Uwtrouwvideograaf.nl
57 gasten, 0 leden

Top posters

13334 Berichten
8674 Berichten
5795 Berichten
5218 Berichten
4910 Berichten
4406 Berichten
3672 Berichten
3276 Berichten
  • Totaal aantal leden: 13365
  • Nieuwste lid: marco 59
  • Totaal aantal berichten: 243272
  • Totaal aantal topics: 29768
  • Online vandaag: 91

Auteur Topic: Laten wij eens vergelijken...  (gelezen 52254 keer)

21/01/2012 om 22:25
gelezen 52254 keer

lotje

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Laten wij eens vergelijken...
« Gepost op: 21/01/2012 om 22:25 »

Zelf ben ik al een aantal jaren met Pinnacle Studio bezig, vanaf Studio 8 tot en met Studio 15. En dat pakket mag dan gemakkelijk te bedienen zijn, maar het heeft ook nukken. En na de introductie van AVCHD voor iedereen, zijn er weer nieuwe drempels. Na het te lijf gaan van kuren denk ik, en jullie vast ook, zou ik nou eindelijk niet eens moeten overstappen naar... vul maar in (het gras van de buren is immers altijd groener).

Daarom ben ik erg benieuwd naar ervaringen, goede en slechte, van de professionelere pakketten: is Final Cut werkelijk het einde, is Casablanca werkelijk het summum aan gebruiksgemak? Zijn er hardware configuraties die samen met een bepaald product fluitend met AVCHD werken en ook nog betaalbaar zijn voor ons amateurs? Zijn bepaalde pakketten leuk voor de vakantiefilm (genre Zie ons eens in de VS - overigens zijn dat uiterst waardevolle familieherinneringen) maar zijn die pakketten absoluut onvoldoende voor de professionelere omgeving?

Laat ik eens wat zeggen over Studio 15:
Pro: gebruiksgemak
Genre: vooral vakantiefilm - beginnen met videohobby
Voor AVCHD is zware computer nodig, ik gebruik i7, 8GB, GTX560Ti, W7-64, extra schijf voor beeldmateriaal, werkt goed en behoorlijk stabiel met HD wanneer dat omgezet is naar MPEG2 HD 1080i
Wordt snel instabiel als de computer te krap is. Na een crash is je project weer op te pakken, zonder dat je iets kwijt bent datwel, maar het hoort gewoon stabiel te zijn!
Handige effecten: stabilisatie, 2D-editor (rechtzetten van beelden, vergroten, verschuiven ed), PIP en fotopresentaties
Ik gebruik zeer zelden allerlei "feest" menu's en titels, wilde effecten, onrustige overgangen e.d. Titels en menu's zijn makkelijk en veel leuker zelf te maken!
Ik mis: mogelijkheid om zelf, wat Pinnacle montagethema's noemt, te maken: meer dan 2 beelden naast / op / over elkaar, doordat er maar 2 videosporen zijn.

Heeft iemand nog ervaringen die hij wil delen?

Met vriendelijke groet,
Henk
« Laatst bewerkt op: 21/01/2012 om 23:50 door lotje »

22/01/2012 om 09:03
Reactie #1

Foppe

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Re: Laten wij eens vergelijken...
« Reactie #1 Gepost op: 22/01/2012 om 09:03 »

Wij werken al jaren met de Casablanca praktisch zonder problemen maar ook met de PC.Ik krijg vaak de indruk,dat als je met de Casa werkt je niet voor vol wordt aangezien,nou kijk maar eens op de USA Casa site of het Duitse Casaforum. Sinds kort is er een nieuwe machine De Casa 1000SL speciaal voor AVCHD.Natuurlijk heeft ieder zijn plussen en minnen,maar is dat met de Apple niet zo??? Succes Foppe

22/01/2012 om 14:53
Reactie #2

JanP

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 22/01/2012 om 14:53 »

Henk, ik ben ook begonnen met Pinnacle Studio, versie 7. Ik heb het een aantal jaren met plezier gebruikt, en heb er veel van geleerd. Het plezier werd minder toen ik (inmiddels aangeland bij versie 9) uit mijn computer begon te groeien. Traag, trager, traagst, en toch ook wel met enige regelmaat corrupte projecten. Toen ik naar een andere computer overstapte (en daarmee van XP naar Vista) moest ik upgraden naar de toen courante versie 10.8. En toen bleek dat ik de orignele versie 8 DVD's niet meer had, alleen de versie 9 upgrade. Er volgde een moeizaam traject met Pinnacle om niet een complete versie te moeten aanschaffen.

