Uwtrouwvideograaf.nl
35 gasten, 0 leden

Top posters

22897 Berichten
13314 Berichten
8674 Berichten
7541 Berichten
5795 Berichten
5218 Berichten
4884 Berichten
4406 Berichten
  • Totaal aantal leden: 13093
  • Nieuwste lid: HeidiSip
  • Totaal aantal berichten: 242448
  • Totaal aantal topics: 29603
  • Online vandaag: 42

Auteur Topic: canon xh a1 presetinstellingen wel echt nodig?  (gelezen 1154 keer)

22/01/2008 om 23:41
gelezen 1154 keer

badaboem

• *
  • Information
  • Newbie
    • Bekijk profiel
canon xh a1 presetinstellingen wel echt nodig?
« Gepost op: 22/01/2008 om 23:41 »

Ik werk nu al een tijdje met de canon xha1 en heb veel met de preset instellingen geexperimenteerd. Maar na een paar maanden kwam ik tot een soort conclusie van: is het  wel nodig? Is het niet veel beter om alles gewoon op de fabrieksinstelling te laten en in post de  boel veranderen. HEt valt me op dat de preset instellingen uiteindelijk de meeste details in beeld laten. En als je instellingen gaat veranderen kun je dat achteraf in post niet meer terughalen.

Met andere woorden en dat is dus ook mijn vraag.

KUn je niet beter al die presetinstellingen met rust laten en in post de boel bewerken. Zodat je de meeste flexibiliteit hebt?

Of kunnen de preset instellingen iets wat je in post niet kunt doen? Zoals knee bv.

Alvast bedankt.

Bart van der Horst.

22/01/2008 om 23:45
Reactie #1

badaboem

• *
  • Information
  • Newbie
    • Bekijk profiel
Re: canon xh a1 presetinstellingen wel echt nodig?
« Reactie #1 Gepost op: 22/01/2008 om 23:45 »

Citaat
citaat van     badaboem :
Ik werk nu al een tijdje met de canon xha1 en heb veel met de preset instellingen geexperimenteerd. Maar na een paar maanden kwam ik tot een soort conclusie van: is het  wel nodig? Is het niet veel beter om alles gewoon op de fabrieksinstelling te laten en in post de  boel veranderen. HEt valt me op dat de preset instellingen uiteindelijk de meeste details in beeld laten. En als je instellingen gaat veranderen kun je dat achteraf in post niet meer terughalen.

Ik bedoelde daar "fabrieksinstellingen" te zeggen en niet de presetinstellingen.

23/01/2008 om 07:51
Reactie #2

VideJo

• Information
  • Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 23/01/2008 om 07:51 »

Van horen zeggen hoor . . .
Als je een instelling kiest, waarin de contrasten niet kunstmatig scherp staan, dan kan je dat in post bijstellen naar een persoonlijke smaak. Omgekeerd kan dat dus niet.
« Laatst bewerkt op: 01/01/1970 om 01:00 door Jo_Ouwejan »
Sommigen noemen mij nog steeds Ome Jo.

23/01/2008 om 12:59
Reactie #3

Kees van Duijvenbode

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 23/01/2008 om 12:59 »

Interessante vraag. Omdat ik overweeg ook een XH A1 aan te schaffen heb ik inmiddels al de nodige artikelen gelezen en fora nageplozen en daaruit heb ik begrepen dat de fabrieksinstellingen van deze cam bepaald niet optimaal zijn. Ik kan me voorstellen dat als je alles wat je opneemt eerst monteert voordat je het op TV bekijkt je het inderdaad net zo goed in post kan aanpassen. Ik monteer in Vegas en zou dan ook makkelijk een aangpaste FX chain als preset op standaard opname's los kunnen laten (of het zelfs via een script doen als ik zou kunnen scripten  ""). Maar als je je opnames ongemonteerd direct via de camera op een TV wilt afspelen (omdat dat vaak de enige manier is om echt naar HDV te kunnen kijken) dan heb je dus niks aan aanpassingen in post en wil je waarschijnlijk je opname's direct zo optimaal mogelijk hebben.
Ik had me voorgenomen het maar gewoon eens aan te zien en uit te proberen zodra ik die camera heb. Wat ik uit de berichten lees moet het mogelijk zijn een hele berg presets op een SD kaartje op te slaan en moet je die vrij eenvoudig kunnen selecteren. Het lijkt mij een fantastische optie.

Groeten
Kees Duif
www.cvd-video.nl

23/01/2008 om 14:01
Reactie #4

ArTe-Video

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 23/01/2008 om 14:01 »

Citaat
citaat van     Kees van Duijvenbode :
Interessante vraag. Omdat ik overweeg ook een XH A1 aan te schaffen heb ik inmiddels al de nodige artikelen gelezen en fora nageplozen en daaruit heb ik begrepen dat de fabrieksinstellingen van deze cam bepaald niet optimaal zijn. Ik kan me voorstellen dat als je alles wat je opneemt eerst monteert voordat je het op TV bekijkt je het inderdaad net zo goed in post kan aanpassen. Ik monteer in Vegas en zou dan ook makkelijk een aangpaste FX chain als preset op standaard opname's los kunnen laten (of het zelfs via een script doen als ik zou kunnen scripten  ""). Maar als je je opnames ongemonteerd direct via de camera op een TV wilt afspelen (omdat dat vaak de enige manier is om echt naar HDV te kunnen kijken) dan heb je dus niks aan aanpassingen in post en wil je waarschijnlijk je opname's direct zo optimaal mogelijk hebben.
Ik had me voorgenomen het maar gewoon eens aan te zien en uit te proberen zodra ik die camera heb. Wat ik uit de berichten lees moet het mogelijk zijn een hele berg presets op een SD kaartje op te slaan en moet je die vrij eenvoudig kunnen selecteren. Het lijkt mij een fantastische optie.

Is het ook die  OPTIE (presets)  ""  

23/01/2008 om 20:21
Reactie #5

PictureThis.tv

• Information
  • Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 23/01/2008 om 20:21 »

Als je met de presetwaarden gaat spelen zul je mooiere beelden kunnen maken. De verschillen per instelling zijn vaak subtiel, dus uitproberen met een groot scherm.

Het mooie van HD is dat die subtiele aanpassingen wel meer tot zijn recht komen dan in SD.

De knee zorgt ervoor dat je camera een hogere contrastomvang aankan. Een goed ingestelde knee doet wonderen. Hierdoor zullen bijvoorbeeld witte wolken aan een zonnige hemel niet zo snel overstralen. Je kunt je voorstellen dat eenmaal overbelichte beeldinformatie niet meer terug te halen is in post.

Het verlagen van het zwartniveau kan tot mooie resultaten leiden maar in dit kan dat ook goed in post. Lager zwart geeft ook een hogere verzadiging maar je ziet dan natuurlijk wel minder details in donkere partijen. Kwestie van smaak.

Ik ben geen Xha1 gebruiker dus ik weet niet wat er allemaal in te stellen valt.

In het algemeen kun je zeggen dat de videoprocessing in de camera van een hogere kwalteit is dan achteraf omdat de compressie naar HDV dan nog niet heeft plaatsgevonden.  
Eelco

Pagina opgebouwd in 0.045 seconden met 27 queries.