpakking was echter geen serienummer voor Vasco da Gama aanwezig. Er was wel een serienummer voor Video deluxe Premium, maar dat paste niet op Vasco da Gama v11.
Volgens de uitgever (MotionStudios) van Vasco da Gama moest ik voor een serienummer bij Magix zijn. De Nederlands sprekende contactpersoon van Magix wilde mij echter geen serienummer voor Vasco da Gama v11 geven. En Vasco da Gama v9 kon ik ook niet meer gebruiken omdat het overschreven was door v11.

Ik heb nu dus betaald voor een programma inclusief bonus software, maar uiteindelijk heb ik alleen het programma gekregen zonder bonus software. Zo was het mij in het telefonisch contact in 2017 niet verteld.

Magix gaf diverse redenen waarom ze op dit gebrek geen support konden geven:
-   “Inderdaad leveren wij nog support voor onze MAGIX software. Maar niet voor destijds gratis bijgeleverde plugins. Dit is gewoon niet mogelijk omdat er b.v. de codecs niet meer geldig zijn.”

Codecs niet meer geldig??? Vreemd, Vasco da Gama functioneerde nog goed voordat ik begon met het actualiseren van Video deluxe. Ik geloof eigenlijk niet dat het iets met de codecs te maken heeft.

-   “Bonus software wordt geleverd bij nieuwe installaties en betaalde update-service”

Zijn er dus 2 soorten updateservice? “Nu inclusief 1 jaar updateservice”, zoals op de doos staat en betaalde 1 jaar updateservice (waarbij bonus software is inbegrepen)?
Waarom wordt bij aankoop maar 1 soort updateservice genoemd? Waarom geeft Magix  dat verschil niet duidelijk aan op of in de verpakking of anderszins bij aankoop? Nergens wordt vermeld dat de inbegrepen 1 jaar updateservice een uitgeklede versie is en dat er ook nog zoiets als een betaalde updateservice is. Zelfs op de website is Magix hier niet transparant over. Zie:
https://www.magix.com/int/support/update-service/ .
Er staat letterlijk: “All new features and extras for 1 year”.
Merk op: “and extras”.

Door de bonus software in werkelijkheid niet te vertrekken of te updaten en dat ook niet expliciet te vermelden bij aankoop handelt Magix mijns inziens misleidend en in strijd met het Europees consumentenrecht. Ook op de Duitse Magix gebruikers site (www.magix.info/de/video-forum/ ) wijzen forumdeelnemers er op dat Magix in strijd met het consumentenrecht handelt.

Om de bonus software te kunnen gebruiken, moet ik dus nogmaals 1 jaar updateservice kopen, ondanks dat ik voor dit jaar al een updateservice heb die was inbegrepen bij het pakket.
Anders heb ik wel betaald voor het programma inclusief Vasco da Gama, maar heb uiteindelijk alleen het programma zonder bonus software.

De Nederlandse Magix support stelde in haar laatste antwoord: “Inderdaad leveren wij nog support voor onze MAGIX software. Maar niet voor destijds gratis bijgeleverde plugins.”
Op 25 januari 2020 heb ik Magix gevraagd of, als ze dan geen support kunnen leveren op de bijgeleverde plugins, ze dan op zijn minst support kunnen leveren voor de bonus software die hoort bij Magix Video deluxe Premium op het moment van activeren: 8 december 2019.
Op deze vraag van 25 januari 2020 heb ik tot op vandaag, 4 weken later, nog geen antwoord.

(Overigens staat op de verpakking niet dat de plugins gratis zouden zijn. Ze zijn gewoon inbegrepen bij de prijs van het pakket en een deel van de prijs kan best aan de plugins toegerekend zijn.)
Ten slotte heb ik betaald voor een product inclusief bonus software. Dat staat duidelijk op de verpakking en op de website. Toen ik in 2017 vroeg of ik ook later mocht activeren is er ook niet bij gezegd dat de bonus software dan zou komen te vervallen.

Deze klantonvriendelijke behandeling was ik niet gewend van Magix.
Is er iets veranderd bij Magix? Is deze klantbenadering tegenwoordig normaal? Kan ik beter overstappen op een ander programma?
« Laatst bewerkt op: 23/02/2020 om 20:02 door Frans7 »

26/02/2020 om 09:47
Reactie #1

Cor V

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Re: Is deze klantbenadering normaal bij Magix?
« Reactie #1 Gepost op: 26/02/2020 om 09:47 »

Volgens mijn bescheiden mening zijn "bonus" programma's of plug-ins die bij andere software worden meegeleverd alleen maar promotie middelen om gebruikers over te halen tot aanschaf van die software. Daarom zijn ze meestal ook niet geheel volledig of ligt er een belangrijke upgrade op de plank. Het "gratis" heeft in dit soort gevallen bijna altijd een commerciële reden en dat is ook logisch.

26/02/2020 om 15:42
Reactie #2

Lenzz

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 26/02/2020 om 15:42 »

Beste Frans7: u hebt duidelijk de moeite genomen om op dit platform uw issue duidelijk te verwoorden.