Intussen had ik een trialversie van Vegas Moviestudio geïnstalleerd, en dat is een goede zet gebleken. Het pakket vraagt veel minder power van de PC dan Pinnacle, het bood 4 video, en 4 geluidssporen (inmiddels 10 van elk), en ik had toch ook de indruk dat de opgeleverde DVD's wat strakker en scherper waren. Ik zeg er wel eerlijk bij dat mijn ogen al sinds mijn 10e "achter glas" verstopt zitten, en met het stijgen der jaren zijn ze echt niet beter geworden, dus misschien heb ik mezelf op dit punt maar wat wijs gemaakt om mezelf over de streep te trekken.

Feit is dat ik nog steeds met Vegas Moviestudio werk, en nog steeds met plezier. Vorig jaar heb ik om een oude vriend ergens mee te helpen zijn P.S. versie 14 op mijn computer geïnstalleerd. Ik heb verschillende pogingen ondernomen, maar het lukt mij niet om er iets zinnigs mee te doen. Weer die groene balken boven de tijdlijn, stotterende previews, en weer traag, trager traagst.

Om vergelijken makkelijker te maken zet ik ook mijn pro's en contra's op een rijtje.
Pro: gebruiksgemak, prima geluidsbewerking, stelt geen zware eisen aan de pc
Genre: vakantiefilms, "ontdek-je-plekje" achtige films voor beginners en gevorderden
Met AVCHD heb ik geen ervaring. Voor mijn HVD gebruik ik een Core 2 Quad Q6600, 2.4GHz, 4GB, NVidea GeForce 8600GT, Windows Vista, 2 interne harddisks van 500 Gb, eentje verdeeld in C: (systeem), D: (fabrieksbackup), de tweede (E:) is (mijn eigen opslag). Daarnaast beschik ik over een WD 500GB, en een 1 TB Medion externe harddisk.
Handige effecten: samenwerking met externe sound editors (ik gebruik Sony Soundforge Studio en Magix Music Cleaning Lab), de noodzakelijke correctiemogelijkheden, stabilisatie, en veel effecten en overgangen, allemaal via parameters naar wens in te stellen.
Menu's en DVD-authoring via apart (maar wel meegeleverd) programma DVD Architect, maakt ook blu-rays.
Ik mis: uitgebreide(re) compositing mogelijkheden, 3-D, en dan niet het stereoscopie-effect, maar een z-as om diepte in het beeld te suggereren.
Vaak wordt de leercurve moeilijk genoemd, maar ik heb dat zelf niet zo ervaren. Het feit dat automatisering mijn beroep was zal daarbij wel een rol hebben gespeeld. En nee, er is geen nederlandstalige versie.
De zaken die ik mis zijn volop aanwezig in de grote broer Vegas Pro, maar ik vind voor mijn gebruik het prijsverschil niet gerechtvaardigd.

Nuttig? Succes, en wie volgt?
Groet,

Jan

Canon HV20, Vegas Moviestudio Platinum

22/01/2012 om 16:26
Reactie #3

beaufrere

• Information
  • Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 22/01/2012 om 16:26 »

Zelf gebruik ik nu al jaren VDL van 2008,15,16,17 en nu VDL MX en nog steeds tot volle tevredenheid. Nooit problemen mee!

22/01/2012 om 16:28
Reactie #4

ger jansen

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 22/01/2012 om 16:28 »

Ik heb mijn eerste verkenning gedaan op adobe-premiere/4.
Overal in mijn omgeving zag ik pinnacle studio, dus uiteindelijk mijn eerste zelfgekochte programma aangeschaft:Studio-7.
En net zoals zoveel gebruikers in die tijd, de 8 en de 9 versie gebruikt, om vervolgens te eindigen bij versie-12.
Tussen de soep en de aardappelen, nog een kwinkslag naar adobe-premiere pro gewaagd.
Omdat mijn eerste grote liefde toch bij pinnacle lag, ook nog maar eens gekeken naar het Avid-studio pakket.
Wel een hele verbetering tegenover de pinnacles die ik eerder had gebruikt, maar toch niet wat ik zocht.
Via dit forum werd ik nieuwsgierig gemaakt, en wel over het pakket Vegas-Studio.
Eerst de versie 10, om vervolgens een redelijk geprijsde update te kopen van de 11-pro versie.
Dit pakket gebruik ik nu, en ik moet zeggen het bied alles wat ik van een pakket zou willen.
Natuurlijk zijn er wel paketten die meer en beter kunnen, echter daar is de prijs dan ook naar.
Hoe zie ik  vegas-studio/pro-11?
Het is een all round pakket, met voor elk wat wils.
Het is snel en heel stabiel, maar dat wil niet zeggen dat het pakket zonder problemen is.
De beginner kan hier met enige inspanning zijn hobby mee leren, en ook voor de gevorderden zijn er plenty of mogelijkheden.
Ik kijk nog steeds rond naar diverse andere paketten, dat zal ik ook in de toekomst wel blijven doen, maar het pakket moet wel ontzettend goed zijn, willen ze me nog van Vegas afkrijgen......

