Uwtrouwvideograaf.nl
15 gasten, 0 leden

Top posters

22897 Berichten
8674 Berichten
5795 Berichten
5218 Berichten
4896 Berichten
4406 Berichten
3668 Berichten
3233 Berichten
  • Totaal aantal berichten: 242612
  • Totaal aantal topics: 29632
  • Online vandaag: 19

Auteur Topic: Haperend beeld in voorbeeld weergave  (gelezen 7016 keer)

05/08/2015 om 17:32
gelezen 7016 keer

Coberko

• *
  • Information
  • Newbie
    • Bekijk profiel
Haperend beeld in voorbeeld weergave
« Gepost op: 05/08/2015 om 17:32 »

Zowel in Pinnacle Studio 17 als in Vegas 13 hapert het voorbeeld scherm, terwijl hij dit 3 maanden geleden niet deed.
Dit doet hij met HD film materiaal. Echter als ik dit zelfde HD materiaal rechtstreeks afspeel vanuit de windows verkenner dan loopt het vloeiend en vlekkeloos.
De vraag is dus waarom het eerst wel goed liep en nu niet meer en wat ik hieraan zou kunnen doen. Alle tips zijn welkom, bij voorbaat dank.

Mijn computer heeft de volgende specs:
Processor Intel(R) Core(TM) i7 CPU Q 720  @ 1.60GHz, 1597 MHz, 4 core('s), 8 logische processor(s)
Geïnstalleerd fysiek geheugen (RAM) 4,00 GB
Totaal fysiek geheugen   3,99 GB
Beschikbaar fysiek geheugen   2,14 GB
Totaal virtueel geheugen   7,99 GB
Beschikbaar virtueel geheugen   5,55 GB
Ruimte voor wisselbestand   4,00 GB
Videokaart: NVIDIA GeForce GT 230M

14/08/2015 om 13:58
Reactie #1

Coberko

• *
  • Information
  • Newbie
    • Bekijk profiel
Re: Haperend beeld in voorbeeld weergave
« Reactie #1 Gepost op: 14/08/2015 om 13:58 »

Na flink wat experimenteren ben ik erachter gekomen dat het toch met de bronbestanden te maken heeft.
De full HD bestanden zijn gemaakt met een GOPRO Hero 3 black. Deze MP4 bestanden zijn veel groter dan de HD bestanden die ik normaliter met mijn andere full HD camera maak.
Als ik deze GOPRO bestanden converteer naar een ander full HD formaat met WinX HD Video Converter Deluxe kan ik ze probleemloos en zonder zichtbaar kwaliteitsverlies bewerken in Pinnacle.
Het enige wat ik vreemd blijf vinden is dat de originele (grote) GOPRO bestanden probleemloos afspelen vanuit de Windows verkenner met bijvoorbeeld VLC mediaplayer. Mocht iemand hier een reden voor weten waarom het wel gaat in een normale player maar niet in Pinnacle dan hoor ik dat nog graag.

(En misschien geraak ik nu toch aan de onderkant van het specificatie bereik met deze laptop.)

14/08/2015 om 14:37
Reactie #2

JanP

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 14/08/2015 om 14:37 »

Onderstaande zal niet helemaal exact de waarheid zijn, maar het zal er ook niet al te ver van af liggen.

VLC is een player. Die krijgt een compleet berekende film aangeboden, en hoeft die alleen maar af te spelen. Pinnacle en Vegas zijn editors. Die spelen geen film rechtstreeks af, maar je maakt er projecten mee. De projectbestanden die je aanmaakt bevatten verwijzingen naar de plek waar het bronmateriaal staat, en de bewerkingen die daarop moeten worden losgelaten. Het resultaat wordt dan weer omgerekend naar beelden, die je in  de preview monitor te zien krijgt. Dat beeld heeft nog niet de kwaliteit die je later in je eindresultaat wilt zien, daar is een renderslag voor nodig. Ook als je geen bewerkingen uitvoert, moet het preview beeld wel berekend worden. En dat vraagt voor die GoPro bestanden kennelijk heel veel capaciteit.

