Uwtrouwvideograaf.nl
10 gasten, 0 leden

Top posters

13334 Berichten
8674 Berichten
5795 Berichten
5218 Berichten
4909 Berichten
4406 Berichten
3672 Berichten
3276 Berichten
  • Totaal aantal leden: 13364
  • Nieuwste lid: Aart1975
  • Totaal aantal berichten: 243212
  • Totaal aantal topics: 29746
  • Online vandaag: 15

Auteur Topic: VHS zelf capturen of laten doen?  (gelezen 2189 keer)

06/01/2014 om 12:44
gelezen 2189 keer

freebutterflyx

• **
  • Information
  • Jr. Member
    • Bekijk profiel
VHS zelf capturen of laten doen?
« Gepost op: 06/01/2014 om 12:44 »

Ik zou een aantal VHS banden willen digitaliseren. In eerste instantie dacht ik om een Grass Valley ADVC-55 + firewire kaartje aan te kopen (zie ander draadje). Maar ik heb ook nog alternatieven:

1) zelf als dvd-mpeg digitaliseren via een geleende Hauppauge TV kaart = goedkoopste want het kost mij niks. Het resultaat is hierbij wel geen DV avi.
2) via een aan te kopen Grass Valley ADVC-55 + firewire kaartje ==> hier heb ik dus volledig de vrijheid om alles zelf te doen.
3) laten doen door een amateur (kennis van een kennis) ==> sta ik terughoudend achter. Hij kan het zelf in Full HD (1920x1080) digitaliseren. Heeft dit zin als de bron oude VHS banden zijn? (goedkoper dan mogelijkheid 2)
4) laten doen door een pro ==> zal met de beste apparatuur gedaan worden veronderstel ik. De VHS speler die ik heb ik ook niet meer van de jongste wat ook niet te goede zal kopen van de kwaliteit. Dit is wel de duurste oplossing, zal iets duurder zijn dan 2 (totale aantal banden of totale tijd weet ik nog niet exact). Materiaal wordt geleverd in DV avi en eventueel extra als DVD mpeg.

In eerste instantie wil ik alles digitaal hebben. Als die in DV avi is zoveel te beter. Van bepaalde banden zou ik ook DVD's willen maken om onder andere aan familie te geven. Vandaar dat DV avi ook interessant is.

Bewerken of filters toepassen?
Optie 2 of zelfs 4 geniet dus mijn voorkeur.
Als programma gebruik ik normaal Corel Videostudio maar eventueel kan ik ook via Adobe Premiere werken. Zijn de standaard filters om bvb ruis te verwijderen in deze programmas van een beetje kwaliteit of moet je daarvoor al dure pro filters aanschaffen om iets van resultaat te zien? Bij optie 4 kan ik immers ook reeds vragen om ruis te verwijderen.

06/01/2014 om 13:35
Reactie #1

VideJo

• Information
  • Moderator
    • Bekijk profiel
Re: VHS zelf capturen of laten doen?
« Reactie #1 Gepost op: 06/01/2014 om 13:35 »

Er is hier recent al eens door iemand anders aangeraden om je tot een gevorderd forumlid te melden. Zoek maar eens naar Tjalling. Die heeft zijn sporen op dit gebied verdiend en levert de beste kwaliteit voor een fijne prijs.
Sommigen noemen mij nog steeds Ome Jo.

06/01/2014 om 15:29
Reactie #2

hvanhal

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 06/01/2014 om 15:29 »

Volgens mij verwart U VHS met smalfilm.

06/01/2014 om 21:35
Reactie #3

Roppertje

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 06/01/2014 om 21:35 »

Tjalling kan werkelijk ALLES goed, snel en goedkoop digitaliseren.
Dat weet ik uit ervaring.

Groet,
Jakob

07/01/2014 om 12:24
Reactie #4

freebutterflyx

• **
  • Information
  • Jr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 07/01/2014 om 12:24 »

Na nog 't één en 't ander gelezen te hebben denk ik dat ik toch het werk zal uitgeven aan een pro. (Aan wie weet ik nog niet, liefst iemand lokaal die dit doet). Een pro zal zowiezo wel beter afspeelapparatuur hebben en zal ook wel de nodige ervaring hebben om het deftig te digitaliseren. Het zal me uiteraard meer kosten dan zelf doen maar dan is dit maar zo.

Als ik het laat digitaliseren in DV avi dan kan ik het ook nog zelf bewerken en/of op DVD branden. Niet iedereen van de familie heeft interesse in alle beelden.

Als programma gebruik ik normaal Corel Videostudio maar eventueel kan ik ook via Adobe Premiere werken. Zijn de standaard filters om bvb ruis te verwijderen of licht/kleur aan te passen in deze programmas van een beetje kwaliteit of moet je daarvoor al dure pro filters aanschaffen om iets van resultaat te zien?

07/01/2014 om 16:36
Reactie #5

Studio Brandaris

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 07/01/2014 om 16:36 »

Tjalling is een pro!

07/01/2014 om 17:17
Reactie #6

hvanhal

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 07/01/2014 om 17:17 »

Citaat van: Studio Brandaris
Tjalling is een pro!
Inderdaad voor het digitaliseren van smalfilm, maar sinds wanneer ook voor het digitaliseren van VHS?

07/01/2014 om 20:51
Reactie #7

Studio Brandaris

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 07/01/2014 om 20:51 »

Sorry, dacht dat hij dat ook deed.  
Als je nog een goede videorecorder hebt en een camera met DV in-out of een Canopus/Grass Valley, is het een fluitje van een cent. Ik werkte altijd met een Canopus ADVC110, maar heb die opgeblazen op mijn computer. Normaal werkte ik altijd met een laptop en dan moet er een externe voeding aan. Bij de computer krijgt hij stroom via de firewire. Ik had een probleem met Adobe op de laptop en prikte de firewire kabel in de computer + de externe voeding. Daar kon hij niet tegen. Een beetje gesis, rook en veel stank. Kapot!! Dus denk daarom met een Canopus/Grass Valley converter.
Nu werk ik met mijn oude Canon XM2. Werkt net zo goed als de Canopus maar is een beetje onhandiger.
Er zijn heel veel adressen om videobanden te laten digitaliseren en het is tegenwoordig niet zo duur meer. Dus voor een paar banden is het niet de moeite waard een converter aan te schaffen.

Pagina opgebouwd in 0.078 seconden met 27 queries.