Uwtrouwvideograaf.nl
37 gasten, 0 leden

Top posters

22897 Berichten
13296 Berichten
8674 Berichten
7536 Berichten
5795 Berichten
5218 Berichten
4884 Berichten
4406 Berichten
  • Totaal aantal leden: 13088
  • Nieuwste lid: ErnestineR
  • Totaal aantal berichten: 242337
  • Totaal aantal topics: 29577
  • Online vandaag: 39

Auteur Topic: canon XA 20  (gelezen 36012 keer)

24/06/2014 om 14:04
Reactie #30

Tjeerd Martens

• *
  • Information
  • Newbie
    • Bekijk profiel
Re: canon XA 20
« Reactie #30 Gepost op: 24/06/2014 om 14:04 »

Hoi Rontreb. Ik heb sinds twee maanden de canon xa20. Daarbij heb ik een rode richtmicrofoon gekocht en een schouderstatief. Voordelen:
- hij is klein, compact en, ziet er met alle toeters en bellen, profesioneel uit.
- Opname is uitstekend, haarscherp en manueel voledig in te stellen.
- geluid interne microfoon is goed, zeker bij zachte opname in de natuur.
- instellingen zijn boven verwachting, ook qua geluid
- De avchd (*.mts)bestanden zijn rechtstreeks te bewerken in CS6 en snel ook. Echter je moet wel een krachtige pc hebben.
- Stabilisatie is goed
- er zijn 3! verschillende zoomsnelheden en knoppen mogelijk: een is de rockerzoom, een is zoom op de handel en een zoom op de afstandbediening, alle drie apart in te stellen qua snelheid
- Veel vooraf te configureren knoppen (6x)
- opname in het duister zijn redelijk goed.

Nadelen:
- tijden de opname zijn verschillende instellingen niet meer te wijzigen (witbalance, gain, shutter, etc)
- Bij de interne microfoon kan je, als het heeeeel stil is, de zoommoter horen
- de rocker zoom vergt enige ervaring. Deze is erg moeilijk te doseren (mij lukt het redelijk na 3 maanden)
- de functie zijn via het display. Display word vet en vuil (maar dat is mijn keuze geweest) maar de instellingen zoeken vergt enige oefening. Na twee maanden wekelijks gebruik zit die aardig in je hoofd.

Dit zijn ongeveer de voor en nadelen van de camera.

Als je wil mag je eens komen kijken. Ik woon in brabant (nl)

MvG Tjeerd

04/02/2018 om 15:00
Reactie #31

Lia

• *
  • Information
  • Newbie
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: 04/02/2018 om 15:00 »

ik heb er pas een aangeschaft , ook fotograaf maar film wordt zo nu en dan gevraagd ,dus wil het me eigen maken en ben tevreden met de camera ! instellingen lekker zelf doen !

04/02/2018 om 17:20
Reactie #32

Cor V

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: 04/02/2018 om 17:20 »

Je enthousiasme is groot en dat siert je, maar je reageert op een bericht dat meer dan drie jaar geleden gepost is. De schrijver heeft daarna zelfs nooit meer een bericht geplaatst...

04/02/2018 om 17:30
Reactie #33

Lia

• *
  • Information
  • Newbie
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: 04/02/2018 om 17:30 »

ja ik zoek me werkelijk te pletter wat ik als filmmaker nodig heb aan externe dingen, dat ik niet op datums let! Wat is de juiste microfoon, wat is handig mijn schouderstatief of een éénpoot of een film statief , een hele nieuwe materie en vragen of delen van wat ik weet of wat ik graag wil weten zit in mijn aard Cor. ;-) en met een pre pensioen budget !

05/02/2018 om 09:56
Reactie #34

Cor V

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: 05/02/2018 om 09:56 »

De juiste microfoon is afhankelijk van het doel. Voorbeelden: Microfoon: Omgevingsgeluid opnemen vereist iets anders dan een interview. Volledig stabiel opnemen doe je met een statief (driepoot). Zgn dynamisch filmen doe je handheld (uit de hand). De "techniek" maak je je eigen door veel, heel veel te oefenen. Uiteindelijk moet je je materiaal "blindelings" kunnen bedienen. Maak eerst hele korte films van maximaal 3 minuten. Probeer daar een "verhaal" in te krijgen. Dat laatste is het allerbelangrijkste van een film. Techniek is daaraan ondergeschikt, want dat is gereedschap om het doel te bereiken. Succes!

08/02/2018 om 11:13
Reactie #35

Lia

• *
  • Information
  • Newbie
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: 08/02/2018 om 11:13 »

Thnx Cor , al druk doende , mijn eerste filmpje voor een item, nog niet best maar daarom me hier aangemeld , leren leren leren van jullie ! en met elke tip ben ik al blij !