Ger

22/01/2012 om 16:51
Reactie #5

lotje

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 22/01/2012 om 16:51 »

Ik vond een aantal reviews op ZDNET. Hier zijn ze:

http://www.zdnet.nl/reviews/135198/cyberlink-powerdirector-10-ultra/
http://www.zdnet.nl/reviews/131032/de-beste-hd-videobewerkers/

Maar wat wij als "echte" gebuikers zeggen weegt voor mij toch zwaarder.

Zijn er nog meer mensen die wat willen vertellen?

Erg leuk die reacties, bedankt!!
Henk

22/01/2012 om 22:03
Reactie #6

wgbeijerland

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 22/01/2012 om 22:03 »

Ook met Pinnacle begonnen. Was daar ook niet tevreden over. Ik had ook veel last met de bekende problemen van dit programma. Over gestapt op Adobe Premiere Elements en nog steeds met 3. Het ergste vond ik, achteraf geleerd, de met Pinnacle gebrande DVD's kon ik op onze DVD speler niet afspelen. Dat lag aan onze speler werd beweerd. Gelukkig heb ik daar niets mee gedaan. Zodra ik mijn films met Elements op een DVD brande ontdekte ik dat de DVD's prima op onze set waren af te spelen.
De optie in Pinnacle om in de bibliotheek alle scenes achter elkaar af te spelen vond ik wel handig.
Hier wat resultaten.

22/01/2012 om 22:12
Reactie #7

VideJo

• Information
  • Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 22/01/2012 om 22:12 »

Begonnen met Adobe Premiere. Gebruikt van versie 4 tot en met versie 6.2
Toen overgestapt naar Pinnacle Liquid Edition. En dat was voor mij het einde. Alleen werd dit programma op een gegeven moment niet meer gemoderniseerd (door Avid, die het op bepaald moment had overgenomen) en dus kon ik geen HDV meer monteren, dus stapte ik over naar
Sony Vegas (8). En sindsdien modder ik maar een beetje aan, want het is helemaal bagger in vergelijking met Liquid . . . Minder opties, minder intuïtief, lelijke layout, vaak afstorten tijdens renderen naar een ander format.
Ik denk er over om bij een volgende noodzaak voor een update, door een hardwarematige noodzaak, terug te keren naar Premiere.
Sommigen noemen mij nog steeds Ome Jo.

22/01/2012 om 22:58
Reactie #8

lotje

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 22/01/2012 om 22:58 »

Jo,

Is die Vegas van jou nu een andere als Vegas Moviestudio van Jan, die even hierboven meldt er veel plezier aan te beleven?

22/01/2012 om 23:03
Reactie #9

VideJo

• Information
  • Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 22/01/2012 om 23:03 »

Ja, ik had het over Vegas Pro.
Sommigen noemen mij nog steeds Ome Jo.

22/01/2012 om 23:03
Reactie #10

FransS

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 22/01/2012 om 23:03 »

Hoi Jo,
Bij een volgende over stap zou ik als ik jou was toch eens Vidio de Lux MX Premiem proberen.
Als je wil kan je het bij mij uit proberen,laat maar weten we kunnen altijd een dag afspreken.
Grt. FransS

NTSC stands for �Never Twice the Same Colour�,  
PAL stands for �Peace At Last�

23/01/2012 om 00:25
Reactie #11

Jan-Willem

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 23/01/2012 om 00:25 »

iMovie

Pro
- wordt standaard meegeleverd (kost niks extra)
- het werkt gewoon
- niet meer neuzelen over techniek
- wil je meer dan kun je door naar FCP, er is een groeipad en dat is betaalbaar.
- handleiding in het Nederlands, serieus vertaald
- gemakkelijk te delen naar vimeo, YT, DVD maken etc.
- faciliteiten (effecten, geluidsaanpassingen, titels  etc) die erin aanwezig zijn zijn van hoog niveau
- bij het toepassen van effecten zie je realtime resultaat.
- audio en video effecten die toegankelijk zijn zonder veel kennis.

Min
- als je doorgaat naar FCP: dat is geen eenvoudig pakket
- Blu ray alleen met externe brander
- Max 1 extra geluidsspoor (voor zover ik weet). In Garageband kun je natuurlijk wel prima audio voorbereiden.

En er is de eigenaardigheid dat het van en voor Apple is. Voor sommigen een zegen, voor anderen een gruwel.

