Uwtrouwvideograaf.nl
30 gasten, 0 leden

Top posters

22897 Berichten
13314 Berichten
8674 Berichten
7541 Berichten
5795 Berichten
5218 Berichten
4884 Berichten
4406 Berichten
  • Totaal aantal leden: 13093
  • Nieuwste lid: HeidiSip
  • Totaal aantal berichten: 242448
  • Totaal aantal topics: 29603
  • Online vandaag: 42

Auteur Topic: Kan ik deze video nog redden?  (gelezen 17361 keer)

13/01/2007 om 17:08
gelezen 17361 keer

Len

• Information
  • Full Member
    • Bekijk profiel
Kan ik deze video nog redden?
« Gepost op: 13/01/2007 om 17:08 »

Ik heb een Video8-bandje gekregen van iemand en door het beeld lopen dikke zwarte strepen. Is deze video nog te redden?

Bijgevoegd 10 seconden video.

Len  
and did you exchange a walk on part in the war for a lead role in a cage?

13/01/2007 om 17:20
Reactie #1

FransS

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Re: Kan ik deze video nog redden?
« Reactie #1 Gepost op: 13/01/2007 om 17:20 »

De link naar de bijlage weigert.Helaas kan dit niet meer gered worden omdat met het opnemen deze zwarte strepen opgenomen zijn dit is een storing in de opnamekopen.

Groet.Frans S. ""

NTSC stands for �Never Twice the Same Colour�,  
PAL stands for �Peace At Last�

13/01/2007 om 18:40
Reactie #2

renejohannsen

• Information
  • Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 13/01/2007 om 18:40 »

Ik vind het overigens niet netjes om materiaal van een ander, w.s. een klant van je, online te plaatsen.

Groetjes,
Rene

14/01/2007 om 00:35
Reactie #3

Len

• Information
  • Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 14/01/2007 om 00:35 »

Het is geen klant van me.

Len  

14/01/2007 om 09:45
Reactie #4

Bert Nieboer

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 14/01/2007 om 09:45 »

Citaat
citaat van     renejohannsen :
Ik vind het overigens niet netjes om materiaal van een ander, w.s. een klant van je, online te plaatsen.
Groetjes,
Rene  

Renee,
vind je die opmerking niet een beetje overdreven?
Er gebeurt niets, er is niets te herkennen en het is zeer kort. Wat is daar mis mee, om aan te geven welk probleem er speelt?  
groetjes  

Bert Nieboer

14/01/2007 om 17:11
Reactie #5

melvinrijk

• Information
  • Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 14/01/2007 om 17:11 »

Uhmm ja het is te doen hoor, tenzij de hele film zo is.

Als er bij mij in beeld altijd fouten in zaten, deed ik dat met een photoshop prgramma verbeteren. En werkte prima.
Het zal veel tijd in beslag nemen om deze video te restaureren, alleen al om deze paar seconden.

Als het echt veel is, dan zou ik het laten liggen en maar accepteren dat er niet veel meer is aan te doen.  

14/01/2007 om 20:37
Reactie #6

Menno Bent

• Information
  • Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 14/01/2007 om 20:37 »

Heeft niks te maken met de opname en dus ook niet met de opnamekoppen. Typisch gevalletje van tracking oftewel V-sync error. Check de tape, is die gerafeld of gebobbeld aan de zijkant? Dan is het syncspoor waarschijnlijk beschadigd en kun je er als amateur niet veel meer mee beginnen, alhoewel heel misschien een goede (dus full frame) TBC nog wat verbetering brengt.

Overigens, heb je de handmatige tracking al uitgeprobeerd? Veel V8 camera's hebben daar knopjes voor.      

15/01/2007 om 12:39
Reactie #7

Len

• Information
  • Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 15/01/2007 om 12:39 »

De tape lijkt qua uiterlijk in orde. Het gehele bandje is trouwens op deze manier. Ik heb een Sony EV-C500E Hi8-recorder met auto-tracking en ik had gehoopt dat deze het wel aan zou kunnen. Ik heb ook nog een Hi8-camera staan, maar ik kan niets vinden m.b.t. de tracking. Waar zoek ik naar? Maken de standen SP en LP nog iets uit bij het afspelen van de tape? Ik weet niet zeker of m'n Hi8-recorder dit automatisch doet.

Len  

15/01/2007 om 14:10
Reactie #8

FransS

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 15/01/2007 om 14:10 »

Als de camera het bandje af zou spelen gaat alles automatisch in werking zo gauw jij op de play knop drukt ook bij Hi8 want die herkent de band ook als normaal8 idem met Sp / Lp.
Zelf zal ik ffff een fragment opzoeken waar zo iets indentieks op staat even geduld daarvoor en dat ligt aan de opname koppen .