Heb uw relaas ook met aandacht gelezen.

Ik werk niet bij de klantenservice/Customer service van Magix en hoef me dus niet politiek correct uit te laten, maar ik begrijp uw issue volledig.

U hebt vanuit vertrouwen steeds keurig alle updates uitgevoerd en betaald, maar voelt zich nu in 'de nek gescheten' (sorry, het zal met Carnaval te maken hebben dat deze term in me op komt) en uiteraard tekort gedaan qua service en functionaliteit.

Om kort te gaan: afgaand op uw opsomming van feiten en ervaringen vermoed ik dat men bij Magix u met een kluitje het riet in wil sturen. Reden: men overziet alle ontwikkelingen (lees: incompatible updates van softwareconnecties) niet. Hierdoor blijft men met vraagstukken zitten die de service naar consumenten overstijgen.

Wie zit met de poep (Eng. werd niet geaccepteerd)?

Inderdaad...

« Laatst bewerkt op: 26/02/2020 om 15:46 door Lenzz »

27/02/2020 om 03:11
Reactie #3

Frans7

• *
  • Information
  • Newbie
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 27/02/2020 om 03:11 »

Beste Cor V,

Ik ben helemaal met je eens dat uitgevers van bonus software en plug-ins je in het algemeen graag meer verkopen. De Vasco da Gama versie die bij Video deluxe geleverd wordt biedt echter wel erg veel mogelijkheden.
Ik heb ook VdG versie 8 en daarmee destijds een indrukwekkende inleiding en tussenstukjes voor een reisvideo kunnen maken. Helaas staat die versie op een 32-bit computer en Video deluxe werkt tegenwoordig op 64-bit, evenals VdG v9. Die staan dus op een nieuwere computer. (Overigens kreeg ik bij VdG v8 destijds van Magix wel een serienummer, maar dat werkt niet op v11.) Ook andere gebruikers van de VdG plug-in op andere Video deluxe (sub)forums zijn enthousiast over het programma.
Overigens denk ik dat Magix vast wel wat moet betalen aan MotionStudios voor het meeleveren van Vasco da Gama. En ik als klant heb dus ook betaald voor bonus software bij het hoofdprogramma.

27/02/2020 om 10:12
Reactie #4

hvanhal

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 27/02/2020 om 10:12 »

Citaat van: Frans7

Overigens denk ik dat Magix vast wel wat moet betalen aan MotionStudios voor het meeleveren van Vasco da Gama. En ik als klant heb dus ook betaald voor bonus software bij het hoofdprogramma.

Wat let U om versie 9 opnieuw te installeren, datgene waar u voor "betaald" heeft. Ik heb nog nooit gehoord dat een leverancier verantwoordelijk is voor toekomstige updates van plugins van derden die met een eerdere versie voor een habbekrats meegeleverd werden. Meestal mag je al blij zijn als de destijds meegeleverde plugins in een nieuwere versie van de NLE nog werken. En dat 3 jaar na aankoop datum. U durft.

27/02/2020 om 12:20
Reactie #5

Cor V

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 27/02/2020 om 12:20 »

Zelf was ik jaren geleden één van eersten hier (samen met twee andere deelnemers) die VdG hebben aangeschaft. Ongetwijfeld zal er inmiddels veel aan verbeterd en uitgebreid zijn. Maar ik ben van mening dat zulk soort routeanimaties een beetje uit de tijd zijn. Het komt in een film bij mij altijd nogal oubollig over en voelt dan ook wat amateuristisch aan. Je kan je ook afvragen wat zoiets eigenlijk zou moeten kunnen toevoegen aan een goede film.

28/02/2020 om 16:49
Reactie #6

GiBphoto

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 28/02/2020 om 16:49 »

In AE maak je de mooiste route animaties....

Op deze link kan je de animatie zien gemaakt in AE (na de titeling)

EN hier heb ik even een ander programma gebruikt omdat het maken in AE toch wel wat tijd vergt...

« Laatst bewerkt op: 28/02/2020 om 16:56 door GiBphoto »
7x GoPro - Sony HDR-CX625 - Panasonic HDC-HS700 - Sony AX53 - Sony A6000 - Canon XA20 - Sony AX2000
DJi mini 2 drone - Beholder DS1 gimbal
PC: ASUS Workstation i9-10920X - 128Gb RAM - MSi GTX 1060 6Gb
https://lightshelter.be

28/02/2020 om 23:02
Reactie #7

hvanhal

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 28/02/2020 om 23:02 »

Citaat van: GiBphoto

Beetje slordig als je titeling al meteen met een spelfout begint.,.Gibphoto presents...

02/03/2020 om 13:51
Reactie #8

Frans7

• *
  • Information
  • Newbie
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 02/03/2020 om 13:51 »

Citaat van: hvanhal

Wat let U om versie 9 opnieuw te installeren, datgene waar u voor "betaald" heeft. Ik heb nog nooit gehoord dat een leverancier verantwoordelijk is voor toekomstige updates van plugins van derden die met een eerdere versie voor een habbekrats meegeleverd werden. Meestal mag je al blij zijn als de destijds meegeleverde plugins in een nieuwere versie van de NLE nog werken. En dat 3 jaar na aankoop datum. U durft.

