Uwtrouwvideograaf.nl
111 gasten, 0 leden

Top posters

8674 Berichten
5795 Berichten
5218 Berichten
4906 Berichten
4406 Berichten
3671 Berichten
3273 Berichten
2453 Berichten
  • Totaal aantal leden: 13363
  • Nieuwste lid: Aart1975
  • Totaal aantal berichten: 243149
  • Totaal aantal topics: 29726
  • Online vandaag: 128

Auteur Topic: Welke muziek gebruik jij onder je film?  (gelezen 116956 keer)

03/02/2005 om 11:52
Reactie #45

• Gast
Re: Welke muziek gebruik jij onder je film?
« Reactie #45 Gepost op: 03/02/2005 om 11:52 »

De maker mag wel meer dan 70 jaar dood zijn, maar de uitvoerenden zijn nog meestal nog springlevend. En die willen natuurlijk wel geld zien.  

03/02/2005 om 14:11
Reactie #46

milo

• Information
  • Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: 03/02/2005 om 14:11 »

hoi
ken je niemand die het kan spelen voor u
dan kan het als hij de muziek vrij geeft voor u om te gebruiken.
groetjes Milo

""  

03/02/2005 om 14:11
Reactie #47

milo

• Information
  • Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: 03/02/2005 om 14:11 »

hoi
ken je niemand die het kan spelen voor u
dan kan het als hij de muziek vrij geeft voor u om te gebruiken.
groetjes Milo

""  

03/02/2005 om 15:35
Reactie #48

hjrt

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: 03/02/2005 om 15:35 »

de rechten zijn toch vastgelegd voor de componist?
al zou het natuurlijk wel onlogisch zijn als de uitvoerenden er geen aanspraak op zouden kunnen doen. aan de andere kant: de uitvoerende is géén eigenaar van de muziek, waarom zou hij daar dan wel inkomsten uit mogen putten?

buiten dat: als je een bepaalde uitvoering gebruikt van een stuk is het haast niet te controleren dat het afkomstig is van dát ensemble of dát orkest, of dát koor...

dvorak is een erg populaire componist met veel werken en mooie muziek;) van celloconcert tot magistrale symfonie!  

03/02/2005 om 20:17
Reactie #49

Boonacker

• *
  • Information
  • Newbie
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: 03/02/2005 om 20:17 »

Dan zou je dus nooit klassieke muziek kunnen gebruiken aangezien er altijd wel een artiest/orkest is die wil vangen voor zijn werk. Ik heb al op internet rondgekeken, maar nog niets concreets erover kunnen vinden.

Daarnaast is het natuurlijk ook uitermate moeilijk om te bewijzen wie een bepaald klaasiek stuk heeft uitgevoerd.

Een videodvd maken zonder geluid kan ook wel, maar is toch minder. Maar aangezien het in een openbare ruimte wordt vertoond ben ik toch wat huiverig om zomaar wat muziek eronder te zetten.  

04/02/2005 om 00:01
Reactie #50

paul1836

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #50 Gepost op: 04/02/2005 om 00:01 »

Vaak wordt bestaande filmmuziek gebruikt. Maar dat vind ik nogal afgekloven (wil echter niemand beledigen!). Mijn favoriet voor muziek bij film is de gitarist Pat Metheny, die nogal "filmische" muziek maakt (en -toegegeven- ook een paar fantastische soundtracks). Luister eens naar Secret Story of Beyond the Missouri Sky. Toegegeven: ik ben sowieso een enorme fan van die man. Een andere (ook, niet toevallig, muziek voor films componerend, naast z'n gewone muzikale werk) is Dave Grusin. Luister b.v. eens naar Cinemagic.

04/02/2005 om 17:24
Reactie #51

hjrt

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: 04/02/2005 om 17:24 »

veel filmmuziek ís inderdaad saai en voorspelbaar, maar dat is barokmuziek bijvoorbeeld ook, en toch kan het mooi zijn.

Ik weet niet of je enkele albums filmmuziek bezit, maar ik kan je vertellen dat bij iedere soundtrack wel een nummer zit wat absoluut niet saai is met prachtige dissonante harmoniën en minder voorspelbare melodiën. Bovendien is filmmuziek uitermate geschikt, aangezien het een sfeer weergeeft en al voor beel gecomponeerd is natuurlijk...  

06/02/2005 om 12:19
Reactie #52

A.V.O.

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: 06/02/2005 om 12:19 »

Muziek is een gevoels kwestie en heeft naar mijn mening niets te maken met of het mooi of aan te horen is.
Als je goed kunt aanvoelen wat de muziek voor functie heeft in bijvoorbeeld: je eigen filmpje, ben je al voor 90% verder. Er zijn genoeg mensen die daar helemaal geen feeling mee hebben. Zo heb ik eens naar een filmpje van +/- 20 minuten zitten kijken wat er heel goed uitzag......de muziek daarin tegen sloeg als een tang op een varken......doodzonde. Muziek is een vertaling van emotie.
Je kunt jouw film, de inhoud daarvan -soms- door middel van een goed gekozen stuk muziek versterken.
Maar mijn ervaring is dat ik met het zoeken daar naar soms heel veel tijd kwijt ben.... Persoonlijk kan ik iemand niet zeggen dat of dat....... De een vindt blauw mooi de ander rood........ Iemand die een goede film kan maken wil nog niet zeggen dat ie dat kan met een montage......En zo geldt dat ook voor muziek...Je moet je afvragen wat wil ik met een stuk muziek bereiken......moet het de spanning versterken, moet het de romantiek versterken en zo kun je nog wel even doorgaan. Maar neem van mij aan dat het een van de moeilijkste -en leukste- onderdelen in de film hobby is. Daarbij denk ik eigenlijk altijd nog.....Een goede film heeft eigenlijk geen muziek nodig. Het beeld en de dialoog moet al voldoende kunnen zijn...........dacht ik.........
Albert. ""

« Laatst bewerkt op: 06/02/2005 om 17:01 door A.V.O. »
Veel kennis is nog geen wijsheid.........

27/12/2005 om 14:49
Reactie #53

CameraJan

• *
  • Information
  • Newbie
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: 27/12/2005 om 14:49 »

Citaat
citaat van     A.V.O. :
Een goede film heeft eigenlijk geen muziek nodig. Het beeld en de dialoog moet al voldoende kunnen zijn...........dacht ik.........
Albert. ""

Ik ben het grotendeels eens met je citaat, behalve met bovenstaande opmerking. Je zou evengoed kunnen zeggen: een goede film heeft geen dialoog nodig! Natuurlijk, een muziek-stilte in een film kan zeer beklemmend werken. Bij mij gaat het meeste tijd inderdaad zitten in het zoeken naar de juiste muziek. Ik kan een klein beetje met een keyboard overweg, en daarom was ik blij met de komst van  GarageBand. Hiermee kun je, ook als je geen keyboard kunt spelen, rechtenvrij muziek maken met behulp van meer dan 2000 samples in allerlei stijlen. Een voorbeeld van wat ik met GB gemaakt heb kun je horen (en zien) in een  filmpje op mijn website. Hier en daar iets "geleend" en "een beetje van mezelf". Over het toepassen van muziek bij film heb ik ook iets op mijn website  gezet.
Verder maak ik regelmatig gebruik van midi-bestandjes, die ik importeer in GB en dan bewerk. Tip: luister  hier eens wat anderen met GB hebben gemaakt.  Succes allemaal, en vooral: veel plezier met je hobbie! ""      

Pagina opgebouwd in 0.105 seconden met 27 queries.