Groet Frans S. ""  

15/01/2007 om 17:58
Reactie #9

vidio.barth

• Information
  • Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 15/01/2007 om 17:58 »

Het is te hopen dat het geen lp betreft, want dan komt die sincfout nooit meer goed en moet je eerder genoemde tbc oplossing zeker proberen.Andere mogelijkheid: afspelem met de camera die het ook heeft opgenomen (lp).Ik zelf copier opnames met die problemen naar een gezwarte s-vhs tape in een deck met  tbc  middels insert edit.(gebruik dan het sinc signaal van het zwart ipv die van de cam.)Zou je de sinc van de cam nemen, dan klappert die opname even gezellig mee ""

groet vidiobarth  

16/01/2007 om 14:12
Reactie #10

Len

• Information
  • Full Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 16/01/2007 om 14:12 »

De camera waarmee het is opgenomen is inmiddels overleden, dus dat is geen optie. Jullie hebben het over TBC, maar mijn kennis gaat zo ver dat ik alleen vrij zeker weet dat jullie het niet over een besmettelijke ziekte hebben.. Zouden jullie het me kunnen uitleggen? En dat stukje over die VHS band begreep ik ook niet.

Groeten Len  

16/01/2007 om 14:27
Reactie #11

VideJo

• Information
  • Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 16/01/2007 om 14:27 »

Even gokken, dat je het bericht van video.barth bedoelde.
Een TBC is een Time Base Corrector.
video.barth heeft blijkbaar (net als ik) een super VHS recorder met die optie. Een TBS corrigeert wat fouten in een opname op die tape. En hij corrigeert ook, als je een opname van een andere speler er naartoe overspeelt. En dan kan het zijn, dat je het probleem kwijt raakt.
Zoek maar eens in jouw buurt naar iemand met zo'n recorder. JVC had er een paar in hun programma.
« Laatst bewerkt op: 01/01/1970 om 01:00 door Jo_Ouwejan »
Sommigen noemen mij nog steeds Ome Jo.

16/01/2007 om 14:41
Reactie #12

Bert Nieboer

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 16/01/2007 om 14:41 »

Chris,

TBC staat ook voor een enge ziekte maar dit is toch wat anders, Time Base Correction. Aan de rand van de videotape staan de sync signalen. Hier wordt aangegeven waar het beginpunt zit van de volgende reeks informatie voor het volgende beeldje daarop synchroniseert de TV en begint links bovenin de regels achter elkaar te schrijven. Bij jouw opnames zie je die balk tussen 2 beelden door het beeld lopen dus op een of andere manier krijgt hij de synchronisatiesignalen niet te pakken. Meestal is de oorzaak dat de rand van de band door een slechte bandloopafstelling beschadigd is. Het kan ook zijn dat de camera waarmee je nu afspeelt net anders afgesteld is als de camera waarmee het opgenomen is. Daarmee bedoel ik dat het ene bandje wat te hoog stond ingesteld aan de rand van het toelaatbare en de ander te laag en dat op deze manier de sync signalen net niet worden opgepakt. In dit geval zou een andere camera uitkomst kunnen bieden.

Ook is het digitaliseren via de camera van een analoge opname mogelijk. Als je dit op band doet in de camera dan wordt een timebasecorrectie toegepast en wordt een nieuwe timebase geschreven. Het is niet gezegd dat het lukt maar behoort tot de mogelijkheden.    
groetjes  

Bert Nieboer

16/01/2007 om 22:17
Reactie #13

vidio.barth

• Information
  • Sr. Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 16/01/2007 om 22:17 »

Met dank aan bert voor de heldere uiteenzetting. ""

Citaat
citaat van     Jo_Ouwejan :
Een TBC is een Time Base Corrector.
video.barth heeft blijkbaar (net als ik) een super VHS recorder met die optie. Een TBC corrigeert wat fouten in een opname op die tape. En hij corrigeert ook, als je een opname van een andere speler er naartoe overspeelt. En dan kan het zijn, dat je het probleem kwijt raakt.

Ter toevoeging: ik gebruik hier ook een goedkoop vidiomixertje voor van hama (av/processor 126)

En zoals bert al zegt: geen garantie  ""

Uitleg :
assemble versus insert edit >>helaas engels  ""

Nederlands:bij assemble edit wordt de sinc opgeschoven naar het eind van de video; bij insert edit plak je de beelden over het (zwarte) beeld.

Let wel: bij assemble edit hebben de beelden een (mono) geluidsspoor, bij de insert edit is er aleen geluid op de stereokanalen.

dat zwart kan met een korrel zout genomen worden,het idee is dat je een doorlopend (sinc)signaal van een zekere sterkte krijgt om de b.v. de zwabberende video overheen te inserten.

groet vidiobarth  

idee van bert:
Qoute: Ook is het digitaliseren via de camera van een analoge opname mogelijk. Als je dit op band doet in de camera dan wordt een timebasecorrectie toegepast en wordt een nieuwe timebase geschreven. Het is niet gezegd dat het lukt maar behoort tot de mogelijkheden.

Ik ken de camera van vraagsteller niet en weet dus niet of het tot de mogelijkheden behoort, maar dit is een mooie oplossing ""
(Analoog van camera naar camera overpompen >>>nooit aan gedacht "")
« Laatst bewerkt op: 01/01/1970 om 01:00 door vidio.barth »

18/01/2007 om 17:41
Reactie #14

FransS

• Information
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 18/01/2007 om 17:41 »

Hoi Len ,
Hier is een stukje film waar de zwarte balken in voor komen,
dit kan verschillende oorzaken hebben 1:smerige koppen .
                                      2: slechte band.
                                      3:het inrijgen
                                        in de trommel.

Groet Frans S. ""  

Pagina opgebouwd in 0.039 seconden met 27 queries.