Henk, ik ben ook begonnen met Pinnacle Studio, versie 7. Ik heb het een aantal jaren met plezier gebruikt, en heb er veel van geleerd. Het plezier werd minder toen ik (inmiddels aangeland bij versie 9) uit mijn computer begon te groeien. Traag, trager, traagst, en toch ook wel met enige regelmaat corrupte projecten. Toen ik naar een andere computer overstapte (en daarmee van XP naar Vista) moest ik upgraden naar de toen courante versie 10.8. En toen bleek dat ik de orignele versie 8 DVD's niet meer had, alleen de versie 9 upgrade. Er volgde een moeizaam traject met Pinnacle om niet een complete versie te moeten aanschaffen.
Intussen had ik een trialversie van Vegas Moviestudio geïnstalleerd, en dat is een goede zet gebleken. Het pakket vraagt veel minder power van de PC dan Pinnacle, het bood 4 video, en 4 geluidssporen (inmiddels 10 van elk), en ik had toch ook de indruk dat de opgeleverde DVD's wat strakker en scherper waren. Ik zeg er wel eerlijk bij dat mijn ogen al sinds mijn 10e "achter glas" verstopt zitten, en met het stijgen der jaren zijn ze echt niet beter geworden, dus misschien heb ik mezelf op dit punt maar wat wijs gemaakt om mezelf over de streep te trekken.
Feit is dat ik nog steeds met Vegas Moviestudio werk, en nog steeds met plezier. Vorig jaar heb ik om een oude vriend ergens mee te helpen zijn P.S. versie 14 op mijn computer geïnstalleerd. Ik heb verschillende pogingen ondernomen, maar het lukt mij niet om er iets zinnigs mee te doen. Weer die groene balken boven de tijdlijn, stotterende previews, en weer traag, trager traagst.
Om vergelijken makkelijker te maken zet ik ook mijn pro's en contra's op een rijtje.
Pro: gebruiksgemak, prima geluidsbewerking, stelt geen zware eisen aan de pc
Genre: vakantiefilms, "ontdek-je-plekje" achtige films voor beginners en gevorderden
Met AVCHD heb ik geen ervaring. Voor mijn HVD gebruik ik een Core 2 Quad Q6600, 2.4GHz, 4GB, NVidea GeForce 8600GT, Windows Vista, 2 interne harddisks van 500 Gb, eentje verdeeld in C: (systeem), D: (fabrieksbackup), de tweede (E:) is (mijn eigen opslag). Daarnaast beschik ik over een WD 500GB, en een 1 TB Medion externe harddisk.
Handige effecten: samenwerking met externe sound editors (ik gebruik Sony Soundforge Studio en Magix Music Cleaning Lab), de noodzakelijke correctiemogelijkheden, stabilisatie, en veel effecten en overgangen, allemaal via parameters naar wens in te stellen.
Menu's en DVD-authoring via apart (maar wel meegeleverd) programma DVD Architect, maakt ook blu-rays.
Ik mis: uitgebreide(re) compositing mogelijkheden, 3-D, en dan niet het stereoscopie-effect, maar een z-as om diepte in het beeld te suggereren.
Vaak wordt de leercurve moeilijk genoemd, maar ik heb dat zelf niet zo ervaren. Het feit dat automatisering mijn beroep was zal daarbij wel een rol hebben gespeeld. En nee, er is geen nederlandstalige versie.
De zaken die ik mis zijn volop aanwezig in de grote broer Vegas Pro, maar ik vind voor mijn gebruik het prijsverschil niet gerechtvaardigd.
Nuttig? Succes, en wie volgt?