Ik heb een vergelijkbare kwestie hier thuis. Onze Loewe tv is met Scart en met Component verbonden met de dvd-speler (Sony, een sub-top model). Tv en dvd-speler kunnen in een progressive scan/cinema modus draaien, via de component verbinding. Component ziet er mooier uit dan Scart, net als bij jou denk ik. Alleen als ik letterboxed breedbeeld dvd's draai (dus 4:3 beeld met zwarte balken erin), dan kan ik via de Component afspeelwijze niet het tv-beeld laten inzoomen op het beeld tussen de zwarte balken, om beeldvullend te kunnen kijken. Dan lukt mij wel met de Scart beelden, alleen zijn die ietsje minder mooi.
Ik heb de indruk dat voor het progressive scan/component gebeuren in de tv een soort directe projectie op je scherm wordt gerealiseerd, met andere woorden: enkele digitale foefjes van de tv worden omzeild. Misschien om die filmachtige afspeelmodus (progressive scan) zo goed mogelijk te tonen, zonder tussenkomst van bepaalde tv-functies. Wellicht omdat de deinterlacing functie van de tv moet worden omzeild (standaard nodig voor alle andere beelden van de tv-kabel en dvd's) en dat dan gelijktijdig meerdere functies gepasseerd worden.