Ik ga een nieuwe camera aanschaffen.
Ik ben het type "shoot en go", alles op de automaat en uit de hand. Geen moeilijke toestanden. Als je door de stad loopt, moet je geen uren bezig zijn met allerlei instellingen en belichtingen. Standpunt, uitkadering en lichtinval is belangrijk, maar verder geen gezeur.
Maar de ouderdom en het "trillende handen-effect" wordt ook groter, dus mag er ook een 1-poot statief mee op pad.
Dit over mezelf, nu over de camera.
Moet breedbeeld zijn en mooie heldere plaatjes.
En ook handmatig te regelen, voor die gevallen dat de automaat er niet helemaal uitkomt.
1. Panasonic GS320 - 3 chip, maar is van plastic.
2. Panasonic GS500 - 3 chip, wordt misschien in het najaar weer geleverd, is metaal.
3. Canon HV20 - HDV maar is ook van plastic.
4. Sony HC7 - heeft alles wat mijn hartje begeert (HDV, metaal, externe mic etc.) maar is de duurste van het stel.
Ik monteer niet in HDV, dus uiteindelijk zet ik gewoon een DV-montage op DVD.
Geeft de GS500 dan geen beter eindresultaat dan de HDV-camera's, ik downgrade het materiaal immers hiermee naar DV en met de GS500 niet.
Ik weet wel, dat in de toekomst HDV montage misschien wel een optie wordt, maar dat hoeft voor mij niet persé. Kwaliteit van GS500 is voor mij voldoende, maar misschien doe ik mij voor hetzelfde geld dan wel te kort. Immers de HV20 en GS500 ontlopen elkaar niet gek veel in prijs.
En ik heb het idee, dat een zwaardere camera (b.v. de Sony) beter stil te houden, dan de lichte plastic gevallen.
Maar de beeldstabilisatie van de Panasonics zijn weer beter en heb echt niet meer die rotsvaste hand van vroeger.
O ja, ik wil de camera's van tevoren in mijn handen hebben. Dat is met de GS500 en HV20 nog niet gelukt. En vooral de HV20 wil ik persé eerst voelen, voordat ik een keus maak.
Kortom, schiet u maar.
Laat uw expertise hier eens op los. U bent niet voor niets lid van dit forum