Uwtrouwvideograaf.nl
118 gasten, 0 leden

Top posters

13334 Berichten
8674 Berichten
5795 Berichten
5218 Berichten
4910 Berichten
4406 Berichten
3672 Berichten
3276 Berichten
  • Totaal aantal leden: 13364
  • Nieuwste lid: Aart1975
  • Totaal aantal berichten: 243267
  • Totaal aantal topics: 29765
  • Online vandaag: 107

Auteur Topic: Linux??  (gelezen 10968 keer)

21/02/2004 om 19:33
gelezen 10968 keer

Han the Man

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Linux??
« Gepost op: 21/02/2004 om 19:33 »

Met Windows Longhorn in aantocht komt er altijd zo'n moment dat je denkt: Is er meer op de wereld dan alleen Bill's werk. ""
Al meerdere malen ben ik in aanraking geweest met Linux, diverse distributies als Red Hat, Mandrake enz.  ""
Mijn bedoeling is dan ook om eens een tread te starten waarin wie dan ook ervaringen kan vertellen over Linuxdistributies en dan met name over mogelijkheden in het bewerken van Video's . Er zijn tools voor
Wie heeft ervaringen, zowel negatief als positief en/of bedenkingen, want ja, je moet natuurlijk van het bekende pad af. Daar zit ik zelf ook mee, alhoewel je natuurlijk ook gewoon dual-boot kunt werken. Maar Linux draait zo ongelooflijk stabiel dat zelfs Microsoft momenteel deze open-source besturing weer op allerlei manieren probeert dwars te zitten.
Hierbij ook een link met een leuke indruk wat en hoe Linux door Niels Klomp Linux
Een link over video voor Linux Digital video for Linux

Niet te vergeten Wat is Linux

Han  ""

21/02/2004 om 21:29
Reactie #1

ger jansen

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Re: Linux??
« Reactie #1 Gepost op: 21/02/2004 om 21:29 »

Hallo Han
Ook ik heb al diverse linux distributie's op mijn PC's gehad.
Ik heb er denk ik al zo'n stuk of 6/7 geinstalleerd of pogingen ondernomen om hem te installeren.
Vooral de eerste versie's die ik probeerde, daar bleef het meestal bij pogingen, de laatste versie's SUSE en REDHAT die draaide behoorlijk goed, en erg stabiel.
Ik probeerde of ik mijn netwerk settings goed kon krijgen, of ik kon internetten, printen enz enz.
Maar echt video-ediiten via LINUX heb ik nog nooit geprobeerd.
Het is ook nog nooit bij me op gekomen om onder linux te gaan editten.
Maar hoe raar het ook mag gaan, telkens kom ik toch weer op de software van Ome Bill terug.
Ik denk de macht der gewoonte, dat ken je allemaal, en laten we eerlijk wezen, sinds de komst van windows-XP draaid dit besturingssysteem ook erg stabiel.
Maar ik zal vast nog wel eens een nieuwe poging ondernemen om te gaan videoeditten onder LINUX, ik hoop dan ook dat deze threat daar aan bij zal kunnen dragen....  

24/02/2004 om 16:34
Reactie #2

lotje

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 24/02/2004 om 16:34 »

Doet mij weer terug denken aan de eerste dagen van Linux. Linus was toen nog student. Je kon toen via internet een distributie downloaden en op flop zetten. Dat werden er een stuk of 70. De internetverbinding in die tijd waren enige honderden kilobytes, erg duur, en alleen voor professioneel gebruik betaalbaar.

Daarna ging ik met de doos met floppen de boer op om die links en rechts te installeren. Je PC werd wonderlijk snel en was (bijna) zo goed als de veel duurdere Unix werkstations.

En nu zitten we met z'n allen vast aan ome Bill, die maar doorgaat om geld voor licenties te innen. Je kunt ondertussen de complete wereld volleggen met niet meer gebruikte MSlicenties.

Terug naar Linux!  
« Laatst bewerkt op: 24/02/2004 om 16:35 door lotje »

24/02/2004 om 17:00
Reactie #3

HennyT

• Information
  • Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 24/02/2004 om 17:00 »

Vraagje.

Hoe zit dat ondertussen met videobewerking onder Linux? Want ik zie niet bijster veel montageprogramma's die onder Linux werken. Zijn die er en zo ja, welke?