Beste hvanhal,

Vasco da Gama v9 staat inderdaad op de CD die ik kocht, maar het werkt alleen als de oorspronkelijke Video deluxe nog op de computer staat. Met de geactualiseerde VDL werkt VdG niet. Bovendien wordt het bij het actualiseren en "Extra inhoud installeren" overschreven door v11, die alleen werkt met een serienummer dat de Nederlandse helpdesk-dame niet wil geven. Versie 9 had geen serienummer nodig.

Durf? Nee het was geen durf. Tevoren, in 2017, heb ik rechtstreeks aan Magix gevraagd wat de consequenties waren als ik pas een paar jaar later zou installeren. De contactpersoon van Magix destijds verzekerde mij ervan dat het zou zijn alsof ik de meest recente versie zou installeren, inclusief bonus software. De datum van registratie bij Magix (8 december 2019) zou doorslaggevend zijn. Zo staat het ook in mijn verhaal hierboven.
Zou Magix gezegd hebben dat ik niet zo lang zou kunnen wachten met installeren of dat het programma en/of de bonus software niet compleet zouden zijn, dan zou ik de CD-box aan een andere video-hobbyist hebben weggegeven, al dan niet tegen een kleine vergoeding.
« Laatst bewerkt op: 02/03/2020 om 14:10 door Frans7 »

02/03/2020 om 14:10
Reactie #9

Frans7

• *
  • Information
  • Newbie
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 02/03/2020 om 14:10 »

Citaat van: GiBphoto

Beste GiBphoto,

Het zal waarschijnlijk een kwestie van smaak zijn, maar wat betreft visuele beleving vind ik Vasco da Gama onvergelijkbaar veel beter dan AE. Zie onderstaande animatie die ik destijds als intro gemaakt heb met VdG v8 op mijn oude 32-bits computer:
https://1drv.ms/u/s!AmtR80xxgShoh3o_y5OGEagvR5uR?e=f0nYye

Het voertuig (in dit geval het vliegtuig) in 3D, de bolle aarde, de mogelijkheid om met de camera om het vliegtuig heen te bewegen, zulke krachtige visualisaties ken ik niet van AE of Travel Maps.
En dit is destjds gemaakt met een VdG v8 (inclusief serienummer) die gewoon als bonus software bij VdL 2015 geleverd is.

03/03/2020 om 09:34
Reactie #10

Cor V

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 03/03/2020 om 09:34 »

Het ziet er allemaal leuk uit en het lijkt spannend. Maar naar mijn idee is in een goede film de toegevoegde waarde van dit soort animaties maar zeer gering en wellicht zelfs wel iets overdreven. Het uitbeelden van zo'n vliegtocht met goed gekozen toepasselijke shots en een zorgvuldige découpage zou mij meer bekoren. Alleen al omdat het meer beleving en (beeld)informatie kan opleveren.

04/05/2021 om 16:39
Reactie #11

egelantier

• Information
  • Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 04/05/2021 om 16:39 »

Cor, het is natuurlijk aan de maker van het geheel waar hij voor wil kiezen, ook al vind jij het (terecht of niet) oubollig en niet mooi. Wat mooi gevonden wordt, is discutabel.

04/05/2021 om 17:15
Reactie #12

Cor V

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 04/05/2021 om 17:15 »

Leuk dat je (volgens de vastlegging binnen dit forum) na 7 jaar hier weer eens reageert! Deze topic is ook al weer meer dan een jaar oud en ik heb trouwens over dit onderwerp nog steeds dezelfde mening, toen voorzien van een poging om die te onderbouwen. Dat laatste zou die door jou genoemde "maker" ook eens moeten doen...

07/05/2021 om 12:17
Reactie #13

Jan-Willem

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 07/05/2021 om 12:17 »

De overeenkomst is tot stand gekomen bij de aankoop. Dat was in 2017. De leverancier is coulant geweest door de begindatum van de updateservice door te schuiven. De status van extra meegeleverde software is vaker onduidelijk, termen als bonus, gratis etc geven nog geen helderheid of je daarmee dezelfde rechten verwerft als met de andere delen van de aankoop.
De leverancier lijkt nu VdG niet meer in het aanbod te hebben. Dat kan het voor hen  lastig maken om nog een updatelicentie te verstrekken. De nieuwe versie van Magix lijkt dezelfde soort functionaliteit aan boord te hebben. Daarmee zouden ze kunnen vinden dat ze in een alternatief voorzien.

Ik denk dat je de suggestie zou kunnen volgen zoals hierboven gedaan om van VdG versie 9 opnieuw te installeren. Met een beetje mazzel draait dat naast de nieuwe versie van Magix. Veel plezier met je hobby.

Pagina opgebouwd in 0.1 seconden met 25 queries.