08/02/2018 om 21:18
Reactie #36

hvanhal

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: 08/02/2018 om 21:18 »

Hoofdregel: Ook bij een filmcamera geldt, net als ook bij een fotocamera, maar dan nog meer, hou stil die camera dus geen gezwier, geen gezoom tijdens de opname. Gebruik daarbij de in de camera aanwezige stabilisatie wanneer je uit de hand filmt. Verder knip je alle onbruikbare gedeelten uit je opnamen, hoewel er dan in dit geval niet veel van over blijft.
De rest zal Cor V je wel vertellen, je bent in iedergeval nog ver van je doel verwijdert. Maar laat je daardoor niet ontmoedigen, de meesten zijn zo begonnen.

09/02/2018 om 09:08
Reactie #37

VideJo

• Information
  • Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: 09/02/2018 om 09:08 »

Er mankeert inderdaad nog heel veel aan.
Om te beginnen nog één losse flodder:
Als je meebeweegt met iets of iemand in beeld, laat dan meer ruimte vrij vóór het gefilmde item.
Sommigen noemen mij nog steeds Ome Jo.

09/02/2018 om 12:44
Reactie #38

Cor V

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: 09/02/2018 om 12:44 »

We zien weer het probleem van de meeste amateur fotograven die een filmcamera gaan hanteren: de camera veel te veel bewegen. Elke camerabeweging moet een doel hebben, het moet naar iets leiden wat we anders niet te zien krijgen. Dus een absoluut bijzonder detail of een zeer aansprekend beeld. Bewegingen van de camera in shots die na elkaar volgen maakt een film rommelig en storend om naar te kijken. Is dus uit den boze. Altijd één camerabeweging in één shot, dus niet "heen en weer" zwaaien. Bij de opname met een camerabeweging altijd vanuit stilstand (bijv 8 sec stilstand) en ook weer eindigen met stilstaand beeld (mag best 10 sec zijn). Het combineren van twee camerabewegingen tegelijkertijd is alleen weggelegd voor de zeer gevorderde filmer. Dus bijv. niet zoomen en pannen tegelijk. Als iemand (of een ander "voorwerp") door het beeld beweegt, beëindig het shot dan vóórdat de persoon helemaal uit beeld is. Elk shot moet iets meer vertellen dan de voorafgaande shots. Bij elke nieuwe opname (shot) van camerapositie veranderen, anders ontstaan er "springers". Tenslotte: Koop een boek over filmen!

09/02/2018 om 17:08
Reactie #39

VideJo

• Information
  • Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: 09/02/2018 om 17:08 »

Of wordt lid van een videoclub.
Sommigen noemen mij nog steeds Ome Jo.

10/02/2018 om 14:44
Reactie #40

Lia

• *
  • Information
  • Newbie
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: 10/02/2018 om 14:44 »

Thnx H van Hal , alle begin is moeilijk , veel kijken bij ieder hoe te doen , en meer statief's meenemen dus . Was nu met een schouderstatief op pad , ik heb heel wat weg geknipt ;-). We zoeken naar groei in het leren !

10/02/2018 om 14:48
Reactie #41

Lia

• *
  • Information
  • Newbie
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: 10/02/2018 om 14:48 »

Thnx Videjo , Bij fotografie is dat ook zo , ademruimte. Ik ben nog niet genoeg bedreven wat mensen gaan doen. Mijn ding wass stilstaand beeld op de juiste tijd te pakken, maar dit is dus echt ff goed inschatten wat er komen gaat en bij edit  weggooien weggooien !

10/02/2018 om 14:51
Reactie #42

Lia

• *
  • Information
  • Newbie
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: 10/02/2018 om 14:51 »

Thnx Cor V, Er staat ook bij mijn eerste film en weet dat ik veel moet leren vandaar mijn vragen en ik ben super blij met de antwoorden. Daar steek ik wat van op !

10/02/2018 om 16:43
Reactie #43

Lenzz

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: 10/02/2018 om 16:43 »

Hi Lia, wist in het begin ook niet direct wat ik kon opmerken, het was teveel   :D

Maar heel goed dat je met een positieve instelling en doorzettingsvermogen je eigen weg gaat.
Dit is zeker een forum waar je duidelijke feedback krijgt van velen. Daarnaast moet je het geheel ook even leren kennen.

Lekker voortgaan zo en blijf vooral je films delen, zodat we getuige kunnen zijn van je vorderingen   ;)

11/02/2018 om 14:22
Reactie #44

Lia

• *
  • Information
  • Newbie
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: 11/02/2018 om 14:22 »

Thnx Lenzz  , net een haarscherpe film in Uploade naar You Tube gedaan , wat een bagger kwaliteit Brrrr .Film was werkelijk super scherp maar daar komt hij rottig uit de verf , Adobe premiere misschien niet goed ingesteld , is vast een foutje bij mij !
Gadver dat is dan ff minder hé. Maar we zetten door en zoeken naar oplossingen maar dat kost zeëen van tijd.
Microfoon verhaal begrijp ik ook niet echt loop ik ook tegen aan , gelukkig vloek ik niet ;-) een verloop van vrouwtje 3,5 naar xlr 3 pins mannetje schijnt er niet te zijn Pfff . Ik was gister in een zaak en die verkoper vertelde dat moet je dan vast zelf monteren , nou dat gaat mij niet lukken ben daar echt te onhandig voor .

Pagina opgebouwd in 0.129 seconden met 38 queries.