Uwtrouwvideograaf.nl
29 gasten, 0 leden

Top posters

13334 Berichten
8674 Berichten
5795 Berichten
5218 Berichten
4910 Berichten
4406 Berichten
3672 Berichten
3276 Berichten
  • Totaal aantal leden: 13364
  • Nieuwste lid: marco 59
  • Totaal aantal berichten: 243306
  • Totaal aantal topics: 29779
  • Online vandaag: 34

Auteur Topic: Sony wireless Transmitter naar een mengpaneel  (gelezen 2606 keer)

19/04/2011 om 21:08
gelezen 2606 keer

Maik336

• Information
  • Full Member
    • Bekijk profiel
Sony wireless Transmitter naar een mengpaneel
« Gepost op: 19/04/2011 om 21:08 »

Ik zou graag in een discotheek bij de audioman op een kanaal inprikken zodat ik met mijn Sony UWP het geluid van de discotheek microfoon kan opnemen.
Ik heb begrepen dat ik dan vanuit mijn Transmitter een Mini jack nodig heb en aan de andere kant een XLR plug wat in het mengpaneel zou gaan. Nu weet ik niet of de XLR plug een man of een vrouw moet zijn? Hoop dat iemand kan helpen.

19/04/2011 om 23:53
Reactie #1

Jan-Willem

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Re: Sony wireless Transmitter naar een mengpaneel
« Reactie #1 Gepost op: 19/04/2011 om 23:53 »

- ik stem voor een mannetje op de mengtafel en dus een vrouwtje als plug. Ben niet helemaal zeker overigens. In het algemeen is signaal uit een mannetje en signaal in een vrouwtje. Biologischer konden ze het niet bedenken.
- je hebt mogelijk een probleem met het signaalniveau. Let op of je transmitter om kan gaan met een signaal op lijn-niveau. Dat is veel hoger dan de spanning die een microfoon levert.
- Veel uitgangen op mengtafels zijn symmetrisch. Ook daarmee moet je transmitter kunnen omgaan.

Als je de vraag stelt ken je waarschijnlijk de mengtafel niet.
- Mengtafels hebben XLR, Jack en tulp-uitgangen. Symmetrisch en/of asymmetrisch. Tulp-uitgangen zijn altijd asymmetrisch. Alle uitgangen altijd op line level. Vaak is de XLR de main out en zal die zijn doorgekoppeld aan de versterker. Daar mag je dan dus in de regel geen gebruik van maken. Daarom is het zaak om wat meer kabels bij je te hebben. Regel drie kabels: met tulp, XLR en Jack. Dan heb je flexibiliteit.

Overigens hebben veel DJ mixers geen XLR uitgangen.  

Wil je alleen de microfoon en niet de muziek dan ben je beter af met het gebruik van een send kanaal voor effecten of een monitorkanaal.

Kom je in de problemen met signaal niveaus en symmetrische signalen dan kun je overwegen om een minimaal mixertje aan te schaffen dat aan de ingang om kan gaan met symmetrische signalen en aan de uitgang het signaal voldoende kan dimmen om je transmitter niet te oversturen.

Wat kan helpen om het te snappen is om afbeeldingen en de documentatie van een paar mengtafels op internet te bekijken. Begin maar bij Behringer. Die hebben ook een assortiment DJ-mixers.

Markeer je kabels en spullen zodat na afloop duidelijk is wat van jou is.

20/04/2011 om 12:21
Reactie #2

Kees van Duijvenbode

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 20/04/2011 om 12:21 »

Ik begrijp de vraag niet helemaal. Je wil geluid van de discotheek microfoon opnemen dus je hebt een uitgangssignaal van het mengpaneel nodig. Maar dat wil je aansluiten op een transmitter? Een transmitter is een zender. Die zendt dus signaal uit. Ik zou verwachten dat je het mengpaneel op een ingang van je camera zou willen aansluiten. Wat bedoel je precies?
Als je een mengpaneel signaal direct op je camera wilt aansluiten, dat zal dan de microfoon ingang moeten zijn, dan geldt zeker het verhaal van Jan-Willem hierboven. Dan loop je kans op een overstuurd en/of verkeerd gebalanceerd signaal. Dus kijk uit wat je doet.
« Laatst bewerkt op: 01/01/1970 om 01:00 door Kees van Duijvenbode »
Groeten
Kees Duif

20/04/2011 om 17:30
Reactie #3

Hugo van Meijeren

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 20/04/2011 om 17:30 »

Zoals ik het begrijp wil je de audio die van de DJ komt draadloos naar je camera brengen en daar opnemen.

Je zult er ten eerste rekening mee moeten houden dat alle uitgangen (zoals eerder genoemd) van een mengtafel op lijn-niveau zijn. De beltpack van je draadloze setje verwacht een signaal op microfoon-niveau. Daar zit een (héél) groot verschil tussen.

Met een beetje geluk kun je het signaalniveau op je beltpack regelen en als je dan ook nog een regelbare output van de mengtafel gebruikt dan moet dat wel goed gaan.

Mengtafel uitgangen zijn (mits XLR) altijd male. Je hebt dan dus een female XLR naar 3,5mm jack nodig. Indien je van gebalanceerd naar ongebalanceerd gaat kun je eenvoudig pin 3 (cold) van de XLR samen met pin 1 (massa) aan de sleeve (massa) van de jack hangen. Pin 2 (hot) hang je aan de tip (signaal) van de jack.

Aangezien het om een DJ-mixer gaat heb je de kans dat er alleen tulp aansluitingen op zitten (die zouden ze moeten verbieden!)...

Qua uitgang moet je even kijken, je zou d.m.v. de post-fader auxen even snel een globale 'broadcast mix' kunnen maken. Je kunt ook een tape-uitgang of een mono-sum uitgang gebruiken. Zorg er wel voor dat je levels binnen de perken blijven! Een regelbare uitgang (aux of mono-sum) is wat dat betreft wel zo handig.

Groeten Hugo
Crest Audio Amprackjes met Renkus Heinz d'r op. Dat wil ècht wel!!!

20/04/2011 om 21:59
Reactie #4

Maik336

• Information
  • Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 20/04/2011 om 21:59 »

Bedankt voor jullie antwoorden.

Zoals Hugo het zegt: de audio die van de DJ komt draadloos naar je camera brengen en daar opnemen, Dat is wat ik bedoel.

Ik kan een Mic signaal ontvangen en een Line signaal. Op wat grotere events is altijd wel een Audioman aanwezig en als ik dan de juiste kabel bij me heb zal het wel goed komen. Female XLR naar 3,5mm jack heb ik dus nodig. Voor de zekerheid zal ik ook een 3,5mm jack naar tulp kopen. Hoop dat het gaat lukken.

Vriendelijke groeten!
« Laatst bewerkt op: 01/01/1970 om 01:00 door Maik336 »

Pagina opgebouwd in 0.06 seconden met 26 queries.