24/01/2012 om 00:00
Reactie #12

HendrikJD

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 24/01/2012 om 00:00 »

Dan wil ik ook nog wel mijn duit in het zakje doen.
Begonnen met een Avid programma dat bij de videokaart met breakout box werd geleverd. Zeer makkelijk in gebruik maar zeer beperkt (bijv. maar 1 videospoor)
Daarna Pinnacle Studio 7, 8, 9 en 10 en met het verschijnen van nieuwere versies ook wat meer mogelijkheden.
Daarna aangestoken door het Sony Vegas pro virus. Vanaf versie 8 t/m versie 11 nu. Bij iedere upgrade zaten er wel weer wat nukken in maar met de meeste valt te leven. Vegas is erg stabiel, vergt niet te veel van de hardware, tenzij je AVCHD gaat bewerken. Maar dan heb je altijd een zware pc nodig.
Mensen die zeggen dat bijv. Final Cut vloeiend bewerkt zeggen dat omdat er met een conversie wordt gewerkt. In Vegas kun je ook met proxie bestanden werken en als je helemaal gereed bent vervang je de 'lichte' bestanden voor de originele. Dan kun je zelfs met een Pent. IV aan de gang. Alleen het renderen gaat in het ergste geval wellicht een hele dag (of langer duren)
Feit is dat Vegas gewoon een programma met heel veel mogelijkheden is. De Pro biedt inderdaad een scala aan meer mogelijkheden dan de Studioversie maar daar staat ook een pittiger prijskaartje tegenover. Voor de meesten zal dat prijsverschil het niet waard zijn.
De output is zondermeer goed te noemen. Het is maar net waar je je videobestand naar toe wilt schrijven.
Dat Jo wellicht minder tevreden is komt mogelijk ook omdat hij aan een bepaalde GUI gewend is. Zelf prefereer ik ook een Nederlandse versie die er helaas niet is voor Vegas. Maar dat is er bijv. ook niet voor Premiere CS. Ach, ieder heeft zijn eigen voorkeur.
Met de meest vriendelijke groeten
Henk.

26/01/2012 om 00:39
Reactie #13

GiBphoto

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 26/01/2012 om 00:39 »

Heb ook lang met Pinnacle gewerkt, was leuk maar... Je kent het zelf ook wel.
Dan met Premiere aan de slag gegaan want die zat toch in mijn foto software(CS5), maar dat bleek al snel dat het niet mijn ding was. Veel te gecompliceerd en teveel rompslomp, kortom echt niet mijn ding. Dan toch ook (heel even maar) Sony Vegas geprobeerd,,,
Dan toch de stap gemaakt naar AVID STUDIO en was dat een verheerlijking zeg, eerst wat moeilijk om op gang te geraken (alles gaan zoeken weet je wel) maar al heel snel had ik het onder de knie. En als ik het vergelijk maak met Premiere dan zijn de mogelijkheden veel en veel groter (ik heb het over ingebouwde elementen). Zeker voor het soort films waar jij het over hebt heb je mogelijkheden te over.  
Nadeel is wel dat ook al die filtertjes en overgangen van vroeger uit de pinnacle er ook nog inzitten en nog veel meer zelfs,,, maar die gebruik je toch nieten zijn ook geen ballast voor het prog.

Ik werk altijd met AVCHD zonder enig probleem (op 50p dan nog), uit voer naar alle soorten media (DVD, Blueray), bestand zo uit te kiezen (Flash video, MPG4, AVI, noem maar op), en rechtstreeks naar Youtube vanuit AVID STUDIO.
Ik ben dus echt wel in de wolken met dit pakket al moet ik toegeven dat ik voor de echt speciale FX toch ook After effects aan het uitpluizen ben, maar dat is dan echt voor het FX gebeuren.  
7x GoPro - Sony HDR-CX625 - Panasonic HDC-HS700 - Sony AX53 - Sony A6000 - Canon XA20 - Sony AX2000
DJi mini 2 drone - Beholder DS1 gimbal
PC: ASUS Workstation i9-10920X - 128Gb RAM - MSi GTX 1060 6Gb
https://lightshelter.be

26/01/2012 om 01:01
Reactie #14

hjrt

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 26/01/2012 om 01:01 »

Begonnen met Pinnacle Studio 7. Baggersoftware...continu corrupte projecten en vastlopers. Toen Sony Vegas 5. Via een updates tot 8 gekomen en zag toen geen reden meer op up te daten gezien deze versie alles ondersteunt wat ik nodig heb in een montageprogramma nodig heb.

Ik denk dat ik - door veel gebruik van After Effects - de overstap naar Premiere ga maken als ik een nieuwe computer koop, maar dan zal het wat tijd vergen om weer snel te monteren.

Pagina opgebouwd in 0.176 seconden met 28 queries.