Voor Pinnacle weet ik het niet, maar in Vegas kun je de preview kwaliteit lager instellen. Ook kun je bij Preferences onder de tab Video de hoeveelheid dynamic RAM voor de preview aanpassen.
Groet,

Jan

Canon HV20, Vegas Moviestudio Platinum

14/08/2015 om 20:03
Reactie #3

Coberko

• *
  • Information
  • Newbie
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 14/08/2015 om 20:03 »

Klinkt als een goede verklaring!

15/08/2015 om 09:24
Reactie #4

wgbeijerland

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 15/08/2015 om 09:24 »

Ik vermoed dat het toch iets anders is. Aan een product stikt het tegenwoordig van de stukjes software en daar zullen patenten aan verbonden zijn. Wil je een bepaald stukje software gebruiken moet je als leverancier daar voor betalen of in ieder geval toestemming vragen om het te mogen gebruiken. Je maakt als leverancier een keus welke codecs, drivers je aan je product mee levert.

15/08/2015 om 12:33
Reactie #5

Cor V

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 15/08/2015 om 12:33 »

Citaat van: wgbeijerland
Ik vermoed dat het toch iets anders is. Aan een product stikt het tegenwoordig van de stukjes software en daar zullen patenten aan verbonden zijn. Wil je een bepaald stukje software gebruiken moet je als leverancier daar voor betalen of in ieder geval toestemming vragen om het te mogen gebruiken. Je maakt als leverancier een keus welke codecs, drivers je aan je product mee levert.

En ik vermoed dat je volkomen ongelijk hebt...

15/08/2015 om 12:39
Reactie #6

wgbeijerland

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 15/08/2015 om 12:39 »

Prima. Wat zou de reden kunnen zijn waarom het zo krampachtig kan gaan.

15/08/2015 om 17:07
Reactie #7

Cor V

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 15/08/2015 om 17:07 »

Lees de reactie van JanP eens, zou ik zeggen.

15/08/2015 om 18:45
Reactie #8

wgbeijerland

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 15/08/2015 om 18:45 »

Dat heb ik gedaan en dan valt deze zin op en spreekt mij aan. "En dat vraagt voor GoPro bestanden kennelijk heel veel capaciteit."

Bedrijf, firma of wat dan ook heeft iets nieuws ontwikkeld met  een bijzonder stukje software. De bestanden blijven opvallend klein en worden zeer efficient berekent. Je lift met deze ontwikkeling mee. Jij hebt ongeveer de zelfde toepassing. Je zou zijn software heel goed kunnen gebruiken. Wat moet je. Vragen of je het mag gebruiken. Ga je van hem een licentie kopen of ga je zelf het wiel opnieuw laten uitvinden.
Zoiets denk ik toch.

17/08/2015 om 16:35
Reactie #9

Coberko

• *
  • Information
  • Newbie
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 17/08/2015 om 16:35 »

??? Misschien ben ik de enige die de bijdragen van wgbeijerland niet begrijpt maar wat heeft het nog met dit topic te maken?

17/08/2015 om 17:07
Reactie #10

JanP

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 17/08/2015 om 17:07 »

Ik begrijp er uit dat wgbeierland Pinnacle ervan verdenkt geen licentiekosten te willen betalen voor codecs die voor Gopro bestanden nodig zijn, en er zelf een (minder effici├źnt) alternatief voor heeft geprogrammeerd. Of heb ik het helemaal verkeerd begrepen?
Groet,

Jan

Canon HV20, Vegas Moviestudio Platinum

17/08/2015 om 17:34
Reactie #11

Knarf

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 17/08/2015 om 17:34 »

Gopro bestanden zijn gewone mp4 (met hoge compressie) bestanden. Echter als je in HD of 4K resolutie en/of hoge framerate gaat opnemen vraagt dat behoorlijk wat van je NLE en computer.
Mijn oude system i7/940 kan ook niet zo goed omgaan met Gopro mp4
Ik zet het om naar of Cineform of DNxHD.
Dus het verbaast me niets dat TS niet goed kan editten met original Gopro bestanden gezien zijn systeemspecificatie.
Nu is de ene NLE meer vergevingsgezind dan de ander....
« Laatst bewerkt op: 01/01/1970 om 01:00 door Knarf »
Adobe Community Professional
Adobe Certified Expert Premiere Pro CC
Groetjes Ann

Pagina opgebouwd in 0.186 seconden met 29 queries.