Momenteel is er een ruime keuze uit goede (en minder goede) montagesoftware onder Windows, voor Apple-laars is er een minder groot aanbod, maar is er überhaupt iets te koop dat onder Linux draait?  

25/02/2004 om 19:11
Reactie #4

Han the Man

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 25/02/2004 om 19:11 »

Hallo, ja effe een paar dagen weggeweest. "" Jeetje wat een leeswerk hier zeg. ""

Ja, om antwoord te geven op je vraag Henny. er zijn reeds diverse pakketten die onder Linux-distributies uitstekend hun mannetje staan wat betreft videobewerking. Lees het volgende maar eens door.   Main-actor video for Linux

Verder is er enorm veel op komst, tja kost weinig!! Open source-software. geen centjes naar Bill. ""

In mijn korte vakantie heb ik het gekocht in een boekhandel. De Linux Starter 2004, boekje met handleiding, volledige uitleg van een en ander. Compleet met DVD waarop het gehele besturingssysteem  Linux Mandrake 9.2 en heel veel bijgeleverde software. voor de prijs van (schrik niet: acht euro en vijfennegentig cent...). ""

Natuurlijk een leuk instappertje voor de prijs. Maar Bill kan er het haar aardig van in de war krijgen op deze manier. ""

Deze week ga ik het nog installeren naast XP als Dual-boot en experimenteren.
Dus als er voorlopig geen berichten van me op het forum komen......is er iets niet goed gegaan "" ""

Han ""

« Laatst bewerkt op: 25/02/2004 om 19:12 door Han Dikken »

25/02/2004 om 20:15
Reactie #5

Buskees

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 25/02/2004 om 20:15 »

Als ik dat plaatje zo zie Han, kan jij beter Dikke(n) Han heten.... "" "" ""

PS: Dit is een geintje hoor ""  
« Laatst bewerkt op: 01/01/1970 om 01:00 door Buskees »
To Boldly Go Where No One Has Gone Before

25/02/2004 om 20:35
Reactie #6

Han the Man

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 25/02/2004 om 20:35 »

Wacht maar totdat je me us in het echt ZIET........
2  METER HOOG EN  ()Y*^&&*^% KILO AAN DE HAAK be prepared "" "" ""

Trouwens dit is de Linux Pinguin, binnenkort meer........

Han ""

25/02/2004 om 20:45
Reactie #7

Buskees

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 25/02/2004 om 20:45 »

Je plaatje doet anders vermoeden...... Overigens heeft een maat van me ook Linux draaien (Red Hat of zoiets), en ondanks de GUI moet je toch erg veel typewerk verrichten in vergelijking met Windhoos. En XP draait best wel stabiel, dus ik ga voorlopig nog niet met die 2 meter hoge Pinguin spelen......  ""  

25/02/2004 om 20:54
Reactie #8

Han the Man

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 25/02/2004 om 20:54 »

Als ik Linux erop heb zal ik je eens wat ervaringen mailen.
 ""

Han ""  

26/02/2004 om 00:05
Reactie #9

Buskees

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 26/02/2004 om 00:05 »

Ik geef toe, in een keer raak Han. Maar ons Hollanders bin lui he??? ""  

27/02/2004 om 23:48
Reactie #10

lotje

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 27/02/2004 om 23:48 »

Maak je borst maar vast nat, Linux (Unix) is beslist geen laag drempelig systeem. IJzersterk in netwerken (TCP/IP = internet, is tenslotte van Unix afkomstig), firewall zo in te richten (tenminste als je TCP/IP begrijpt), mail servers, routers, nameserver (nslookup), zo goed als alle programmeer talen w.o. Java en Eclips, X-Windows cliënt/server, Apache http server, Star-office, noem het en het is er: echt voor de liefhebbers.

Veel plezier ""  

28/02/2004 om 17:35
Reactie #11

Han the Man

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 28/02/2004 om 17:35 »

Heb deze week Mandrake 9.2 geinstalleerd naast Windows XP.
Ging vlekkeloos, volledig automatisch, duidelijk en in het Nederlands. ""
Alleen uitkijken met schijfruimte partitioneren, gewoon effe tijd nemen en GOED lezen. ""

Ben nu aan het experimenteren tav hoe en wat. Ziet er wel gelikt uit, (Bill moet uitkijken hoor). ""
Ga binnenkort de videowereld eens verkennen. Wel veel ondersteuning online moet ik zeggen. Alles is beschikbaar.

