Uwtrouwvideograaf.nl
5 gasten, 0 leden

Top posters

22897 Berichten
13298 Berichten
8674 Berichten
7539 Berichten
5795 Berichten
5218 Berichten
4884 Berichten
4406 Berichten
  • Totaal aantal berichten: 242383
  • Totaal aantal topics: 29585
  • Online vandaag: 7

Auteur Topic: canon a1 en xlh1  (gelezen 1116 keer)

29/05/2008 om 07:37
gelezen 1116 keer

Butterflies

• Information
  • Full Member
    • Bekijk profiel
canon a1 en xlh1
« Gepost op: 29/05/2008 om 07:37 »

Hallo,
Ik ben een tijdje weggeweest en heb in de tussentijd veel plezier gehad van de cannonhv20 die ik heb aangeschaft mede naar aanleiding van de informatie op dit forum. Hartelijk nog daarvoor. De hv20 is een wonder!

Echter er zijn nogal wat beperkingen voor het werk dat ik er mee doe (natuur filmen, vooral veel macro). Het scherpstellen is een crime. Ik zou met dat dialtje best uit de voeten kunen als het ergens bovenop zat of zo. Je kunt er gewoon niet bij als je het lcd hebt uitstaan. Ook het feit dat je diafragma en sluitertijd niet onafhankelijk van elkaar kunt varieren is onhandig.

Nu bevindt ik mij in de luxe gelegenheid dat ik een professioneler apparaat kan aanschaffen voor het serieuzere filmwerk. Ik snap echter een aantal specs niet van de canon a1 en canon xl h1. De belangrijkste vraag is, waarom hebben die geen hdmi out zoals de hv20. Zonder een dergelijke terminal is de potentie om in de hoogste kwaliteit HD film te werken toch afwezig?

Groetjes,
Rob
Rob

29/05/2008 om 10:44
Reactie #1

VideJo

• Information
  • Global Moderator
    • Bekijk profiel
Re: canon a1 en xlh1
« Reactie #1 Gepost op: 29/05/2008 om 10:44 »

Er zijn op het hv20 forum meerdere DIY draadjes geweest, die bezig waren met de issue van het scherpstellen. Ik neem aan, dat jij die ook gelezen hebt. Ik zelf heb een klein rubberen wieltje tegen de scherpstelknop gemonteerd, waardoor ik daar meer controle over heb en het is ook bereikbaar met het LCD scherm open.
Inderdaad het onafhankelijk regelen van sluiterijd en difragma is ook een minnetje, maar daarvoor is het ook een consumer cam.
Sommigen noemen mij nog steeds Ome Jo.

29/05/2008 om 14:00
Reactie #2

Edd

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 29/05/2008 om 14:00 »

De belangrijkste vraag is, waarom hebben die geen hdmi out zoals de hv20. Zonder een dergelijke terminal is de potentie om in de hoogste kwaliteit HD film te werken toch afwezig?

Dit is een terechte vraag maar die zul je best aan canon zelf stellen, dit is inderdaad een gemis aan dit overigens fantastisch toestel.
Eddy
Een mens is als een instrument, de klank die er uitkomt, wordt bepaald door de persoon die het bespeelt.

29/05/2008 om 14:24
Reactie #3

Marten

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 29/05/2008 om 14:24 »

Citaat van: Butterflies

De belangrijkste vraag is, waarom hebben die geen hdmi out zoals de hv20. Zonder een dergelijke terminal is de potentie om in de hoogste kwaliteit HD film te werken toch afwezig?

Waarschijnlijk omdat het geen consumentencamera's zijn waarbij het belangrijkste is dat het gemaakte videootje direct af te spelen is op een scherm.
Voor het bewerken heb je toch geen HDMI nodig?
Tenzij je ongecomprimeerd in Full HD wilt vastleggen, maar dan heb je DIT ook nodig.
« Laatst bewerkt op: 01/01/1970 om 01:00 door Marten »
Marten

29/05/2008 om 14:46
Reactie #4

Kees van Duijvenbode

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 29/05/2008 om 14:46 »

Citaat

Dat ligt er maar net aan. Als je je opnames vnl. gebruikt om via de TV af te spelen en je hebt een Full HD TV, dan heb je gelijk. Maar als je,zoals ik, je opnames monteert en verwerkt tot een DVD, heb je geen HDMI-out nodig.
Groeten
Kees Duif
www.cvd-video.nl

29/05/2008 om 18:02
Reactie #5

Butterflies

• Information
  • Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 29/05/2008 om 18:02 »

Citaat van: Kees van Duijvenbode
Citaat

Dat ligt er maar net aan. Als je je opnames vnl. gebruikt om via de TV af te spelen en je hebt een Full HD TV, dan heb je gelijk. Maar als je,zoals ik, je opnames monteert en verwerkt tot een DVD, heb je geen HDMI-out nodig.

