Uwtrouwvideograaf.nl
72 gasten, 0 leden

Top posters

8674 Berichten
5795 Berichten
5218 Berichten
4906 Berichten
4406 Berichten
3671 Berichten
3273 Berichten
2453 Berichten
  • Totaal aantal leden: 13363
  • Nieuwste lid: Aart1975
  • Totaal aantal berichten: 243149
  • Totaal aantal topics: 29726
  • Online vandaag: 75

Auteur Topic: privacy en eigendomsrechten  (gelezen 1505 keer)

10/06/2018 om 15:35
gelezen 1505 keer

Ronald71

• Information
  • Full Member
    • Bekijk profiel
privacy en eigendomsrechten
« Gepost op: 10/06/2018 om 15:35 »

De nieuwe privacy-wetgeving lijkt helemaal gericht op situaties waarbij je volledig "grip" hebt op de mensen die je filmt. Ik bedoel: als je bij een gebeurtenis omstanders filmt, dan is het, in mijn ogen, niet te doen om van iedereen op papier toestemming te vragen. Ook is het niet te doen om diverse personen die ergens in het publiek zitten, of zelfs rondlopen, buiten beeld te houden of te "blurren". En wat als iemand zich later bedenkt en aanspraak maakt op zijn recht om vergeten te worden?

Ik denk dat professionele video-en fotograven daar een hele kluif aan hebben.

In hoeverre is een organisatie als een school of vereniging aansprakelijk als ze een hobbyist inzetten voor een reportage? Ik kan me niet voorstellen dat dan de privacy-wet opeens niet meer geldt. Wat in ieder geval niet meer mag is een mededeling over filmen ophangen en er van uit gaan dat iedereen toestemt tot er iemand klaagt.

Als het beter past, dan mag een moderator dit stuk proza best naar een andere post verplatsen, hoor.
« Laatst bewerkt op: 01/01/1970 om 01:00 door VideJo »

11/06/2018 om 17:29
Reactie #1

VideJo

• Information
  • Moderator
    • Bekijk profiel
Re: privacy en eigendomsrechten
« Reactie #1 Gepost op: 11/06/2018 om 17:29 »

Om te beginnen moet je weten, dat er een verschil zit tussen het filmen in de Verenigde Staten van Amerika en Europa. In de VS krijg je veel sneller iemand op je dak, die zich er tegen bezwaart, dat hij gefilmd wordt. In Europa is het normaal, dat men daar niet zo veel problemen mee heeft. Behoudens het filmen van kinderen natuurlijk. Dan moet jij je er van bewust zijn, dat er filmers zijn, die erotische bedoelingen hebben bij het filmen van knderen.
Sommigen noemen mij nog steeds Ome Jo.

13/06/2018 om 22:06
Reactie #2

Ronald71

• Information
  • Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 13/06/2018 om 22:06 »

Bedankt VideJo, jouw reactie ontlokt misschien meer inbreng. Iets met schapen en dammen enzo. Ik hoop eigenlijk op iets substantielers. Met oprecht alle respect lijk je uit te gaan dat iets nog mag, terwijl dit juist in een van de essenties van de nieuwe wet wordt verboden. Je lijkt aan te nemen dat veel mag tot er iemand protesteert. Of vergis ik me? Terecht merk je op dat de zaak met kinderen gevoeliger ligt. Maar juist kinder-zaken worden snel gefilmd (met de juiste beoelingen, ik ga viezerikken negeren). Denk maar aan musicals van groepen 8, sport-gebeurtenissen, schoolreisjes. Als dat op verzoek of in opdracht van de organisatie gaat (de school, de vereniging), springt dan niet direct die privacy wet in de houding? Dat is mijn punt. Hoe ga je daar dan mee om? En dan met name het verkrijgen en beheren van die goedkeuren en het omgaan met dat recht om vergeten te worden. Sorry dat ik zo aandring, maar als het uit de hand loopt, dan is je hobby of je zzp videografie-bedrijfje opeens heel wat minder leuk.
« Laatst bewerkt op: 13/06/2018 om 22:21 door Ronald71 »

14/06/2018 om 06:25
Reactie #3

Sheltie

• *
  • Information
  • Newbie
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 14/06/2018 om 06:25 »

Hier kun je het één en ander vinden over de nieuwe wet.
https://www.dupho.nl/36-home/489-avg-en-portretfoto-s-geen-paniek gr v Erik

14/06/2018 om 12:12
Reactie #4

VideJo

• Information
  • Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 14/06/2018 om 12:12 »

Laat ik nog een poging doen om aan te geven, waar je problemen met filmen zou kunnen tegenkomen. En waar ook niet.
Het hangt er van af, wat en waar je filmt.
Stel je bent op een braderie. Geen probleem. Op een bruiloft. Ook niet. Maar film je zo maar in de binnenstad, dan kan je mensen tegenkomen, die bezwaar maken.
Ik film vooral op reis. Dan kom ik in landen, waar mensen denken, dat het maken van een foto al de duivel zou kunnen oproepen. Dan kan ja maar beter vragen of je ze mag fotograferen of filmen. Op andere plekken vragen mensen om geld, als je ze wilt filmen. Bijvoorbeeld in Ethiopië.
Laatst was ik op reis met een kleine groep. Daar was een vrouw bij, die niet wilde dat ik haar op film vastlegde. Zij had namelijk een baan, waarin dat voor problemen zou kunnen zorgen. Zij had te maken met mensen, die wat op hun kerfstok hadden. En als die dan op Internet kunnen achterhalen, wie jij bent en waar je woont . . .
Sommigen noemen mij nog steeds Ome Jo.

14/06/2018 om 16:30
Reactie #5

Ronald71

• Information
  • Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 14/06/2018 om 16:30 »

We praten langs elkaar heen. Jij hebt het over cultuur, omgangsvormen, beleefdheid. Over hoe je je hoort te gedragen met een camera. Daar heb ik geen problemen mee.

Ik heb het over de nieuwe privacy wetgeving die in Europa geldt. Daar gaat het om zorgen dat jij en je opdrachtgevers niet te maken krijgen met justitie. Dat lijkt een vervelende berg administratie en rompslomp te kosten. Ik hoor graag van iemand die het weet of dat waar is.

Denkt niemand op dit forum daar over na, dan?

14/06/2018 om 17:49
Reactie #6

Ronald71

• Information
  • Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 14/06/2018 om 17:49 »

Erik, bedankt voor deze link. Ik ga er meteen naar kijken. Top!

Pagina opgebouwd in 0.102 seconden met 25 queries.