Han ""

02/03/2004 om 14:25
Reactie #12

Boesveldt

• **
  • Information
  • Jr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 02/03/2004 om 14:25 »

Dagelijks koppel ik mijn Powerbook aan
een ethernet netwerk met Linux machines.
Mac OS unix en Linux werkt perfect samen.
Met X11 kan ik apps starten op Linux en de
grafische uitvoer op mijn Powerbook scherm
bekijken. Met het Terminal unix commando "mount"
kun je ook eenvoudig de harde schijf van de Linux
 machine koppelen. Deze wordt dan als nieuwe
disk opgenomen in de Finder (zeg maar de
windows verkenner). Als de permissies het
toelaten kun je direct met de Linux bestanden aan de
gang.  Overigens Henny, dat er een minder groot editing softwareaanbod
is voor Apple is niet helemaal waar. De hele Avid lijn is bv. geschikt voor OSX.
Sterker nog, vroeger draaide alles wat van Avid kwam eerst op OSX.
Daarnaast FCP, FCE, Premiere, iMovie, Etc. Genoeg keus dus.  

13/03/2004 om 14:02
Reactie #13

ger jansen

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 13/03/2004 om 14:02 »

Citaat
citaat van     Han Dikken :
Heb deze week Mandrake 9.2 geinstalleerd naast Windows XP.
Ging vlekkeloos, volledig automatisch, duidelijk en in het Nederlands. ""
Alleen uitkijken met schijfruimte partitioneren, gewoon effe tijd nemen en GOED lezen. ""

Ben nu aan het experimenteren tav hoe en wat. Ziet er wel gelikt uit, (Bill moet uitkijken hoor). ""
Ga binnenkort de videowereld eens verkennen. Wel veel ondersteuning online moet ik zeggen. Alles is beschikbaar.

Han ""

Hallo Han

Ik heb diezelfde 9.2 versie nu geinstalleerd op een pentium II 400.
Ik durfde het nog niet aan om deze versie op mijn " hoofdcomputer" erbij te zetten.
Maar hij draaid goed en zonder haperen.
Ik heb het internet al werkende en ook mijn printer kan ik aansturen.
Ik kan alleen nog geen " pakketjes" van deze machine naar een windows machine sturen, maar dat komt nog wel.
Wat ik wilde vragen aan jou, is er bij jou al bekend, of er software op de markt is voor het video-editten??
En wel in de breedtste zin van het woord??
Als dat zo is, dan denk ik dat ik binnenkort die mandrake-distibutie op mijn hoofd PC ga zetten naast windows.
Ik heb 2X120 gig dus plaats zat...
Kan ik via mandrake ook een canopus converter aansturen??
Vragen en nog meer vragen.....

Groetjes:Ger  

13/03/2004 om 20:11
Reactie #14

Han the Man

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 13/03/2004 om 20:11 »

Hallo Ger,

Ha, nog een durfal ""

Voor zover ik nageplozen heb zijn er reeds diverse progs om video te bewerken voor Linux, van eenvoudige tot zelfs zeer pittige. Ala Premiere en MediaStudio.

Hier zijn een paar links:
 Video for Linux

MJPEG-tools
(oa ook veel info over hardware)
 Main Actor

Een zware jongen.

IEEE 1394 for Linux

Er is nog meer te lezen op de MandrakeLinux-pagina.
Mijn Pinnaclekaart wordt overigens prima herkent onder Linux. Het is links en rechts wel zoeken natuurlijk. ""

Het ontbreekt me wel een beetje aan tijd om alles helemaal uit te zoeken, (nieuwe baan, druk druk druk)
Editen doe ik momenteel nog gewoon onder windows met MediaStudio. Maar ik ben wel van plan daarnaast te experimenteren.
Welke desktop draai je overigens? GNOME of KDE?
Ik draai GNOME en heb daarbij ALLE meegeleverde software opgepoft. Je komt er bijna niet doorheen, zoveel zit erbij.. ""

Let wel goed op met partitioneren als je het naast Windows zet, neem een bak koffie, zet je ellebogen naast het toestenbord en lees lees, dan kan er eigenlijk niets fout gaan. Want ook Linux is al zo geavanceerd, maar wel duidelijk anders. Maar goed dat zul je zelf al wel gezien hebben. Het zijn met name de anderen termen waar je aan moet wennen. Maar eh, wel lekker safe het net op.

Succes Han ""

Pagina opgebouwd in 0.15 seconden met 27 queries.