Ik heb inderdaad ook geen hdmi nodig. Ik zal je zeggen wat ik eigenlijk wil realiseren. Ik wil met behulp van een nikon d300 dmv de bewegende Live View beelden vastleggen. Dit apparaat heeft daarvoor een hdmi output dat ik op de een of andere manier wil opnemen. Liefst met een camcorder, maar ik heb er nog geen ontdekt die hdmi in heeft. Dus moet het hdmi signaal (dmv hardware) worden omgezet in firewire. Daar heb je bijvoorbeeld Black Magic Intensity kaarten voor, maar dan moet je met een enorm zware pc aan de gang. Wellicht zijn er nog andere suggesties? De een of andere converter of zo. Suggesties?
Rob

02/06/2008 om 07:06
Reactie #6

Pesie

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 02/06/2008 om 07:06 »

Ik wil met behulp van een nikon d300 dmv de bewegende Live View beelden vastleggen. Dit apparaat heeft daarvoor een hdmi output dat ik op de een of andere manier wil opnemen. Liefst met een camcorder, maar ik heb er nog geen ontdekt die hdmi in heeft. Dus moet het hdmi signaal (dmv hardware) worden omgezet in firewire. Daar heb je bijvoorbeeld Black Magic Intensity kaarten voor, maar dan moet je met een enorm zware pc aan de gang. Wellicht zijn er nog andere suggesties? De een of andere converter of zo. Suggesties?
Kun je dit niet oplossen met extra grote geheugenkaarten voor je D300, en daarop de beelden als lange reeksen losse foto's op te nemen? En vervolgens die beelden als losse plaatjes in een montagepakket in te laden?
Als je HD beelden wilt filmen, gebruik dan een HD videocamera. Huur die desnoods.
Ik vermoed dat je de hoogwaardige kwaliteit van de D300 in videobeelden wenst om te zetten, nou zal dat niet met de gemiddelde HDV camera lukken. DVCPROHD wellicht gedeeltelijk  en anders wordt het een professioneler systeem. De enige videocamera die kwalitatief gelijkwaardig is, is de Red (www.red.com) maar ik denk niet dat dat de bedoeling is...

02/06/2008 om 07:09
Reactie #7

Pesie

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 02/06/2008 om 07:09 »

Ik snap echter een aantal specs niet van de canon a1 en canon xl h1. De belangrijkste vraag is, waarom hebben die geen hdmi out zoals de hv20. Zonder een dergelijke terminal is de potentie om in de hoogste kwaliteit HD film te werken toch afwezig?
De XLH1 heeft de (optionele) digitale SDI uitgangen, het professionele formaat om in hogere kwaliteit naar montagesystemen en opnamesystemen over te zetten tijdens het filmen (de HDV compressie wordt dan omzeild).

03/06/2008 om 11:15
Reactie #8

Butterflies

• Information
  • Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 03/06/2008 om 11:15 »

Bedankt voor de reakties.

Nog meer duidelijkheid van mijn kant:
De d300 staat mbv een adapter (zonder glas, zonder lens) boven op een microscoop. Dit heeft tov een (betaalbare) camcorder het voordeel dat er geen glas tussen zit (beter kwaliteit beeld) en tevens dat een SLR veel makkelijker is aan te sluiten op een microscoop. Bovendien kan ik de d300 in potentie voor zowel hoogwaardige fotografie als videografie gebruiken.

Overigens had ik tevreden geweest als de d300 een HD/HDV terminal had gehad. Het hoeft van mij echt niet ongecromprimeerd te zijn. Er is echter geen SLR body met zo'n terminal als op camcorders (het comprimeren zal de kosten van de camera te hoog opschroeven, bovendien is het natuurlijk geen camcorder). Het is OF hdmi OF composite (canon).

Inmiddels begrijp ik van een oostenrijkse firma (http://www.micro-tech-lab.com
)dat het videosignaal van de d300 vastleggen kan met een canopus kaart (http://www.canopus.com/products/Pegasus/index.php?lang=EN
). Deze kost ca 1000 euro, dus wil ik daar graag wat meer zekerheid over hebben. Kun je de Live View beelden inderdaad beschouwen als een volwaardig vloeiend videosignaal (25 of 30 beelden per seconde) of gaat het bijvoorbeeld stotterend? Ik heb dus, net zoals de meeste personen die reageren op mijn berichten, twijfels of het echt wel kan. Ik heb niet voldoende technisch inzicht om dit te kunnen beoordelen. Elke reaktie wordt daarom zeer op prijs gesteld.

Thanks,
Rob
Rob

Pagina opgebouwd in 0.077 seconden met 28 queries.