Als je de beelden niet gaat bewerken dan is mpeg goed.
Dan kun je dat bestanden zonder hercodering op dvd zetten. Dan heb je een programma nodig die kan smart renderen.
Wil je bewerken dan is dv avi een beter alternatief.
In eerste instantie is het de bedoeling om gewoon de oude VHS banden digitaal te hebben (op dvd bvb). Dus eigenlijk zonder knip en plakwerk of bewerkingen op een dvd. Deze DVD moet uiteraard wel afspeelbaar zijn op een stand-alone DVD speler.
Het enige wat ik hierbij wel op de DVD zou willen is een menu om eventueel naar een bepaald hoofdstuk/gebeurtenis te gaan.
Om dvd's te maken/branden heb ik ofwel Nero ofwel DVDlabpro (welke versie weet ik niet precies). Ik weet nu niet of deze programma's de beelden hercoderen (met kwaliteitsverlies dan) alvorens ze gebrand worden.
De hoeveelheid video op een dvd speelt is niet van belang.
Stel dat ik 45 minuten beeld opneem in DVD resolutie aan een bitrate van laat ons zeggen 9000 kbit/sec. Dan zou dit zonder problemen op een DVD kunnen. Maar zal mijn brandprogramma dit nog opnieuw coderen?
Liever een dvd meer dan een extra bewerking met kwaliteitsverlies.
Als zou blijken dat de kwaliteit niet zo goed is en ik toch nog bewerkingen zou nodig hebben (ruis verwijderen, kleur en/of licht aanpassen,...), dan kan ik nog altijd naar een andere oplossing kijken.